נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר הלילה (בין שישי לשבת) שאחת הסיבות למתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר הייתה המגעים שניהלה ארה"ב עם סעודיה, לטובת נורמליזציה של הממלכה עם ישראל. "נחשו מה? הסעודים רצו להכיר בישראל", אמר ביידן באירוע גיוס כספים לקמפיין הבחירות שלו.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
המגעים נעצרו בשלב קריטי. בן סלמאן וביידן
(צילום: רויטרס)
"חמאס ידע שאני עומד לשבת עם הסעודים", אמר הנשיא האמריקני. לדבריו, סעודיה הייתה קרובה להודיע רשמית על החלטתה בנושא. השיחות הללו, נזכיר, נקטעו בעקבות המלחמה. על אף שלא סוכם דבר בפועל, עצם הפומביות של השיחות - וההחלטה של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לדבר עליהן בפתיחות בריאיון בארה"ב - עוררו תקווה לנורמליזציה עם מדינה ערבית נוספת, שנחשבת למנהיגת העולם הסוני.
הנסיך הסעודי תורכי אל-פייסל, לשעבר ראש המודיעין של ריאד והשגריר שלה בארה"ב, התייחס בנאום שנשא השבוע למלחמה בעזה – וגינה את מתקפות הטרור של חמאס. אל-פייסל, בנו השמיני של המלך פייסל (שנרצח ב-1975), נאם ביום שלישי במכון בייקר למדיניות ציבורית ואמר: "לכל העמים הכבושים צבאית יש את הזכות להתנגד לכיבוש שלהם, אפילו מבחינה צבאית. אני לא תומך באופציה הצבאית בפלסטין, אני מעדיף את האפשרות האחרת, מרד אזרחי ואי ציות".
"לישראל יש עליונות צבאית מוחצת ואנו רואים לנגד עינינו את ההרס ורצח העם שהיא גוזרת על תושבי עזה", אמר הנסיך הסעודי בנאומו – ואז הדגיש: "אני מגנה בחריפות את מתקפות חמאס נגד מטרות אזרחיות בכל גיל ומין, מתקפות הארגון מואשם בהן. זה סותר את תביעת חמאס לזהות איסלאמית. האיסלאם אוסר על הרג נשים ילדים וזקנים".
אל-פייסל אמר שהוא מגנה את חמאס על כך שהוא "נתן תירוץ" לממשלה בישראל, שלדבריו "מגונה בעולם וגם בחצי מישראל" סיבה "לטהר את עזה מאזרחיה ולהשמיד אותם בהפצצות".
במקרה אחר, המגישה בערוץ אל-ערבייה הסעודי נזפה במנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל, ואמרה לו שבעולם המערבי "משווים את חמאס לדאעש".
למעשה, שעות ספורות לפני מתקפת הפתע הרצחנית עוד התפרסמה בוול סטריט ג'ורנל ידיעה שלפיה ריאד הסכימה להפחית בתחילת השנה הבאה את מחיר הנפט אם יהיה גבוה מדי - כדי להבטיח תמיכה בקונגרס להסכם עם ישראל. לפי הדיווחים, בתמורה לנורמליזציה עם ישראל מבקשת סעודיה ערבויות ביטחוניות מארה"ב, לצד סיוע בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית. הסעודים דרשו גם ויתורים ישראליים לפלסטינים בתמורה להסכם, מה שעורר קושי בשל הרכב הממשלה הנוכחי.
המלחמה בעזה, כאמור, הובילה להשעיית המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. בתחילת המלחמה אמר בן סלמאן כי עמדתה של ריאד היא "תמיכה במטרה הפלסטינית" ו"השגת שלום צודק ומקיף". בשבוע שעבר הוא קרא "לעצור את המתקפה הישראלית על רצועת עזה".