"מה שהתפרסם ממש בזמן שביידן נחת בנתב"ג אלו נתוני האינפלציה הגבוהים ביותר אחרי יותר מ-40 שנה בארה"ב, 9.1 אחוזים בחישוב שנתי - אלה נתונים לא טובים עבור הממשל האמריקני והם צובעים במידה רבה מאוד את הביקור הזה", הסביר פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות" נדב איל במשדר המיוחד מביקור ביידן.
"מה שמעניין את הבוחרים בארה"ב זה כמעט באופן בלעדי נושא אחד - עליות המחירים. כשבזמן הביקור נודע על עלייה כל-כך דרמטית באינפלציה, שחיקה של המשכורות של העובדים באמריקה כשהמצרכים בסופר עולים יותר - זה בפירוש משהו שמסוכן עבור ביידן. הוא יצטרך לקשור בין הביקור הזה לבין הצורך שלו לתקן את הדברים בבית, אבל הוא לא יכול לעשות את זה, הוא לא יכול להגיד: האמת היא שבאתי לאזור בשביל שהסעודים יורידו את מחירי הנפט, כדי שנוכל לשלוט על מחירי האנרגיה".
אז אתם הפרשנים תגידו את הדברים כמו שהם. "נכון, אבל עבורו זה בעייתי משום שזה יכול להיראות כאילו הוא מנותק. התמונות האלה מנתב"ג הן כמובן חשובות לנו פה בישראל - ממש אין מה לזלזל בהן, כל ביקור של נשיא אמריקני הוא משמעותי - אבל צריך לומר שלא בזה עוסקת אמריקה. דרגת הטרדה בארה"ב מעליות המחירים היא משהו שלא ראינו. ביידן מגיע לכאן כאשר הוא נשיא בקריסה מבחינת המעמד שלו לפי הסקרים האחרונים, עם מאמרים ב'ניו יורק טיימס' שמפקפקים ביכולת שלו לרוץ שוב בגלל גילו.
"אנחנו לא רואים את זה עד עכשיו - בנתב"ג ראינו נשיא מאוד מעודכן, נאום ללא תקלות, בן אדם שמזהה אנשים, מזהה את נתניהו בשורה השנייה, מזהה את האנשים שהוא מכיר, בנט ואחרים. אנחנו לא מזהים את נושא הזקנה שהתחיל להיות מאוד מדובר בארה"ב וגם פה בישראל. צריך לזכור שזה לא עיקר הדברים. זה נותן תחושה שהוא מעודכן, שהוא בעניינים, שהוא שולט בדברים החזקים, וגם זה משהו.
"כאשר ביידן רץ בבחירות הוא התגאה ביכולת ובניסיון בתחום היחסים הבינלאומיים, במיוחד מול טראמפ - שחירב את היחסים עם העולם. העולם כמובן לבד ממדינת ישראל והמדינות הערביות והסכמי אברהם, אבל רוב האמריקאים שבחרו בביידן לא ראו את היתרונות האלה של טראמפ. וביידן כאן ייראה כמו שנשיא אמריקני צריך להיראות".
2 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
ביידן עם לפיד בטקס קבלת הפנים בנתב"ג. כמו שנשיא צריך להיראות
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן בדרך לתמונה משותפת עם ביידן שתמרק את סעודיה
(צילום: AP,AFP)

מוציא את MBS ממעמד הנידוי

"הרגעים האלה בנתב"ג ובירושלים, הפגישה עם לפיד, פתיחת טקס המכביה - הם הדובדבן. ביידן הולך לבלוע את הגלולה המרה בסעודיה: הרגע שבו יצטרך להצטלם עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (MBS), האדם שהורה על רציחתו וביתורו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, תושב ארה"ב".
זה ימרק את סעודיה לחלוטין מהמעשה הזה. "נכון. זו מדינה שהוא הבטיח שתהיה מנודה אם ייבחר לנשיאות ועכשיו הוא עצמו מוציא אותה ממעמד הנידוי, כי הוא זקוק מאוד לאנרגיה - והוא גם לא יכול להגיד את זה, כי אם הוא יגיד את זה הטרייד-אוף, המזימה, תהיה כל כך ברורה.
"אז הוא צריך לא לומר את זה, וזה מעמיד אותו בהחלט בבעיה. עד כמה הוא ירוויח מהביקור זו שאלה. עד כמה זה חשוב לישראל, זו לא שאלה. זה חשוב לישראל, כמו כל ביקור של נשיא אמריקני".