הסנקציות שהטילו ארה"ב, בריטניה וצרפת על מספר מתנחלים ביהודה שומרון, לא התרחשו בחלל ריק, אלא קשורות לשינויים דרמטיים שמתרחשים בכל הקשור לסמכויות שליטה מעבר לקו הירוק. כך גם הדיווחים מהבוקר על תוכנית המדינה הפלסטינית שמקדמת ארצות הברית והצעדים הנוספים שהממשל האמריקני שקל.
מבט מקרוב על אותם צעירים שעליהם הוטלו הסנקציות מעלה שאלות, שכן מדובר בצעירים שאינם דמויות "מוכרות" בכל הקשור לפשיעה לאומנית. לא הוצאו נגדם צווי מעצר מינהליים, חלקם נחקרו כמה פעמים אבל במערכת הביטחון בחרו להרחיק ולעצור נערים אחרים שעסקו בפשיעה לאומנית ופגעו בפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
היישוב יצהר
היישוב יצהר
ההתנחלות יצהר. הקמת החוות לאורך יהודה ושומרון מייצרת עימותים על בסיס יומיומי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רק ביוני בשנה שעברה, לאחר הפיגוע הקשה סמוך לעלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים, התרחשו אירועים אלימים בכפרים פלסטיניים שמהם נפגעו כמה מתושבי הכפרים שחלקם אף החזיקו באזרחות אמריקנית. עם זאת, אף אחד מאותם חשודים שמוכרים היטב לשב"כ ולמשטרה לא נמצא ברשימות (הצרפתים לא פרסמו את שמות המתנחלים שעליהם החליטו להטיל סנקציות, אב"ק).
מה שבכל זאת משותף לכולם זו העובדה שמדובר בבעלי חוות חקלאיות שהוקמו יחסית לאחרונה, מדרום הר חברון ועד לבקעת הירדן. פטנט החוות החקלאיות אומץ על ידי המתנחלים לפני מספר שנים, ועיקרו מאבק על שטחי C מול התרחבות הבנייה הפלסטינית.
הקמת החוות לכל אורך יהודה ושומרון מייצרת עימותים על בסיס יומיומי בין מתנחלים לפלסטינים. מאז תחילת המלחמה, לפי דיווחים פלסטיניים, מספר רב של קהילות פלסטיניות עזבו את השטחים שלהם בגלל השתלטות של מתנחלים. מנגד, המתנחלים טוענים כי הם נמצאים בשטחם ומונעים מהפלסטינים להתרחב. העובדה היא, שהקרב על שטחי C הולך ומסלים מיום ליום.
אלא שהשינוי בשטח הוא רק קצהו של המהלך הגדול יותר ‑ העברת הסמכויות מהמינהל האזרחי ופיקוד המרכז למינהלת שאותה הקים השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. על פי ההסכמים הקואליציוניים, בזמן הקרוב צפוי להתמנות בפעם הראשונה סגן אזרחי לראש המינהל. בנוסף, תוך כמה חודשים ובשלבים מוסכמים מראש, אמורות לעבור כל הסמכויות המשפטיות מיועמ"ש איו"ש ליועמ"ש במשרד הביטחון השייך לסמוטריץ'.
למעשה, החל מחודש מרץ ועד לסוף מאי, יועברו במספר פעימות סמכויות משפטיות הקשורות לתחומי המקרקעין, תכנון ואכיפה. מדובר על מהלכים משמעותיים שבאים הלכה למעשה לידי ביטוי בשטח במאבק הקרקע על שטחים פתוחים ביהודה ושומרון מול הרשות הפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסמכויות עוברת אליו, למרות דרישת הצבא. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל לכך, כבר בימים אלה, כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", מנסים המתנחלים לקדם כינוס של ועדת התכנון העליונה במינהל האזרחי לאשר מאות יחידות דיור בהתנחלויות. "כל דירה שלא תאושר השנה, לא תיבנה בשלוש השנים הקרובות. אני קוראת לממשלה לשחרר את החסמים המדיניים, לכנס את מועצת התכנון העליונה ולאשר את אלפי יח"ד הממתינות לאישור. יש לשחרר את ההקפאה ולאפשר את ההתיישבות - זו הדרך להגן על העם והארץ. אנחנו כאן כדי להישאר", אמרה שירה ליבמן, מנכ"לית מועצת יש"ע, בוועידת מרכז הבנייה הישראלי.
הסיבות הללו והעובדה כי על פי הדיווחים קהילות פלסטיניות עזבו את מקומן מאז תחילת המלחמה, השליטה ההולכת וגוברת של השר סמוטריץ' בהלכי תכנון בנייה ואכיפה ביהודה ושומרון, והדחיפה של המתנחלים באמצעות שרי הימין להרחבת ההתנחלויות, מטרידים מאוד את האמריקנים שמנסים לייצר אופק מדיני מול הפלסטינים. לכך יש להוסיף את הבחירות בארה"ב, המצב הפוליטי הרעוע של נתניהו, הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג על חוקיות הכיבוש בקרוב, ומעל הכול את המלחמה ברצועה.
נתניהו לא באמת באירוע עד כה. הסמכויות עוברות לסמוטריץ', זאת על אף דרישות הצבא שלחלקן השפעות ביטחוניות. מחד, נתניהו מחושק על ידי חבריו לקואליציה, ומאידך הוא נתון ללחצים מהאמריקנים ומשאר העולם. כרגע נתניהו לא מתערב באירועים שקשורים למתיחות שבין המתנחלים לפיקוד המרכז (להוציא את התגובה שהחליט להפיץ נגד התרגיל שקיים פיקוד המרכז המדמה מתנחלים כאויב).
3 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן נואם הלילה
הנשיא ג'ו ביידן נואם הלילה
נתניהו מחה בפניו על הטלת הסנקציות, ולא עשה דבר מעבר לכך. ביידן
(AP Photo/Evan Vucci)
למעשה, נתניהו לא באמת יכול לעשות הרבה בכל הקשור לצעדים של אנשי הימין מעבר לקו הירוק משום שאז לא תהיה לו קואליציה. סמוטריץ' התעקש על הסמכויות הללו בהסכמים הקואליציוניים והוא ידע בדיוק מדוע. מנגד, נתניהו אמנם מחה בפניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעניין הטלת הסנקציות על המתנחלים, אך לא עשה דבר מעבר לכך.
בהקשר זה נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בכירים ישראלים שביקרו לאחרונה בארה"ב לקחו איתם נתונים מגופי הביטחון על הפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון, המראים ירידה בנתוני הפשיעה בהשוואה לשנה שעברה.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.02.24