ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", שלפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להסכים לדרישת סעודיה להעשיר אורניום על אדמתה תמורת הסכם עם הממלכה - ואף ביקש להגיע לפשרה בנושא. בסרטון שהפיץ יו"ר יש עתיד הוא אמר כי "הסכם נורמליזציה עם סעודיה הוא דבר מבורך, אבל לא במחיר של מתן אפשרות לסעודים לפתח נשק גרעיני. לא במחיר של מרוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון".
לפיד גם תקף את דבריו של יורש העצר הסעודי הלילה בריאיון ברשת FOX NEWS, שבמהלכו הוא אמר: "אם איראן תשיג נשק גרעיני, גם לנו חייב להיות". "יורש העצר הסעודי כבר דיבר אתמול על האפשרות שלסעודיה יהיה נשק גרעיני. כל חייו נתניהו נלחם בדיוק נגד מהלכים כאלה. אלה יסודות האסטרטגיה הגרעינית שלנו", אמר לפיד.
לפיד על גרעין סעודי: "לישראל אסור להסכים. זה מסוכן וחסר אחריות"

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
לפיד נגד נתניהו, בצל דבריו של בן סלמאן
(צילום: עמית שאבי, אביגיל עוזי)
הוא חזר על עמדתו שלפיה אסור לישראל להפקיר את האינטרס הביטחוני שלה בשביל "פוליטיקה". "דמוקרטיות חזקות לא מפקירות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל פוליטיקה. זה מסוכן וזה חסר אחריות. לישראל אסור להסכים לשום סוג של העשרת אורניום בסעודיה".
בישראל, נזכיר, השמיעו התנגדות לכך שריאד תעשיר אורניום בשטחה כחלק מהסכם הנורמליזציה המתגבש. אלא שלפי הדיווח, ההוראה של נתניהו לגורמים בישראל היא הסימן הברור ביותר לכך שהוא מתכנן להסכים שסעודיה תקדם את שאיפותיה הגרעיניות - חרף הטענות שלפיהן זה יגרום למרוץ חימוש במזרח התיכון.
בדיווח נטען כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צריך לאשר באופן סופי את הרעיון לאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה. גורמים אמריקנים אמרו כי מלבד הקמת מתקן העשרה אמריקני בשטח סעודיה, נבחנים עוד רעיונות. "ראינו עין בעין בנוגע לנושא הגרעין מההתחלה - מה שאנחנו לא יכולים לעשות, ומה שאנחנו כנראה נוכל", אמר בכיר ישראלי אחרי הפגישה בין נתניהו לביידן אתמול. הוא הוסיף כי ישראל תבקש הרבה "אמצעי ביטחון" בנוגע לכל תוכנית העשרה סעודית.
בכיר בממשל ביידן אמר שכל תמיכה בשאיפות הגרעין של סעודיה תעמוד בתקנים מחמירים. "כל מה שייעשה בנוגע לשיתוף פעולה גרעיני אזרחי עם סעודיה או עם כל אחד אחר, יעמוד בתקנים מחמירים של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני", הוא אמר.
מומחי גרעין אמרו כי עשויים להיות אמצעי הגנה שאפשר להפעיל כדי לסגור מרחוק מתקן העשרת אורניום - ממנגנון כיבוי מרחוק ועד למערכות שמאיצות את הצנטריפוגות עד לנקודה שבה הן נשברות. עם זאת, אין מערכת חסינת תקלות לסגירת מתקן מרחוק שלא ניתן להתעסק בו ולחסום אותו על ידי מי ששולט פיזית במקום. בשיחות עם ארה"ב, גורמים סעודים אמרו שהם יסכימו לעסקה שבה ארה"ב תהיה זו שתנהל את המתקן.