מחיר הקריאה להחלת חובת חיסונים בישראל: ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד) קיבל איומים על חייו בעקבות הריאיון באולפן ynet בתחילת השבוע, שבמהלכו קרא "להפסיק לשחק משחקים" ולהחיל על רקע התפשטות זן האומיקרון חובת חיסונים.
לטלפון הנייד של ח"כ שטייניץ נשלחו מאות הודעות מאיימות, תמונות של הצורר הנאצי אדולף היטלר ותכתובות ובכללן "אני רואה בהצעה שלך מתקפה על משפחתי, תשמור על משפחתך". ח"כ שטייניץ פנה לקצין הכנסת שהחל לחקור את ההודעות המאיימות והעביר פנייה למשטרה.
2 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
קריאה לחובת חיסונים בישראל
(צילום: AFP)
באחת ההודעות שקיבל שטייניץ לטלפון הנייד שלו נכתב: "לא להאמין איך אדם שהתחיל את דרכו כבן אדם, משכיל, פילוסוף, הולך ומאבד צלם אנוש. בוא שים אותנו בגטו עם טלאי, תמשיך בטרנספורטרים אל מחנות עבודה והלאה אל תאי הגזים ולמשרפות. אל דאגה ידידי, משפטי נירנברג 2 בדרך, יהיה שמור לך מקום של כבוד".
בהודעה אחרת נכתב: "האחרון שכפה עלינו הליך רפואי היה מנגלה. אתה כנראה חולם בהקיץ, כרגע 2.5 מיליון אזרחים כבר לא מאמינים לכם ומאוכזבים מכם בלשון המעטה. אנחנו אלה שנותנים לכם את הכוח. אני ראיתי באמירה שלך איום על החיים שלי ושל המשפחה שלי. תיקח את זה לאיפה שאתה רוצה. תתבייש ותיזהר בדבריך, שלא תמצא פתאום מיליוני אזרחים מתנפלים עליך".

"מותר שיהיו דעות אחרות"

"אנחנו מתמודדים עם איום על כל אוכלוסיית המדינה וגם על הכלכלה שלנו, הבריאות שלנו והחיים שלנו", אמר ח"כ שטייניץ ביום ראשון. "מותר שיהיו דעות אחרות, אבל בסוף ההחלטה היא לא רק פרטית - היא גם קולקטיבית". שטייניץ אמר כי היה מחיל את החובה הזו מגיל 16 או 18, ובהמשך שוקל את הרחבתה לגילים הצעירים יותר.
לדבריו, "גם לפני 30 שנה הייתה חובת חיסונים בחוק. המדינה לא אסרה אנשים, אבל הטילה קנסות או מגבלות חמורות על מי שלא התחסן. המגפה הזו מאיימת על כולנו. אני מאוד מכבד דעות אחרות ומותר שיהיו, אבל יש מקרים - כמו במלחמה מול האויב - שמקבלים החלטה קולקטיבית באמצעות המנגנונים הדמוקרטיים בכנסת".
"אם היינו מטילים חובת חיסונים ברגע שהיה חיסון יעיל של פייזר או מודרנה, לפני שמונה-תשעה חודשים, לא היה לנו את הגל הרביעי", טען שטייניץ. "דעתי אז הייתה ברורה, והיום עוד יותר. ברגע שהממשלה תביא חוק חובת חיסונים נגד הקורונה אני אעשה הכול כדי לשכנע את חבריי באופוזיציה לתמוך בזה".
2 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
"אעשה הכול כדי לשכנע את חבריי באופוזיציה לתמוך בזה". ח"כ שטייניץ
(צילום: קובי קואנקס)
על השאלה אם זהו הייתה טעות שלא קידם הצעת חוק כזו בעבר, השיב שטייניץ: "חשבתי כך מלכתחילה. בהתחלה היססתי, אבל ברגע שהיו חיסונים חשבתי על כך. המגפה הזו לא עוזבת אותנו, יש זנים חדשים. אם החיסון יתברר כלא יעיל מול הזן החדש, נצטרך לחכות עם החובה הזו חודשיים-שלושה עד שיהיה חיסון. בכל מקרה, הגנה מפני מגפות מהסוג הזה זה לא הגנה מפני כאבים אוזניים או גב - אלא מפני איום קולקטיבי. זכותה של המדינה לקבל החלטה איך מתגוננים. זו הייתה טעות שביטלנו לפני 30-20 שנה את היכולת להטיל חובת חיסונים".
שטייניץ נשאל גם אם ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו יתמוך בחוק כזה. לדבריו, "לא שוחחתי איתו על זה, מקווה שכן. זה כמו במלחמה, כל אחד יכול לחשוב אחרת - אחד חושב שצריך לצאת למלחמה, אחד חושב שצריך להמתין - אבל בסוף המדינה מחליטה וכולנו בקלחת הזו. כשחייבים להיכנס למרחב מוגן לא כל אחד מקבל החלטה לעצמו, או כשצריכים להתגייס לצה"ל. אותו דבר במלחמה במגפה - מותר שיהיו ויכוחים ודעות שונות מאחר שהמגפה הזו היא לא איום פרטי. היא איום קולקטיבי על הבריאות, הכלכלה ואורח החיים של כולנו - וההתמודדות איתה צריכה להיות קולקטיבית.
"באוסטריה זה לדעתי כבר עבר, גרמניה ובריטניה שוקלים", הוסיף שטייניץ. "בארה"ב שוקלים לחייב בחיסון את כל עובדי המגזר הציבורי. האסימון מתחיל לרדת. לא ייתכן ש-20% מהאוכלוסייה יחבלו ביכולת של ה-80% ובעצם של ה-100% להגן על חייהם".
בהתייחסו לפגיעה בזכויות הפרט, אמר שטייניץ: "אנחנו מחוקקים המון חוקים שפוגעים בחופש הפרט. בעצם כל חוק מגביל את ההתנהגות, כמו שכולם חייבים לחגור באוטו. זה פחות לגיטימי, כי אתה לא חוגר חגורת בטיחות ברכב שלך אתה מת ולא מאיים עליי, זה לא מגביר את הסיכון שלי בניגוד להתפשטות מגפה. אבל אנחנו מחייבים חגורות בטיחות ואוסרים עישון במקומות ציבוריים, כלומר, בהחלט מגבילים את חופש הפרט כדי להגן על חייו ועל הקולקטיב. מה שאפשר לעשות בבטיחות נוסעי רכב, אפשר לעשות גם בבטיחות במגפה".
פורסם לראשונה: 22:15, 30.11.21