3 צפייה בגלריה
אילוס אישה בטן היריון
אילוס אישה בטן היריון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הבוקר נחשף ב-ynet סיפורם של יגאל יערן ואסף גרינולד, אחד מזוגות הגברים הראשונים בישראל שצפויים לעבור את תהליך הפונדקאות בארץ, לאחר פסיקת בג"ץ שחייבה את המדינה להתיר זאת. ואולם, זוגות של גברים שנמצאים בתהליך המורכב ומעוניינים לעשות פונדקאות בישראל מספרים על כך שבפועל הם עדיין נתקלים בקשיים שזוגות הטרוסקסואליים לא מתמודדים איתם.
במקביל הם מסבירים כי גם כיום, לאחר הפסיקה, בכל אחד מהשלבים נתקלים זוגות גברים בנהלים שעדיין לא תוקנו, גם אחרי ההכרזה ההיסטורית של שר הבריאות ניצן הורוביץ על פתיחת הפונדקאות לכולם.

בין היתר, בעוד שזוגות הטרוסקסואליים מקבלים עובר מוקפא שהופרה בחו"ל באמצעות הזרע של אחד מבני הזוג עם הביצית שנתרמה, זוגות של גברים יכולים לקבל רק את הביצית שנתרמה ולעבור את ההפריה בארץ. תהליך זה גורר הוצאות כבדות במיוחד עבור זוגות הגברים ובמקביל, לטענת מומחי פוריות, הסיכוי לכניסה להריון נמוך בחצי.
התיקון לחוק מ-2018 מתיר את ההפריה בארץ בלבד, אך בשטח, בהיעדר פיקוח, רבים מהזוגות ההטרוסקסואליים מקבלים עוברים מוקפאים שהופרו בחו"ל. בנוסף, בהיעדר החלטה של ועדת סל התרופות ומציאת מקור תקציבי אחר מצד משרד הבריאות - מימון פרוצדורות רפואיות בתהליך עצמו, שניתן כיום לזוגות סטרייטים, לא ניתן לזוגות הומואים.
"תקנת בג"ץ פתחה את הפונדקאות לשוויון מלא לכולם", מסביר יו"ר עמותת אושרי לפונדקאות בישראל, פרופ' עמי עמית. "עם זאת, בניגוד לזוגות הטרוסקסואליים, זוגות גברים זקוקים גם לביצית וגם לפונדקאית. חוק תרומת הביציות בישראל אומר שאפשר להביא תרומת ביציות מכל מקום בעולם ואפשר לעשות זאת בשני אופנים: או ביצית קפואה או ביצית מופרית קפואה, כלומר עובר. אישה שזקוקה לתרומת ביצית יכולה לקנות אותה בחו"ל וגם להפרות אותה בחו"ל ולקבל עובר מוקפא ארצה. חוק הפונדקאות אומר שכל תהליך ההפריה צריך להתבצע בישראל. כלומר, גברים הומואים יכולים להביא אך ורק ביציות מוקפאות לישראל ולא עוברים מוקפאים. זה שובר את השוויון. משרד הבריאות אמר שישנה את זה, והם מבטיחים שישנו אך לא משנים את זה ומדובר על עיוות רציני ביותר. יש הבדל גדול בין ביצית מוקפאת לבין עובר מוקפא".
3 צפייה בגלריה
יגאל יערן ואסף גרינוולד - אחד הזוגות הראשונים של גייז שיעשו פונדקאות בארץ
יגאל יערן ואסף גרינוולד - אחד הזוגות הראשונים של גייז שיעשו פונדקאות בארץ
יגאל יערן ואסף גרינוולד שקיבלו אישור לעבור פונדקאות בארץ. האפליה נמשכת
(צילום: דנה קופל)
לדבריו של פרופ' עמית, "אם אני רוצה להשיג עובר טוב אני צריך בערך 10 או 20 ביציות כדי לקבל עובר אחד או שניים טובים. גבר הומו צריך להביא מחו"ל בין 10 ל-20 ביציות אם הוא רוצה שיהיה לו עובר אחד או שניים טובים. אם הוא שולח את הזרע לאותה יחידה בחו"ל, והיא עושה הפריה של ביציות טריות עם הזרע הזה ומתקבלים שם שניים או שלושה עוברים, על פי חוק תרומת הביציות, אז מביאים רק את העוברים וחד משמעית הוא מקבל עוברים ולא מקבל ביציות שעדיין את מבחן ההפריה לא עברו. במצב כזה ישנו סיכוי של 30 עד 35 אחוז להיריון, אך אם נביא עוברים מוקפאים לזוגות הגברים, הסיכוי להריון הוא כפול. בעצם זה שמשרד הבריאות עדיין אל שינה את חוק הפונדקאות לחוק תרומת הביציות שיהיה אחיד לכולם פוגע נטו בגברים הומואים".
זוגות גברים שקיבלו את אישור הוועדה של משרד הבריאות ונמצאו מתאימים לפונדקאות גילו עד מהרה כי בפועל, האפליה נמשכת. חלקם פנו לבתי החולים הגדולים בארץ ובהם איכילוב, שיבא והדסה וקיבלו מהם תשובות שונות, אך השורה התחתונה נותרה זהה: בקשתם סורבה והם נדחו. באשר להדסה יש להדגיש כי בית החולים משתמש בשתי מעבדות: בצ'כיה, שאוסרת על פי חוק תרומת ביצית להומואים, ובאוקראינה, שמתירה זאת אך מפאת המלחמה שפרצה במדינה, ההתקשרות עמה מוקפאת".
"משרד הבריאות לא תפר את התהליך עד הסוף", אומר בכיר באחד מבתי החולים. "המשרד לא נתן לנו עד עכשיו הנחיות לגבי האופן שבו נוכל לבצע את התהליך. פונים אלינו זוגות של גברים אבל אין הנחיות וגם אין עלינו חובה להחיל את התהליך על כולם מבחינת משרד הבריאות".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הכריז על היסטוריה, אבל דרושים עוד תיקוני חקיקה. שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
גם בסוגיית המימון של התהליך מצד קופות החולים אין עדיין הסדרה מלאה בין שתי הקבוצות. כך למשל, אישה שרוצה תרומת ביציות מחו"ל משלמת 6,000 יורו בממוצע. אם ברשותה ביטוח משלים והיא מציגה קבלות, קופת החולים שלה מחזירה לה חלק מהסכום, כאשר כל קופה מחזירה סכומים אחרים. גברים הומואים שפונים לתהליך עד כה לא יכולים לקבל החזר מקופת החולים עבור רכישת הביצית. מדובר על סכומים שעשויים להגיע לעיתים ליותר מעשרת-אלפים שקלים שבעוד הגברים משלמים, הזוגות ההטרוסקסואליים מקבלים עבורם החזר. בנוסף, פונדקאית בישראל מקבלת עבור הכנסת העובר לרחמה מימון מהקופה בגין ההליך, בעוד שפונדקאית של זוגות גברים, לעת עתה, לא מקבלת. מדובר על סכום שנע בין 1,800 ל-2,200 שקלים. הסיבה, כאמור: גם לאחר הפסיקה והכרזת השר, לא נמצא עדיין המקור התקציבי להכנסת הגברים למימון השירות הרפואי.
"אנחנו מברכים את הממשלה ואת המשרדים על כך שהביאו לשינוי חקיקתי, אבל בשטח יש עדיין דברים שהופכים את הפונדקאות בישראל לכמעט בלתי אפשרית, גם בצד הפרקטי וגם בצד הפיננסי", אומר אסף רוזנהיים, חבר בוועד המנהל של הארגון הבינלאומי Men Having Babies,. "בניגוד לזוגות סטרייטים, שלהרבה מהם יש ביציות, לזוגות גברים אין וכרגע אין אפשרות ליצירה של עוברים בישראל. לכן, מבחינה פרקטית פונדקאות בישראל לגברים הומואים היא בלתי מושגת למעט מי שיבא עוברים מחוץ לארץ. המשמעות היא אפליה שהיא בעיקר פיננסית ושהתוצאה שלה היא שגברים הומואים משלמים עשרות אלפי שקלים יותר לעומת זוגות סטרייטים שאצלם החלק של יצירת עוברים מכוסה על ידי קופות החולים והעוברים המשלימים. אני בטוח שלמשרדי הממשלה יש כוונה טובה ושהם לא יחכו שאחד הזוגות יפנו לבג"ץ - אלא יפתרו את זה בעצמם".
ממשרד הבריאות נמסר: "אין כל הבדל בין ההנחיות לגבי זוגות הטרוסקסואלים, נשים יחידניות, זוגות גברים או גברים יחידניים. לא הופצו הנחיות חדשות לגבי התנהלות היחידות להפריה חוץ גופית לאחר יישום הנחיית בג"צ בעניין פונדקאות לגברים שכן אין כל הבדל בהתנהלות. סוגיית הבאת עוברים מוקפאים לישראל לצורכי פונדקאות נמצאת בבחינה מקצועית ומשפטית, אך הנחיות שיאפשרו פתרון זמני יופצו לשטח בהקדם האפשרי- והן מיועדות לכלל ההורים המיועדים.
הזכאות לקבלת טיפולי פוריות במסגרת הסל הינה בהתאם לזכאות על בסיס התוויה רפואית ובהתאם להקצאה תקציבית. הרחבת ההתוויה למימון הטיפולים לאוכלוסיות נוספות, כלומר לגברים יחידנים ובני זוג, מחייבת הוספת השירות לסל עם תוספת תקציבית מתאימה, כפי שנעשה לגבי הרחבת כל שירות שאמור להינתן על ידי קופות החולים.
משרד הבריאות בוחן בימים אלו כיצד ניתן להשוות את הזכאות בין גברים לנשים בהליכי פונדקאות, ויפעל להכליל את השירות בעת הרחבת הסל לשנת 2023. הצעה כזו כבר הוגשה לוועדת הסל ותעלה לדיון בוועדת הסל הקרובה, כמו כלל ההצעות להרחבת הסל שיוגשו לשנת 2023, במידה ולא ימצא פיתרון אחר קודם לכן".
מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "הנושא צריך להיות מוסדר ברמה לאומית לכלל בתי החולים. איכילוב יפעל בהתאם".
מבית החולים שיבא נמסר: "אנו עוזרים ומטפלים בכל מי שפונה אלינו במסירות ומקצועיות. בימים אלו אנו מגבשים את אמות המידה הרפואיות כמקובל בסטנדרט הגבוה הנהוג בשיבא, על מנת לתת את המענה הטוב ביותר גם במקרים אלו".