גורמים רשמיים בארה"ב דיווחו הערב (יום ה') כי ספינת מלחמה אמריקנית במזרח התיכון יירטה שלושה טילים ששוגרו לכיוונה מחופי תימן לכיוון צפון. לפי אחד הגורמים, הטילים שוגרו על-ידי המורדים החות'ים בתימן - שנתמכים על-ידי איראן. בהודעת הפנטגון נמסר כי לא ברור מה היו יעדי הירי, אך ייתכן שהטילים כוונו למטרות בישראל. לפי הפנטגון הספינה, USS קרני, יירטה גם כטב"מים. בירושלים העריכו בהמשך, בעקבו עדכון מארה"ב, כי הטילים אכן כוונו לעבר ישראל.
3 צפייה בגלריה
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת המלחמה USS קרני
"אנחנו לא יכולים לומר בוודאות מה היו המטרות של הטילים והכטב"מים האלה, אבל הם שוגרו מתימן ועשו את דרכם צפונה בים האדום, אולי לעבר מטרות בישראל", אמר הערב דובר הפנטגון.
היירוטים מגיעים בצל המלחמה בעזה, והחשש שאיראן תנצל את המלחמה כדי לגרום להסלמה אזורית וללחימה בכמה חזיתות. בשבוע שעבר מנהיג המורדים החות'ים בתימן, עבדל-מאלכ אל-חות'י, הזהיר את ארה"ב מהתערבות במלחמה בין ישראל לחמאס – ואיים שכוחותיו יגיבו בירי של טילים וכטב"מים. לטענת טהרן, לחות'ים בתימן יש טילים עם טווח של כ-2,000 קילומטרים.
3 צפייה בגלריה
USS Carney
USS Carney
(צילום: VolodymyrT / Shutterstock)
פרשננו רון בן ישי מדגיש כי הירי היה בהוראת האיראנים - כדי לאותת לישראל ולאמריקנים שהם רציניים בכוונתם לעצור את המתקפה של צה״ל על עזה. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי אמר זאת במפורש היום. האיתות כרגע הוא בעיקר לאמריקנים: אתם לא רוצים מלחמה אזורית - אבל תקבלו אותה אם לא תעצרו את ישראל.
הגורמים האמריקנים אמרו כי לא היו נפגעים בירי לעבר ספינת המלחמה המיירטת, שעשתה שימוש בטילי SM2. אוניית המלחמה של הצי האמריקני הגיעה אתמול לים האדום דרך תעלת סואץ. בצבא ארה"ב מסרו כי USS קרני "תסייע לשמור על הביטחון הימי ועל היציבות במזרח התיכון".
USS קרני היא אחת מארבע ספינות מלחמה שהגיעו לאזור יחד עם נושאת המטוסים האמריקנית USS פורד, שהתקרבה לחופי ישראל. גם נושאת מטוסים אחרת, USS אייזנהאוור, עושה את דרכה לאזור.

עיראק: ירי רקטות לבסיס עם חיילים אמריקנים

במקביל לדיווח האמריקני על יירוט הטילים, הערב דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על ירי של רקטות וכטב"מים לעבר בסיס חיל האוויר עין אל-אסד במערב עיראק. בבסיס שוהים חיילים אמריקנים וחיילים זרים אחרים. גורמים ביטחוניים דיווחו על פיצוצים שנשמעו בבסיס. רון בן ישי מסביר כי גם השיגור לבסיס, שהתבצע על-ידי המיליציות השיעיות בעיראק, הוא חלק מ"שלב האיתותים" לאמריקנים.