ההתבטאות שהסעירה את החרדים - וההבהרה: גורמים בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו בצהריים (שני) ל-ynet כי דבריו, לפיהם "הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו בעבר על אדמת אירופה ולא הגן עלינו על אדמת אוקראינה", היו רק מתוך כוונה להזהיר את חסידי ברסלב שמתכננים לנסוע לאומן בזמן המלחמה המתנהלת באזור. "ראש הממשלה אמר בהערתו אתמול שאין לסמוך על הנס ואף ציטט את הציווי 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. כל כוונתו הייתה לפנות לחסידי ברסלב שיפנימו את הסכנה וינקטו באמצעי זהירות מתאימים כדי שיחזרו בשלום", אמרו הגורמים.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
נתניהו. רק רצה להזהיר
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool)
דברי נתניהו אתמול לא עברו בשקט במפלגות החרדיות, שמיהרו להגיב ולגנות את הדברים. נתניהו מצידו מנסה לשנות את האופן שבו פירשו החרדים את אמירתו, ומההבהרה ניתן להבין שהוא מנסה לכוון את החרדים לחלק שבו ביקש להישמר ולחזור בשלום - שכן על אדם בעיני התורה לשמור גם על עצמו.
התגובות החרדיות אתמול היו חריפות. הגדיל לעשות סגן יו"ר הכנסת ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שכינה את הודעת נתניהו "דברי בורות", ואף אמר שהנאצים נבלמו בדרך לכיבוש ארץ ישראל "בניסי ניסים" ולא בזכות הציונות. בהודעתו נכתב: "זה יותר ממאה שנה שאלוקי ישראל מציל את ארץ ישראל מיד אלילי הכוח, התרבות הרעה והתבוללות המשטר החילוני. הציונים והפרטיזנים לא מנעו שואה באירופה. הגרמנים נבלמו בדרך לכיבוש ארץ ישראל בניסי ניסים ולא בגלל הציונים.
4 צפייה בגלריה
ישראל אייכלר
ישראל אייכלר
אייכלר. מתקפה אנטי-ציונית
(צילום: רפי קוץ)
"הציונים התנכרו ליהודי הגולה. חלק מאנשי היודענראט שיתפו פעולה עם הנאצים. גם לאחר השואה, כל המהגרים היהודים בתפוצות העולם, חיים מאז בשלום ובשקט יחסי. רק בארץ ישראל נשפך דם יהודי כמים, מאז ועד הנה. סכנת השמדה גרעינית מאיימת על מדינת ישראל בלבד". אייכלר יצא במרומז נגד ממשלות ישראל, "שלאחרונה התגלו חדלונם ושפלותם של אלילי הכוח והכזב ממחדלי הממשלה, במלחמת יום הכיפורים. ה'גנרלים' לשעבר, ה'מורדים' היום, מסיתים למלחמת דמים בתוך הגטו העברי בארץ ישראל".
גם בש"ס יצאו נגד דברי נתניהו. "הקב"ה תמיד הגן על עם ישראל בכל הגלויות ובכל הרדיפות, וזו הסיבה שעם ישראל הוא היחיד השורד באורח פלא כבר אלפי שנים, בעוד עמים רבים וחזקים נכחדו. כמובן, התנאי להשגחה האלוקית הוא דבקות באמונה ושמירת התורה והמצוות כפי שהעם היהודי עושה מאז היותו לעם", נכתב בהודעת המפלגה.
דבריו של ח"כ אייכלר לנתניהו זכו לתגובה חריפה מחבריו לקואליציה - אבל לא מצד ראש הממשלה נתניהו, כרגע. שר החינוך יואב קיש יצא נגד הדברים, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני קורא לח"כ אייכלר לחזור בו מדברי הבלע האנטי ציוניים שהוא כתב. כנכדו של בריגדיר קיש שנלחם בנאצים, כציוני, כיהודי וכחייל בצבא הגנה לישראל שלחם באויבנו, אני מתבייש בדברים שכתבת".
גם באופוזיציה ראו בחומרה את הודעתו של ח"כ אייכלר. ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד אמר ב-ynet Live הבוקר כי "אייכלר הוא כבר שנים מכחיש שואה. הוא מדבר ככה באופן קבוע. האנשים ביהדות התורה יודעים את זה. חברי הכנסת מכירים את זה, ולמרות זאת נותנים לו להיות סגן יו"ר כנסת ישראל". לדבריו, "אני מתפלל לימים שאייכלר ידבר על השואה כמו מנסור עבאס. אייכלר רחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב בהתייחסות מכבדת לשואה".
גם ח"כ מתן כהנא התייחס ב-ynet Live למתקפה של אייכלר: "הדברים האלה הם באמת כפיות טובה קיצונית ביחס לתנועה שהקימה את מדינת ישראל הריבונית. זו כפיות טובה נוראית ביחס לכל אלה שעכשיו מחרפים את נפשם ושומרים על המדינה שלנו ומאפשרים לרבבות בחורי ישיבה ללמוד תורה".
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
דרעי. בש"ס כעסו: "הקב"ה תמיד הגן - בכל הגלויות והרדיפות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "אותו 'משטר חילוני' הם אותם אנשים ציונים, מיטב בנינו ובנותינו שלחמו ונלחמים יום יום למען הגנה על המולדת תוך סיכון חייהם. חבל שבמקום משטר חילוני קיבלנו משטר חולני". ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "גדול הפיתוי לענות לאייכלר, אבל בשל קדושת זכרם של קורבנות השואה מציע לכולם להתעלם מדבריו".
גם ב"יד ושם" גינו את דבריו של ח"כ אייכלר. "יד ושם דוחה מכל וכל את דבריו של חבר הכנסת ישראל אייכלר ביחס למנהיגות הציונית בשואה ואחריה. נשמח לארח את חבר הכנסת אייכלר ביד ושם ללימוד על המנהיגות הרבנית, הציונית והכללית בשואה ואחריה, אז אולי ימנע מהפצת דברי בלע חסרי כל בסיס", נכתב בהודעתם.
ח"כ טלי גוטליב התייחסה לאזהרתו של נתניהו, ואמרה כי "תמיד מהדהדים בי דבריו של אבי החכם, אסור לעשות חשבונות של ריבונו של עולם! גם לא אתה". היא הוסיפה: "איפה היה הקב"ה ולמה קרה כך - זה לא בידיעתך. אזכיר לך את דברי חז"ל שאין מתאימים מהם לאזהרת מסע לאוקראינה - 'ונשמרתם לנפשותיכם מאוד'. היועצים מלשכתך שהוציאו בשמך הודעה כזו לא היו עובדים אצלי דקה". היום, כאמור, אימץ נתניהו את הדברים.

הרקע: הנסיעה לאומן, בזמן המלחמה

בישיבת הממשלה אתמול אושר תקציב של ארבעה מיליון שקלים למימון תוכנית פעולה לסיוע ולהקלת תנאי השהייה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים הישראלים לאומן, שתגובש בשיתוף משרד החוץ שיבצע את התיאום הנדרש עם ממשלת אוקראינה ועם מדינות המעבר הרלוונטיות.
בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "בשנה שעברה, בצל המצב באזור היה עומס חריג במעברים שהביא לקריסה בכל המעברים היבשתיים הגובלים באוקראינה. בחלק מן הגבולות שהו אלפי אזרחים ישראליים שעות ארוכות בקור ובתת-תנאים בהמתנה למעבר הגבול, תוך כדי סכנת חיים ומחסור בתנאים מינימליים ובמצב הומניטרי קשה".
4 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן, בשנה שעברה
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
עוד נכתב כי "כדי למנוע הגעה למצב דומה ואף חמור יותר השנה, דבר שעלול לגרור זרועות שונות של מדינת ישראל לפעילות הומניטרית דחופה ולפעולות חילוץ מורכבות ויקרות – בלית ברירה; נרתם המשרד בראשות השר מאיר פרוש להצטרף לפעילות הממשלתית בכל הנוגע לתנועת ישראלים במעברי הגבול, באמצעות פעולות שונות ובהן פעולות הסברה ותיאום עם הנוסעים והקהילות, ונושאים נוספים".
בישיבה הודגש כי קיימת אזהרת מסע לאוקראינה בעקבות מצב הלחימה והממשלה קוראת לציבור להימנע מלנסוע לאזורי סיכון. השרה אורית סטרוק הייתה היחידה שהצביעה נגד ההחלטה ואמרה שאומן זה מקום מסוכן. לדבריה, בזמן שאוקראינה תחת מלחמה ומתקפות טילים, ללא מקלטים או היערכות סבירה כלשהי למיגון, אסור שישתמע כאילו ממשלת ישראל מגבה נסיעה מסוכנת כזו. "יהודים יקרים, אל תיסעו לשם! אל תסכנו את חייכם! יש מספיק מקומות תפילה אחרים. שנזכה להיכתב לחיים", אמרה השרה והציעה כי יעלו את הקבר ארצה מאומן.
ראש הממשלה נתניהו הסכים איתה ואמר: "זה מסוכן מאוד. אנשים צריכים לדעת שהם מסכנים את עצמם. ליהודים נשפך כבר הרבה דם באירופה. איך אפשר ככה להסתכן?". בהמשך אמר כי "צריך להבהיר לאזרחים את הסכנה, זלנסקי אמר לי שיש להם מקסימום יכולת לעזור במקלטים ל-11 אלף איש. מגיעים קרוב ל-40 אלף. הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו בעבר על אדמת אירופה. הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו על אדמת אוקראינה. אני מבקש שיוציאו הודעה לכולם ויבהירו את גודל הסכנה, עפים שם טילים".