התקשורת האמריקנית דיווחה אמש (יום א') כי חמישה חיילי קומנדו של צבא ארה"ב נהרגו אחרי שהמסוק שלהם התרסק במהלך טיסת אימונים בים התיכון. הפנטגון הודיע מוקדם יותר אמש שחמישה חיילים נהרגו בהתרסקות שאירעה ביום שישי, בעקבות "תקלה" שאירעה במהלך תדלוק אווירי, אבל הוא לא מסר בהודעותיו הרשמיות מה היה סוג כלי הטיס שהתרסק ולאיזה חיל הוא השתייך.
4 צפייה בגלריה
מסוק סיקורסקי בלאק הוק
מסוק סיקורסקי בלאק הוק
מסוק בלאק הוק, ארכיון
(צילום: רויטרס)
רשת "פוקס ניוז" דיווחה אמש כי מדובר במסוק "בלאק הוק" ששימש את הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב, וכי הלוחמים שנהרגו נמנים עם כוח הקומנדו הזה. ב"וושינגטון פוסט" דיווחו בהמשך כי המסוק שהתרסק הוא MH-60, דגם של "בלאק הוק" שמשמש יחידת עילית אווירית של הכוחות המיוחדים. גורם אמריקני אמר לעיתון כי המסוק התרסק סמוך לחופיה הדרום-מזרחיים של קפריסין.
על ההתרסקות הודיע משרד ההגנה האמריקני כבר שלשום, אך הוא לא ציין אז אם חיילים כלשהם נהרגו בתקרית ומה היו נסיבותיה. גם כעת לא נמסר מה הייתה הסיבה לאותה "תקלה" שגרמה להתרסקות. שמות החיילים שנספו לא התפרסמו עדיין, והערב ספד להם הנשיא ג'ו ביידן ואמר כי הוא ורעייתו ג'יל "מתפללים עבור משפחותיהם וחבריהם". ביידן הוסיף כי "החיילים שלנו מסכנים מדי יום את חייהם עבור ארצנו. הם מציבים עצמם ביודעין בפני סכנה כדי לשמור על העם האמריקני".
בהודעה שלשום נמסר כי ההתרסקות אירעה ביום שישי בערב במהלך טיסת אימונים בחלקו המזרחי של הים התיכון, וכי נפתחה חקירה לבירור נסיבות האירוע. בהודעה הזו הודגש כי מדובר בתאונה וכי ניתן לומר בוודאות שההתרסקות לא נגרמה בשל "פעילות עוינת".
4 צפייה בגלריה
מימין נושאת המטוסים אייזנהאואר, משמאל נושאת המטוסים ג'רלד פורד
מימין נושאת המטוסים אייזנהאואר, משמאל נושאת המטוסים ג'רלד פורד
נושאות המטוסים אייזנהאואר (ימין) וג'רלד פורד, יחד עם הספינות שמלוות אותן, אחרי שנשלחו למזרח התיכון
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Jacob Mattingly)
ההתרסקות הקטלנית מתרחשת בשעה שארה"ב מחזיקה כוחות מתוגברים באזור המזרח התיכון, ובפרט בחלקו המזרחי של הים התיכון. ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי המסוק שהתרסק נשלח גם הוא לאזור כחלק מתגבור הכוחות האמריקניים, וכחלק מהיערכות לתרחישים עתידיים אפשריים - כגון כזה שבו יהיה צורך לפנות אזרחים אמריקנים מישראל ומלבנון. בדיווח צוין כי ממשל ביידן עוסק בתקרית ההתרסקות באופן זהיר ביותר, בצל החשש שלו מהתרחבות המלחמה בעזה.
לאזור, נזכיר, שלח הנשיא ג'ו ביידן שתי נושאות מטוסים וצי של ספינות מלחמה שמלוות אותן, כחלק מהגיבוי לישראל והניסיון להרתיע את איראן ובעלי בריתה, בראשם חיזבאללה - ולמנוע בכך את התרחבות המלחמה מול חמאס לזירות נוספות.
ספינת מלחמה אמריקנית שהוצבה בים האדום כבר הוכיחה את חשיבות תגבור הכוחות, כאשר בחודש שעבר סייעה ביירוט חלק מהטילים והכטב"מים ששיגרו לעבר אילת החות'ים בתימן. בשבוע שעבר חשף הפנטגון באופן חריג כי שלח למזרח התיכון גם צוללת שמונעת באנרגיה גרעינית, בהודעה שנתפסה גם היא כחלק מהניסיון להרתיע את איראן ונאמניה. מזכ"ל חיזבאללה טען מצדו כי ארגונו ערוך ומוכן לספינות האמריקניות ואינו חושש מהן, אבל לפי שעה אכן נמנע מהסלמה משמעותית בחזית הצפונית.
4 צפייה בגלריה
מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני  טסים מעל רומניה ליד הים השחור
מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני  טסים מעל רומניה ליד הים השחור
מטוסי קרב אמריקניים. הפצצה שלישית של ארה"ב בסוריה מאז תחילת המלחמה בישראל
(צילום: AP)
הגיבוי שמעניקה וושינגטון לישראל הביא לזינוק במתקפות הכטב"מים והטילים שמשגרות המיליציות האיראניות נגד הכוחות האמריקניים שפועלים בעיראק ובסוריה: לפחות 40 תקיפות כאלו דווחו מאז החודש שעבר, ולפחות 45 חיילים אמריקנים נפגעו בהן וסבלו מפציעות קלות או מזעזוע מוחי.
אמש ערכה ארה"ב הפצצות נוספות במזרח סוריה בתגובה לתקיפות הללו. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בתקיפות נפגעו מרכז שליטה ומחסן נשק של המיליציות הפרו-איראניות. שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אישר בהמשך את הדיווחים ומסר הלילה כי ב"הפצצות מדויקות" נפגעו מתקן אימונים ומתקן נוסף ששימש את משמרות המהפכה של איראן ואת המיליציות הפועלות בשירותה.
אוסטין הוסיף כי התקיפה - השלישית במספר שארה"ב עורכת בסוריה בשבועות האחרונים - נעשתה כמו קודמותיה כתגובה לתקיפות שמשגרות המיליציות הפרו-איראניות נגד הכוחות האמריקניים, והדגיש כי הנשיא ביידן הוא שהורה להוציא אותה לפועל. "אין לנשיא עדיפות עליונה יותר מאשר שמירה על ביטחון החיילים האמריקנים, והוא הורה על הפעולה היום על מנת להבהיר שארה"ב תגן על עצמה, על הצוותים שלה ועל האינטרסים שלה", מסר.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. "הוא הבהיר - ארה"ב תגן על עצמה, על הצוותים שלה ועל האינטרסים שלה"
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שמדווח על המתרחש בסוריה מלונדון, דיווח כי התקיפות אמש התרחשו באזור היישובים אל-מיאדין ואל-בוכמאל, שניהם שוכנים בקרבת גבול סוריה-עיראק. במרכז המעקב דיווחו על הרוג אחד בהפצצות נגד המיליציות ועל שלושה פצועים. לפי הדיווח, מחסן הנשק הופצץ בעיירה בשם חסראת באזור אל-בוכמאל, ואחרי שהותקף נרשמו שם שמעו פיצוצי משנה כתוצאה מהתלקחותם של אמצעי הלחימה במחסן. בתקיפה השנייה, כך דווח, נפגע מתקן לשיגור טילים באל-מיאדין.
פורסם לראשונה: 18:17, 12.11.23