בדצמבר 2009, כשנתיים לפני שגלעד שליט הוחזר לישראל מרצועת עזה תמורת 1,027 מחבלים, כבר רקם המתווך - איש הביון הגרמני גרהרד קונרד - עסקה אחרת. מהצד הישראלי הצליח איש המוסד לשעבר חגי הדס, הממונה על השבויים והנעדרים אז, להגיע להסכמה על שמות של אלף אסירים שישוחררו. גם בצד של חמאס הסכימה לתנאים ההנהגה הבכירה בעזה. אלא שאז, במפתיע, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו התחרט.
"הייתי מאוד מתוסכל. ישראל ומנהיגיה קראו את המצב לא נכון", אומר המתווך הגרמני קונרד בראיון מיוחד שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". "ובסוף ישראל עשתה טעות אסטרטגית בעלת חשיבות גדולה מאוד, חישוב מוטעה לרעתה של המדינה. שלא לדבר על גלעד שנשאר עוד שנתיים בשבי. נתניהו הסכים לעסקה שהייתה הרבה יותר גרועה מבחינת ישראל שנתיים מאוחר יותר".
3 צפייה בגלריה
גרהרד קונרד
גרהרד קונרד
גרהרד קונרד
(צילום: יותם שורץ)
3 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
(צילוםף רויטרס)
במשך שנים ארוכות היה קונרד המתווך החשאי בין ישראל לארגוני הטרור. במלאות עשור לשחרור שליט, חושף בריאיון מקיף בכיר ה-BND, סוכנות הביון הגרמנית המקבילה למוסד, כיצד התנהל המשא ומתן הרגיש בין ישראל לבין חמאס. כך, למשל, רק כדי להשיג את סרטון הווידאו המפורסם שבו שליט מדבר מהשבי כשעיתון פלסטיני בידו, קונרד נסע אינספור פעמים בין עזה לתל אביב.
אחמד ג'עברי, "רמטכ"ל חמאס" שאנשיו החזיקו בשליט, היה משוכנע שהסרטון הוא תרגיל. "הוא סבר שהמטרה של הסרטון הייתה לקבל מידע מתוך הצילום על מקום הימצאו, או איתות כלשהו בקוד משליט עצמו על היכן הוא נמצא", אמר קונרד. בסופו של דבר, הצליח קונרד לשכנע את ג'עברי לאפשר את הצילום, תמורת שחרור של 20 אסירות פלסטיניות, שביצעו פשעים קלים.
3 צפייה בגלריה
גרהרד קונרד
גרהרד קונרד
קונרד: "ב-2009 ישראל ומנהיגיה קראו את המצב לא נכון"
(צילום: יותם שורץ)
מיד אחרי הצילום של שליט במקום כליאתו, קונרד וג'עברי צפו בסרטון יחד. "ופתאום כל סיפור הקלטת, שלפני רגע הוא התנגד לו בכל תוקף, התחיל למצוא חן בעיניו", משחזר קונרד. "'תראה אדון קונרד', הוא אמר לי, 'תראה כמה טוב הוא (שליט) נראה, ותבין שככה אנחנו שומרים על האסירים שלנו'".
מלבד שליט, היה קונרד מעורב גם בעסקה לשחרור הקצין הישראלי החטוף אלחנן טננבוים, והשבת גופותיהם של עומר סואעד, בני אברהם ועדי אביטן ז"ל; בהשבת גופותיהם של החיילים אלדד רגב ואהוד גולדווסר ז"ל; בהחזרת נשקו האישי של הנווט רון ארד, ועוד.
"לישראל יש גישה ייחודית לנושא השבויים והנעדרים, שנראית בעיני רבים בעולם כחולשה", הוא אומר. "אבל לפי המסורות שלכם זו חוזקה המעניקה לכם כוח מוסרי ולכידות חברתית. אין ספק שמדובר על ערך שמראה על אכפתיות גדולה ורגישות לאחר. מאידך, כמובן, הצד השני מבין זאת היטב. חיזבאללה היה הראשון לתפוס זאת. קולטים את החולשה, ובדיוק במקום הזה מנסים לפגוע בכם כדי לדרוש מחירים ההולכים וגדלים".
זה נראה שישראל דווקא מנסה בשנים האחרונות להקשיח את המדיניות שלה. "אני מבין את זה לגמרי. הגישה הישראלית היא ערכית, מוסרית, אצילית, שאני מלא התפעלות ממנה, אבל היא גם גישה שלפעמים טובה מדי לעולם הזה".
הראיון המלא: מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"