ארצות הברית וסעודיה הגיעו ל"מערכת כמעט סופית של הסדרים" לברית הגנה בין שתי המדינות, שכוללת מרכיב גרעין אזרחי. כך אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) גורם אמריקני בכיר, שציין כי לצד זאת נותרו מכשולים בדרך לעסקה שתביא לנרמול היחסים בין ישראל לריאד.
"צריך תוכנית לעזה, זו הזדמנות היסטורית" | המסר של הרפובליקני הבכיר
(צילום: PBS NewsHour)

1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
הסכם ארה"ב-סעודיה קרוב, ישראל תחכה. ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
(צילים: AP, EPA)
לדברי הגורם האמריקני, על אף שגם ההסדר בין ישראל לסעודיה הגיע גם הוא לשלב הסופי "פחות או יותר", טרם הושגו הסכמות על היבטים מסוימים - בהם נתיב אמין להקמת מדינה פלסטינית וצעדים לייצוב המצב ברצועת עזה.
"זה לא סופי. אף אחד לא הולך לומר שזה ממש מעבר לפינה", אמר הגורם במהלך תדרוך לעיתונאים, ברקע פגישתו של יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ממשל ביידן מנסה להחיות את עסקת הנורמליזציה, שהוקפאה לאחר טבח 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, אך כמה מומחים סוברים כי הסיכויים שתושג הם "קלושים", עקב המכשולים הרבים.
בין המכשולים הגדולים ביותר נמצאת התנגדותו של נתניהו - בין היתר עקב לחץ כבד מצד שותפיו הקואליציוניים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - להתחייב כי מדינה פלסטינית תוקם בעתיד.
לצד זאת - ואף בהמשך לכך - מתנהלים המגעים בין ארה"ב לסעודיה. במסגרת ברית ההגנה ביניהן, ריאד תקבל ערבויות אמריקניות רשמיות להגנה צבאית עליה - לצד גישה לנשק אמריקני מתקדם יותר. נשק כזה עשוי להיות, בין השאר, גם מטוסי קרב מסוג F-35 - על אף שטרם סוכם על כך. בתמורה, סעודיה תעצור עסקאות נשק עם סין, ותגביל השקעות של בייג'ינג במדינה. גם הנורמליזציה עם ישראל אמורה להיות קשורה לכך, ולפני המלחמה דווח כי הצדדים כמעט והגיעו להסכם - שהיווה, לטענת האמריקנים, אחת הסיבות למתקפת הפתע של חמאס.
"יש לנו כעת מערכת כמעט סופית של הסדרים עם סעודיה, שיהוו את ההיבטים הבילטרליים של העסקה", אמר הגורם האמריקני הבכיר. עם זאת, ברית ההגנה צפויה להיתקל בהתנגדות מצד הקונגרס האמריקני, שם מחוקקים רבים גינו את ריאד על פעולותיה בתימן, מהלכיה שהובילו להעלאת מחירי הדלק וכן על ההתנקשות בעיתונאי ג'מאל חשוקאג'י ב-2018.
סעודיה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, מעוניינת בסיוע ארה"ב ובטכנולוגיה לפיתוח תוכנית אנרגיה גרעינית במדינה. בנוגע למרכיב הגרעין האזרחי בהסכם, הגורם הבכיר ציין כי שיתוף הפעולה בתחום הגרעין עם הסעודים "תוכנן באופן קפדני על-ידי מומחים לסוגיית מניעת הפצת הנשק הגרעיני". בנוסף, ארה"ב דנה עם סעודיה גם במכירת מטוסי קרב מתקדמים מסוג F-35 ואמצעי לחימה נוספים, במסגרת העסקה. כך לפי גורם אמריקני נוסף.

"לא כאן כדי לתת אור ירוק למבצע ברפיח"

בנוגע לפגישותיו של סאליבן בישראל, הגורם האמריקני הבכיר אמר כי הבכירים הישראלים שעימם נפגש היועץ "מתייחסים ברצינות" לחששות הרבים שהביעה ארה"ב בנוגע למבצע המתנהל ברפיח שבדרום הרצועה, אך סירב לפרט מעבר לכך. "אנחנו לא כאן כדי לתת סוג של 'אור ירוק' למבצעים צבאיים של ישראל", הדגיש הגורם. "אנחנו כאן כדי להביע את חששותינו".
בצל אי-קבלת ההחלטות מצד נתניהו בנוגע לסוגיית "היום שאחרי", הגורם האמריקני הבכיר ציין כי קיים "דיון פורה" עם ישראל על "תהליך המעבר למצב יציב ברצועה", והוסיף גם כי "ארה"ב תסייע לישראל בכל דרך שתוכל, עם יכולות ואמצעים, כדי לאתר את מנהיג חמאס יחיא סינוואר". עוד ציין הגורם כי גם נפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני החדש, ודן איתו ב"רפורמה האגרסיבית" הנחוצה ברשות.