שר האנרגיה לשעבר, חבר הכנסת יובל שטייניץ, קרא הבוקר (יום ראשון) באולפן ynet להחלת חובת חיסונים במדינת ישראל. "הגיע הזמן להפסיק לשחק משחקים", אמר בצל התפשטות זן אומיקרון בעולם. "אנחנו מתמודדים עם איום על כל אוכלוסיית המדינה וגם על הכלכלה שלנו, הבריאות שלנו והחיים שלנו. מותר שיהיו דעות אחרות, אבל בסוף ההחלטה היא לא רק פרטית - היא גם קולקטיבית". שטייניץ אמר כי היה מחיל את החובה הזו מגיל 16 או 18, ובהמשך שוקל את הרחבתה לגילים הצעירים יותר.
3 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
"זכותה של המדינה לקבל החלטה איך מתגוננים". שטייניץ
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
חיסון פייזר במרפאת כללית באשקלון
חיסון פייזר במרפאת כללית באשקלון
לפי שטייניץ, בשלב הראשון ילדים לא יחויבו. חיסון פייזר לבני 12-5
(צילום: בראל אפרים)
לדבריו, "גם לפני 30 שנה הייתה חובת חיסונים בחוק. המדינה לא אסרה אנשים, אבל הטילה קנסות או מגבלות חמורות על מי שלא התחסן. המגפה הזו מאיימת על כולנו. אני מאוד מכבד דעות אחרות ומותר שיהיו, אבל יש מקרים - כמו במלחמה מול האויב - שמקבלים החלטה קולקטיבית באמצעות המנגנונים הדמוקרטיים בכנסת".
"אם היינו מטילים חובת חיסונים ברגע שהיה חיסון יעיל של פייזר או מודרנה, לפני שמונה-תשעה חודשים, לא היה לנו את הגל הרביעי", טען שטייניץ. "דעתי אז הייתה ברורה, והיום עוד יותר. ברגע שהממשלה תביא חוק חובת חיסונים נגד הקורונה אני אעשה הכול כדי לשכנע את חבריי באופוזיציה לתמוך בזה".
זו הייתה טעות שלא קידמת הצעת חוק כזו כבר אז? "חשבתי כך מלכתחילה. בהתחלה היססתי, אבל ברגע שהיו חיסונים חשבתי על כך. המגפה הזו לא עוזבת אותנו, יש זנים חדשים. אם החיסון יתברר כלא יעיל מול הזן החדש, נצטרך לחכות עם החובה הזו חודשיים-שלושה עד שיהיה חיסון. בכל מקרה, הגנה מפני מגפות מהסוג הזה זה לא הגנה מפני כאבים אוזניים או גב - אלא מפני איום קולקטיבי. זכותה של המדינה לקבל החלטה איך מתגוננים. זו הייתה טעות שביטלנו לפני 30-20 שנה את היכולת להטיל חובת חיסונים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
"מקווה שיתמוך". נתניהו
(צילום: רויטרס)
כשנשאל אם גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יתמוך בחוק כזה, השיב שטייניץ: "לא שוחחתי איתו על זה, מקווה שכן. זה כמו במלחמה, כל אחד יכול לחשוב אחרת – אחד חושב שצריך לצאת למלחמה, אחד חושב שצריך להמתין - אבל בסוף המדינה מחליטה וכולנו בקלחת הזו. כשחייבים להיכנס למרחב מוגן לא כל אחד מקבל החלטה לעצמו, או כשצריכים להתגייס לצה"ל. אותו דבר במלחמה במגפה - מותר שיהיו ויכוחים ודעות שונות מאחר שהמגפה הזו היא לא איום פרטי. היא איום קולקטיבי על הבריאות, הכלכלה ואורח החיים של כולנו - וההתמודדות איתה צריכה להיות קולקטיבית".
"באוסטריה זה לדעתי כבר עבר, גרמניה ובריטניה שוקלים", הוסיף שטייניץ. "בארה"ב שוקלים לחייב בחיסון את כל עובדי המגזר הציבורי. האסימון מתחיל לרדת. לא ייתכן ש-20% מהאוכלוסייה יחבלו ביכולת של ה-80% ובעצם של ה-100% להגן על חייהם".
שטייניץ הסביר את הפגיעה בזכויות הפרט: "אנחנו מחוקקים המון חוקים שפוגעים בחופש הפרט. בעצם כל חוק מגביל את ההתנהגות, כמו שכולם חייבים לחגור באוטו. זה פחות לגיטימי, כי אתה לא חוגר חגורת בטיחות ברכב שלך אתה מת ולא מאיים עליי, זה לא מגביר את הסיכון שלי בניגוד להתפשטות מגפה. אבל אנחנו מחייבים חגורות בטיחות ואוסרים עישון במקומות ציבוריים, כלומר, בהחלט מגבילים את חופש הפרט כדי להגן על חייו ועל הקולקטיב. מה שאפשר לעשות בבטיחות נוסעי רכב, אפשר לעשות גם בבטיחות במגפה".