שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (המחנה הממלכתי), אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה, כי "התלות המוחלטת של בנימין נתניהו בשותפיו תלווה אותנו למשך כל כהונת הממשלה והקואליציה". אלקין, בעברו ח"כ בליכוד, נחשב אז לאחד האנשים הקרובים לראש הממשלה המיועד נתניהו, היה חבר בצוותי מו"מ להרכבת הממשלה מטעם הליכוד והתלווה לנתניהו בביקורים רבים ברוסיה, שם תרגם בין השאר את דבריו במפגשים שנערכו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וזאב אלקין במליאת הכנסת
בנימין נתניהו וזאב אלקין במליאת הכנסת
בנימין נתניהו וזאב אלקין במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתור מי שהקים כמה קואליציות, מה אתה חושב על המהלכים האחרונים של סמוטריץ', שמאוד מקשה על נתניהו ואיזה ציון אתה נותן לנתניהו על המגעים הקואליציוניים עד כה? "הפעם אני פטור מלייעץ לנתניהו. תפקידי הוא לעשות הכל כדי שהקואליציה הזו תתפרק כמה שיותר מהר. כבר עכשיו, אנחנו רואים תמונה שתלווה אותנו למשך כל תקופת הכהונה של הממשלה והקואליציה - התלות המוחלטת של נתניהו, שהוא בן ערובה של השותפים הקואליציוניים שלו. כל גחמה וכל דרישה, שפעם לא חלמו להעלות, נמצאת על השולחן".
בממשלה הקודמת, ראש ממשלה הומלך עם שישה מנדטים. הורדתם את רף הסטנדרטים והמנדטים. "זה לא קשור לממשלה הקודמת, את הרף הזה נתניהו הוריד מזמן כשנתן לליברמן את הביטחון עם חמישה מנדטים, אבל זה לא רק עניין של תיקים. תסתכלי על עניינים אידיאולוגיים, על ההתנהלות. רואים שאיפה שזה תלוי בנתניהו, הוא אומר כן. כשיש דרישות סותרות בין השותפות, הוא כבר נקלע לאיזשהו מבוי סתום כי הוא לא יודע להגיד לא, לא לזה ולא לזה. וזה מה שכרגע תקע את מלאכת הרכבת הממשלה. אבל בסוף זה ייפתר. ביום האחרון של המנדט, אם נגיע לשם, נתניהו יגיד כן לכל הדרישות והממשלה תקום.
נתניהו מודע לזה. יכול להיות שבמחנה לפיד חוששים בצדק שאתם במחנה הממלכתי תגיעו לאיזושהי הבנה עם נתניהו, ובסוף תצילו אותו מכל הגחמות והקפריזות של השותפים? "נתניהו לא מעוניין בשום ממשלה מהסוג הזה. הוא רוצה ממשלת 64, שתחוקק לו חוקים שיפתרו לו את הבעיה המשפטית. הרי כבר הייתה לו ממשלה עם גנץ, שאותה הוא פירק. אם היינו רוצים להקים ממשלה עם נתניהו, היינו מקימים אותה גם לפני שנה וחצי. מה רק לא הוצע לנו על ידי נתניהו, אז וגם לפני הבחירות האלה, כדי שנחזיר אותו לשלטון? הוויכוח הזה לא רלוונטי בכלל, כי נתניהו רוצה את הקואליציה שתפתור לו את הבעיה המשפטית. בשביל זה הוא ישלם על כל דבר שיידרש על ידי השותפות, והסחטנות שיש עכשיו זה רק הפרומו למה שיבוא בזמן כהונת הממשלה".