6 צפייה בגלריה
תומכיו של לולה דה סילבה בחירות ברזיל
תומכיו של לולה דה סילבה בחירות ברזיל
חגיגות במחנה לולה, הלילה. מנהיג השמאל חוזר לשלטון בברזיל
(צילום: AP)
מהפך בבחירות בברזיל: מנהיג השמאל, הנשיא לשעבר לולה דה סילבה, ניצח הלילה (בין ראשון לשני) בפער של פחות משני אחוזים את הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו, ויחזור לתפקיד שבו כיהן מ-2003 עד 2010. השבעתו צפויה להתקיים בעוד כחודשיים, ב-1 בינואר.
בתחילת הספירה בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות הלילה היה זה דווקא בולסונרו שהוביל, אבל הפער בין השניים הלך והצטמק, ואחרי שנמנו 67% מהקולות נרשם מהפך - ולולה עבר להוביל. ההפרש בין השניים אמנם נשאר קטן כל העת, אבל בהדרגה הוא גדל מעט - ובמחנה לולה החלו בחגיגות ובירי זיקוקים. לאחר ספירת כל הקולות התברר כי לולה זכה ב-50.9% מהם (60,345,999 קולות), בעוד בולסונרו זכה ב-49.1% (58,206,354 קולות).
6 צפייה בגלריה
תומכיו של לולה דה סילבה
תומכיו של לולה דה סילבה
"אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שנמצאת בקונפליקט תמידי". תומכי לולה חוגגים
(צילום: AFP)
בנאום הניצחון שלו הלילה הבטיח לולה לאחד את ברזיל ולעצור את הפילוג במדינה. "מדובר בניצחון של התנועה הדמוקרטית, מעבר לכל האינטרסים של מפלגות או אידיאולוגיות", אמר לולה. "ניסו לקבור אותי בחיים, והנה אני כאן. אני אהיה הנשיא של כולם, לא רק של אלה שהצביעו לי. אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שנמצאת בקונפליקט תמידי. ברזיל זקוקה לשלום ולאחדות". לולה הדגיש כי הוא יפעל לשימור יערות הגשם באמזונס באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי, על רקע הביקורת הרבה שספג בולסונרו - שתחתיו שיעור כריתת היערות גדל בצורה משמעותית. לולה הוסיף ש"ברזיל חזרה לזירה הבינלאומית, ולא רוצה להמשיך להיות מנודה".
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את לולה לרגל ניצחונו, והדגיש כי הבחירות היו "חופשיות, הוגנות ואמינות", אולי רמז לנשיא המכהן - שלאחרונה השמיע לא מעט רמיזות שלפיהן אם יפסיד הוא יסרב להכיר בתוצאות. כעת נשאלת השאלה אם בולסונרו יכיר בהפסד. בעימות האחרון בין השניים אמר שהוא יכיר בהפסד בבחירות רק אם לא יהיה "שום דבר חריג". רבים חוששים מאירוע בנוסח מהומות הקפיטול שהיו בארה"ב - כשתומכיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שסירב להכיר בהפסד לביידן, פרצו לבניין הקונגרס. כבר לפני ההצבעה אתמול טענו אנשי הקמפיין של בולסונרו להונאה, ואמרו שבתחנות הרדיו פסלו עשרות אלפי תשדירי בחירות שלו. בית המשפט דחה את הטענות ואמר שהן אינן מבוססות. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון בירך הלילה את לולה וכתב בטוויטר כי שני המנהיגים "יחדשו את קשרי הידידות בין מדינותיהם". בין מקרון לבולסונרו התגלו לא פעם יחסים עכורים.
6 צפייה בגלריה
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
לולה מנשק את פתק ההצבעה
(צילום: גטי אימג'ס)
בולסונרו, איש ימין בן 67 שמכונה לעיתים "טראמפ הברזילאי", פיגר בסקרים אחרי יריבו במהלך רוב מערכת הבחירות, אבל צמצם את הפער בהדרגה. לואיז אינסיו לולה דה סילבה בן ה-77, מנגד, כיהן כאמור כנשיא בין השנים 2003 ל-2010. הוא היה אחד הנשיאים הפופולריים בתולדות ברזיל ועזב את התפקיד עם 90% תמיכה. ב-2017 נשלח לולה לכלא אחרי שהורשע בפרשת שחיתות גדולה שבמרכזה עמדה חברת הנפט הממשלתית פטרוברס, אך ב-2019 שוחרר וכעבור שנתיים בוטלה הרשעתו - מה שסלל את הדרך לריצה שלו בבחירות.
"אני מצפה לניצחון שלנו, למען ברזיל. בעזרת אלוהים ברזיל תנצח", אמר אתמול בולסונרו בקלפי בריו דה ז'ניירו. כהרגלו בקמפיין, גם הפעם הוא הופיע בחולצה בצבעי דגל ברזיל. רעייתו, מישל בולסונרו, הצביעה בקלפי בפרברי ברזיליה כשעל חולצתה מופיע דגל ישראל. "שאלוהים יברך את ברזיל ואת ישראל", כתבה ברשתות החברתיות כשפרסמה את התמונה מהקלפי.
הנשיא בולסונרו נחשב לתומך ישראל נלהב, ואוהדיו הרבו בשנים האחרונות להניף את דגלי ישראל בעצרות שלו. בולסונרו הוא נוצרי קתולי, ורעייתו מישל היא אוונגליסטית. הקהילה האוונגליסטית, שרבים מחבריה הם תומכים נלהבים של ישראל, מהווה כיום כשליש מאוכלוסיית ברזיל.
6 צפייה בגלריה
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
מישל בולסונרו עם דגל ישראל, ובעלה ז'איר עם חולצה בצבעי דגל ברזיל
(צילום: AFP)
לקראת פתיחת הקלפיות קיבל בולסונרו הודעת תמיכה פומבית מטראמפ, שאליו הוא מתייחס כמודל לחיקוי. נשיא ארה"ב לשעבר פרסם הודעה ברשת החברתית שלו, Social Truth, וכתב: "אזרחי ברזיל, היום הוא היום הגדול שלכם, וזה גם יום גדול לעולם. הנשיא הגדול והנכבד שלכם, ז'איר בולסונרו, צריך שתצאו היום להצביע, כדי שהמדינה שלכם תוכל להמשיך בדרך ההצלחה יוצאת הדופן שלה. אל תאפשרו למשוגעים ומטורפים מהשמאל הקיצוני להרוס את ברזיל".
בתחילת מערכת הבחירות הוביל לולה על בולסונרו בסקרים בפער גדול, של יותר מ-20%, ורבים העריכו שינצח את הנשיא כבר בסיבוב הראשון, אך כשזה נערך ב-2 באוקטובר נרשמה הפתעה, והפער בין השניים עמד על 5% בלבד: לולה אמנם סיים במקום הראשון מבין 11 המועמדים בסיבוב הראשון וקיבל 48% מהקולות - אך היה זקוק לעוד שני אחוזים כדי להבטיח ניצחון. בולסונרו סיים שני עם 43%.
6 צפייה בגלריה
תומכיו של נשיא ברזיל והמועמד למפלגה הליברלית (PL) ז'איר בולסונארו מתאספים לצפות בתוצאות הבחירות, בריו דה ז'נרו, ברזיל
תומכיו של נשיא ברזיל והמועמד למפלגה הליברלית (PL) ז'איר בולסונארו מתאספים לצפות בתוצאות הבחירות, בריו דה ז'נרו, ברזיל
שמחו מוקדם מדי. תומכי בולסונרו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תומכיו של נשיא ברזיל והמועמד למפלגה הליברלית (PL) ז'איר בולסונארו מתאספים לצפות בתוצאות הבחירות, בריו דה ז'נרו, ברזיל
תומכיו של נשיא ברזיל והמועמד למפלגה הליברלית (PL) ז'איר בולסונארו מתאספים לצפות בתוצאות הבחירות, בריו דה ז'נרו, ברזיל
(צילום: רויטרס)
התוצאה המפתיעה של בולסונרו בסיבוב הראשון הוכיחה שסקרי דעת הקהל ממעיטים בפופולריות של איש הימין האנטי-ממסדי, שרבים מגדירים אותו כאיש ימין קיצוני. הוא ידוע בהתבטאויותיו שלוחות הרסן, במאבקו בפעילים נגד שינויי האקלים ובהצהרותיו נגד להט"בים. גם בסיבוב השני הלילה השיג בולסונרו תוצאה טובה משניבאו לו: בשבוע שעבר הוביל עליו לולה בסקרים בפער של 5-4%, בסוף השבוע הצטמק הפער הזה ל-2%, ובסופו של דבר הוכרע הקרב בפער של 1.8% בלבד.
בכהונתו כנשיא לפני יותר מעשור הצליח לולה לחלץ מיליוני ברזילאים מהעוני באמצעות תוכניות הרווחה שלו, ואילו בזמן כהונת בולסונרו העוני החריף. במהלך הקמפיין תקף לולה את בולסונרו ואמר שהנשיא נכשל בדאגה לשכבות החלשות. במחנה הימין מנגד מזכירים שוב ושוב את פרשות השחיתות שבהן היו מעורבים לולה ומפלגתו. עבור מצביעים רבים הסיבה המרכזית שלא להצביע ללולה הייתה פרשות השחיתות שמלוות אותו. בקמפיין הבחירות הזהיר בולסונרו – מבלי לספק הוכחות – כי חזרתו של לולה לשלטון תוביל להתפשטות של קומוניזם, סמים לא-חוקיים, הפלות ורדיפת כנסיות.
פורסם לראשונה: 23:48, 30.10.22