מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הבטיח "להפיק לקחים" אחרי העימותים הקשים ב"יום השיבוש הלאומי" לפני שבוע, אבל הוא לא שולל שימוש נוסף ברימוני הלם כדי לפזר מפגינים ב"יום ההתנגדות הלאומי" שצפוי מחר ברחבי הארץ, כחלק מהמחאה הנרחבת נגד המהפכה המשפטית. בתדרוך הערב (יום ד') אמר שבתאי כי בכוונתו לאפשר מחאות במסגרת מה שהמארגנים מכנים "יום ההתנגדות לדיקטטורה" - אבל הבטיח "לפעול בעוצמה נגד כל מפגין שינסה לחסום את המעבר לנתב"ג".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גרשגורן, Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
אחרי סערת השימוש ברימוני הלם בשבוע שעבר, שהושלכו בתל אביב לעבר קהל המפגינים שניסה לחסום את איילון, אמר הערב שבתאי כי יאפשר לכל מפקד מחוז להחליט על שימוש בכל אמצעי לפיזור ההפגנות מחר - כולל רימוני הלם, מכת"זיות, פרשים וכל אמצעי אחר שקבוע בנוהלי פיזור ההפגנות של המשטרה.
במשטרה נערכים גם לתת דו"חות למי שייסע באיטיות על צירי התנועה לנתב"ג כדי ליצור פקקים. גורם במשטרה אמר: "לא נהסס להשתמש במגוון קנסות, מדו"חות אזהרה דרך קנסות של 250 ו-500 שקלים - הכול בהתאם להחלטות המפקדים בשטח". בנתב"ג נערכים עם מאות שוטרים שלא לאפשר את חסימת כבישי הגישה לנמל. המשטרה נערכת גם עם רכבי גרר למקרה שבו מפגינים ינטשו רכבים כדי לחסום את הכבישים.
הערב גם הזהיר מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, כי חסימות בנתב"ג עלולות "להסתיים באסון", מחשש שכוחות הביטחון לא יוכלו לטפל באירוע חירום בשטח השדה במקרה הצורך. "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ולכן אנו מאפשרים לכל אזרח לממש את זכותו הבסיסית ולהפגין אך יחד עם זאת צריך לזכור כי יש משמעות מיוחדת לחסימת נתב"ג בכניסות לשדה ובתוך השדה", אמר ביטון.
לדברי מפקד המחוז, "יש לזכור כי מחר צפויים לעבור בנתב"ג עשרות אלפי טסים ונוחתים ומאות מטוסים שיינחתו וימריאו לכן אנו חייבים את הצירים לנתב"ג ובין הטרמינלים פנויים לטובת כוחות הביטחון וההצלה. אני פונה לציבור ומבקש לחדד כי חסימת ציר תנועה בסביבת נתב"ג ובתוכו עלולה להסתיים באסון בזמן של אירוע חירום. אני חוזר שוב ומבקש מהציבור שלא לחסום נתיבי תנועה ולא לעכב את התנועה במכוון".
4 צפייה בגלריה
רימון ההלם שהשוטר הבכיר השליך על המפגינים
רימון ההלם שהשוטר הבכיר השליך על המפגינים
השלכת רימון ההלם לעבר המפגינים בשבוע שעבר
(מתוך אינסטגרם)
4 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
העימותים בין המפגינים למשטרה ב"יום השיבוש הלאומי" בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
לקראת "יום ההתנגדות לדיקטטורה" ערך המפכ"ל הערכת מצב עם מפקדי מחוזות תל אביב, ירושלים, מרכז ובכירים נוספים במשטרה. המשטרה נערכת על בסיס הודעות המארגנים, אם כי אלו הבטיחו "הפתעות" מחר ברחבי הארץ. הדגש המרכזי מבחינתה הוא כאמור נתב"ג, כשמחר צפויות בנמל התעופה כ-400 המראות ונחיתות ויעברו בשדה כ-70 אלף נוסעים שימריאו או ינחתו.
שבתאי, כמו מפקד מחוז מרכז, הדגיש כי המשטרה תאפשר הפגנות, -אבל רק "במסגרת החוק והסדר הציבורי". לדבריו, "המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי הפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון ושיבוש של שגרת החיים - ולא תאפשר חסימת צירי תנועה שלא תואמו ואושרו על ידי המשטרה". שבתאי מתיישר בכך בהתאם להצהרות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שחוזר שוב ושוב על כך שמדיניותו היא איסור מוחלט על חסימות של כבישים.
בצהריים אמר בן גביר כי לא יאפשר את מה שכינה "אנרכיה" במחאות מחר. "אני אומר את זה בצורה הכי חד משמעית - אני בעד הפגנות, בעד חופש הביטוי - אבל נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים חייבים להיות מחוץ לתחום. יש לזכור שבעורק תחבורה ראשי אנחנו מעבירים יולדות, אנחנו מעבירים אנשים שצריכים להגיע לבית חולים. אי אפשר גם לשבש את הפעילות בנתב"ג, זה פיקוח נפש של ממש. יש מקומות שאסור לחסום וחסימה של המקומות האלה זו אנרכיה, ולאנרכיה אנחנו לא ניתן להתרחש במדינת ישראל", אמר.

ההפגנות והחסימות שצפויות מחר

ממארגני המחאה נמסר כי לו"ז האירועים המרכזיים מחר יחל עם מחאת ההורים והילדים בשעה 08:00 עם צעדות שיתחילו בצומת נמיר/ יהודה המכבי, בקדימה צורן ברחבת תיכון עודד, בנגבה מגדל המים ובקריית טבעון בתיכון אורט גריברג. ב-08:30 בכיכר מילאנו תתקיים הפגנה, וגם בצומת הכפר הירוק.
המחאות במסגרת האקדמיה יחלו בשעה 08:45, בהשתתפות אוניברסיטת תל אביב, מחאת הסטודנטים ומחאת החינוך, שיצעדו בצומת רוקח/ נמיר. המרצים והסטודנטים יצאו מכיכר אנטין, רחוב יצחק לבנון, רמת אביב. בשעה 10:00 אנשי סגל וסטודנטים באוניברסיטת בר אילן ייפגשו מול שער מספר 1 ויצעדו לגשר הולכי הרגל על כביש גהה. בשעה 12:00 מחאת סטודנטים בהשתתפות האוניברסיטה העברית תצעד לכיוון גשר המיתרים מהיציאה לקמפוס גבעת רם. בנוסף, ב-12:00 אוניברסיטת חיפה והטכניון יצעדו מתחנת הרכבלית מרכזית המפרץ לצומת הצ'ק פוסט דרך שדרות ההסתדרות. בבאר שבע תיערך הפגנה בשעה 14:30 שתצא מתחנת רכבת צפון לכיוון מתחם המחאה.
4 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
נתב"ג ייחסם? מטוסים בשדה התעופה
(צילום: AFP)
שיירות רכבים וכלים חקלאיים יצאו בשעות הבאות: 08:00 - שיירת שמשית, התכנסות בחניון שביל קק"ל בשמשית; 09:00 - שיירת חקלאים תענכים. התכנסות בצומת יזרעאל ובצומת תענכים, שיירת כפר יהושוע, התכנסות בתחנת רכבת כפר יהושוע, מחאת אחים לנשק - משט של אנשי הים להצלת הדמוקרטיה מול חופי חיפה והקריות. נמל חיפה; 09:30 - איחוד צעדות ברוקח/ נמיר ובהמשך לקפלן; 10:30 - שיירת רמות מנשה. התכנסות בהיכל התרבות עין השופט, תחבור בשעה 12 למחאת ההייטק ביקנעם; באותה השעה יהיו שיבושי כבישים באזור נתב"ג וכלי רכב ינועו בתוך השדה באיטיות כ"ליווי פרידה" מרה"מ בנסיעתו לחופשה ברומא.
בשעה 11:00 - כיכר הבימה, צעדת ארגוני השטח של קפלן, החזית הוורודה וארגוני הקהילה הגאה; 12:00 - מחאת ההייטקיסטים במתחם שרונה בתל אביב, מפגש צעדות מרחבי העיר בקפלן; 13:00 - הפגנה של מאבק הגלימות ברחבת מוזיאון תל אביב; 14:30 - צעדת מקצועות הבריאות ואנשי הבריאות מרכבת צפון בבאר שבע דרך שער העליה/ שער בן גוריון לסורוקה; 15:45 - עצרת מקצועות הבריאות והטיפול בהשתתפות האקדמיה וההייטק מול המשכן לאומניות בבאר שבע; 16:30 - "מבצע ברקת" - מילואימניקים מ"מאחז הדמוקרטיה" בירושלים יפגינו מול בית שר הכלכלה; 17:30 - שיירות מצומת קטורה לאילת; 18:00 - הפגנה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין ברחוב דרך מנחם בגין 124; 19:00 - כיכר הבימה - הפגנה וצעדת לפידים.
מעבר לכך, קהילת ההייטק תפגין ב-15 מוקדים באזורי תעשייה. עובדות סוציאליות, מפגיני דרום תל אביב וסטודנטים ייצאו בסביבות השעה 08:00 לצעדות בתל אביב וצעדת הלהט"ב תצא ב-11:00 מתיאטרון הבימה בעיר. עוד נמסר כי תוגבר הפעילות סביב חברי כנסת ושרים.
לדברי המארגנים, המחאה בנתב"ג תחל בשעה 10:30, והתוכנית כאמור היא לנסוע בשיירות ענקיות בתוך השדה, בין הטרמינלים. הם מסרו כי "אנחנו ערים לכך שפעילות מחאה באזור עלולה לעורר מחלוקת. כמו בכל פעולת שיבוש - יש נפגעים שלא בכוונת מכוון. זה נכון בפקקים, ברכבות ובשביתות מכל סוג, וזה יהיה נכון בנתב"ג מחר". הם ציינו גם כי "עשינו ועושים ככל יכולתנו למזער נזקים ולהקטין ככל הניתן פגיעה בנוסעים, לרבות הודעות זמני העומסים הצפויים מראש, שיחה עם מנכ"ל נתב"ג ועוד". לפי המארגנים, הרכבת לא תיחסם בשום מצב. המארגנים הדגישו כי מחר צפויים להתקיים גם אירועי מחאה ש"אין ביכולתם לחשוף כעת".