חמאס הודיע אחר הצהריים (יום ראשון) כי תמו השיחות לעסקת חטופים שהתקיימו בקהיר עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. כעת המשלחת של חמאס - בראשות סגנו של יחיא סינוואר, חליל אל-חיה - תשוב לדוחא שבקטאר לצורך "התייעצויות עם ראשי התנועה". בשעה זו קבינט המלחמה מתכנס במשרד ראש הממשלה בירושלים, כשבקהיר מצפים לתגובה מישראל עד מחר לתשובת חמאס.
בדיווחים שונים נטען שארגון הטרור הסכים לשחרור 33 חטופים בשלב הראשון, גם בלי התחייבות לסיום הלחימה, ואז לדון ביתר הפרטים. חמאס, לפי הדיווחים הערביים, לא מוכן לוותר על הפסקת אש כוללת רק בשלב השני. למרות זאת דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי גורם המקורב לפרטים שראש ה-CIA ווילאם ברנס ממריא לקטאר ל"פגישת חירום" עם ראש הממשלה המקומי, בזמן שהשיחות "קרובות לפיצוץ". הגורם הוסיף כי ארה"ב וקטאר צפויות להפעיל "לחץ מקסימלי" על ישראל וחמאס כדי שימשיכו במו"מ.

1 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
סינוואר ונתניהו
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud ,AP, מארק ישראל סלם)
בהודעה רשמית אמר חמאס כי "הארגון מסר את תגובתו למתווכים המצרים והקטארים, והתקיימו דיונים מעמיקים ורציניים. אנחנו מאשרים את הרצון להגיע להסכם שעונה על הדרישות הלאומיות של עמנו, שיסיים את התוקפנות לחלוטין, יביא לנסיגה (של צה"ל) מכל רצועת עזה, יגדיל את הסיוע, ישיב את העקורים, יתחיל בבנייה מחדש וישלים את עסקת חילופי השבויים".
גורמים ביטחוניים אמרו בתגובה: "זה לא צעד מפתיע, הם לא רוצים עסקה. זה לא ישפיע לטובה על המצב מול לבנון". בזמן קיום קבינט המלחמה בירושלים, משפחות חטופים התרכזו למחאה שקטה מחוץ למקום, בדרישה לעסקה. בין השאר נמצאים שם קרוביהם של החטופים יגל בוכשטב, דניאלה גלבוע, עופר קלדרון, אוהד בן עמי, דורון שטיינברכר ורום ברסלבסקי.

בישראל לא היו אופטימיים

ביומיים האחרונים הביעו בישראל פסימיות מהאפשרות שהצדדים יגיעו להסכם, דווקא אחרי אופטימיות שהביעו המתווכות ודיווחים ערביים שחמאס הסכים לשחרור 33 חטופים בשלב הראשון גם ללא התחייבות להפסקת אש קבועה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מנגד שוב ושוב כי חמאס מכשיל את העסקה ולא מוכן לשחרר חטופים ללא התחייבות כזו, ושר הביטחון יואב גלנט הבהיר היום - בתוך רצועת עזה - כי הפעולה ברפיח מתקרבת בגלל התנהלות חמאס.

ערוץ אל-חד'ת הסעודי דיווח כבר אמש כי במהלך הדיונים בקהיר חמאס הסכים לשחרור 33 חטופים בשלב הראשון של העסקה, "בניגוד לעמדתו בעבר". הדיווח התכתב עם דיווחים אחרים משבת, שלפיהם ארגון הטרור אמנם מתעקש על סיום המלחמה - אך מוכן להוציא לפועל את השלב הראשון בעסקה גם ללא התחייבות כזו.
מנגד, רשת אל-ג'זירה ציטטה בכיר בחמאס שאמר כי "הכיבוש מפריע להגעה להסכם בהתעקשות שלו להמשיך במלחמה. הישות הציונית מחפשת מסגרת להסכם להשבת השבויים מבלי לקשר זאת לסיום התוקפנות. לא יהיה הסכם שלא יכלול בצורה מפורשת את עצירת המלחמה".
בישראל העריכו אמש כי תשובת חמאס להצעה המצרית תגיע בקרוב, אבל בניגוד לדיווחים הערביים האופטימיים - לא נרשמה התלהבות חריגה מהעתיד לבוא. למעשה, הערכת הגורמים הבכירים הייתה פסימית ביותר, וגרסה שחמאס לא יחזיר תשובה שתאפשר התקדמות ממשית במשא ומתן.
אתמול פרסם נתניהו שתי הודעות חריגות במהלך השבת, תחת הכינוי "גורם מדיני", שבהן הבהיר כי צה"ל ייכנס לרפיח אם תהיה הפוגה ואם לא - ושישראל לא הסכימה לסיום המלחמה. כמה ממשפחות החטופים זעמו על כך, ופרסמו הצהרה שלפיה נתניהו אשם בטרפוד העסקה. גם השר בני גנץ כעס, ודרש "לשמור על קור רוח ולא להיכנס להיסטריה" עד שתגיע התשובה - ואז לדון בה בקבינט המלחמה.
אינפוגרפיקה
לפי ההצעה שעל הפרק, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך 8 שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה גם הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה.
עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים.