ערוץ אל-חד'ת הסעודי דיווח אמש (שבת) כי במהלך הדיונים בקהיר חמאס הסכים לשחרור 33 חטופים בשלב הראשון של העסקה, "בניגוד לעמדתו בעבר". הדיווח מתכתב עם דיווחים אחרים משבת, שלפיהם ארגון הטרור אומנם מתעקש על סיום המלחמה - אך מוכן להוציא לפועל את השלב הראשון בעסקה גם ללא התחייבות כזו.
מנגד, רשת אל-ג'זירה ציטטה בכיר בחמאס שאמר כי "הכיבוש מפריע להגעה להסכם בהתעקשות שלו להמשיך במלחמה. הישות הציונית מחפשת מסגרת להסכם להשבת השבויים מבלי לקשר זאת לסיום התוקפנות. לא יהיה הסכם שלא יכלול בצורה מפורשת את עצירת המלחמה".
ובינתיים, בישראל העריכו בערב כי תשובת חמאס להצעה המצרית תגיע בקרוב, אפילו בקרוב מאוד, אבל בניגוד לדיווחים הערביים האופטימיים - לפי שעה לא נרשמת התלהבות חריגה מהעתיד לבוא. למעשה, ההערכה הנוכחית שמשקפים גורמים בכירים היא פסימית ביותר, וגורסת שחמאס לא יחזיר תשובה שתאפשר התקדמות ממשית במשא ומתן. עדות לכך אולי ניתנה בדיווח של אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי, שם נמסר כי הדיונים אתמול הסתיימו "ללא תוצאה סופית" ויימשכו היום - ובהתאם ארגון הטרור לא פרסם את תשובתו הרשמית הלילה.
2 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
סינוואר ונתניהו
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud ,AP, מארק ישראל סלם)
"יש לחמאס שאלות שהוא רוצה לקבל עליהן תשובה", נכתב בערוץ הקטארי. "זה נעשה בתיאום עם כל הגורמים. ההצהרות הישראליות השליליות לא משפיעות על השיח הנוכחי בקהיר".
הבוקר מסר גורם ערבי בכיר לסקיי ניוז בערבית כי "טיוטת ההסכם בין חמאס לישראל היא הטובה ביותר מתחילת המשא ומתן, וקבלת טיוטת ההסכם קרובה". הוא האשים כי "השיקולים הפרטיים של נתניהו וחלק מבכירי חמאס הם מה שמסבך את ההחלטה המדינית לאשר את העסקה. נתניהו מסיבותיו הפוליטיות עלול לדחות את ההסכם, גם אם ההצעה של חמאס תעמוד בתנאים הישראלים במידה רבה. כל צד יכול לעשות שינוי של 180 מעלות ולחזור לנקודת ההתחלה".
מקור בתנועת חמאס אמר הבוקר לרשת CBS: "המשא ומתן להפוגה בקהיר לא התקדם בלילה, סבב חדש של משא ומתן על הפסקת האש ייערך היום".
בניגוד לפסימיות שמגלים גורמים בישראל, בכיר אמריקני אמר כי הוא "מעריך שתהיה בסוף עסקת חטופים". לדבריו, "יש הרבה מאוד לחץ על הקטארים. חמאס הוציא סרטונים של חטופים, כלומר ברור שהם לא רוצים שישראל תיכנס לרפיח. בחמאס חושבים שהם מנצחים במלחמה ולכן הם מנסים להעלות את המחיר, לביבי יש את הפוליטיקה שלו - אנחנו מנסים לרבע את המעגל. עד עכשיו תמכנו בעמדת ישראל ואנחנו חושבים שהיא הלכה כברת דרך. עכשיו אנו מפעילים לחץ על חמאס".
המחלוקת העיקרית סביב העסקה נשארה דרישת חמאס להתחייבות ישראלית לעצור את המלחמה. ישראל עומדת על סירובה לכך, ובעוד ההצעה לפי הדיווחים נוסחה במכוון באופן מעורפל ומדברת על "שקט יציב" ולא "הפסקת אש קבועה" - ראש הממשלה בנימין נתניהו דאג להבהיר אתמול, באופן חריג בשבת, כי מבחינתו הכניסה לרפיח תתרחש בכל מקרה. השרים בני גנץ וגדי איזנקוט אינם ששים בעצמם להתחייב על עצירת המלחמה, אך יו"ר המחנה הממלכתי זעם על עיתוי פרסום ההודעה של נתניהו - שכביכול עשויה לספק לחמאס תירוץ לסירוב.
ההערכה הישראלית הנוכחית היא שתשובת חמאס תהיה שלילית, וגם אם חיובית - היא תכלול תנאי שישראל תתחייב להפסקת המלחמה, ודרישות לגבי שחרור מחבלים רוצחים. חמאס דורש ערבויות מהמתווכים להפסקת המלחמה – דרישה שישראל מסרבת לתת, חרף הדיווחים שארה"ב נתנה ערבויות כאלה. בכיר בממשלה אמר כי "סביר שהתשובה של חמאס תהיה שלילית, אבל עכשיו כולם יחשבו שזה בגלל נתניהו ולא בגלל סינוואר - מאינטרסים פוליטיים שלו".
2 צפייה בגלריה
צעדת הפגנה בתל אביב
צעדת הפגנה בתל אביב
נתניהו פונה ל"בייס" שמתנגד לעסקה, בכיכר החטופים קוראים להחלפתו
(צילום: מאיר תורג'מן)
בכל אופן, אם ההערכה בישראל היא שחמאס עומד להשיב בשלילה - או לכל הפחות לא להתפשר על דרישתו להפסקת המלחמה - אז לא ברור מדוע לשכת ראש הממשלה נדרשה פעמיים בשבת להוציא הכחשות. ההסבר של בכירים בממשלה הוא שנתניהו רוצה לצאת "חזק" אצל הבייס, בזמן שבאגף הניצי בממשלה מכנים את העסקה "מופקרת" - ולהכין את הקרקע לפעולה ברפיח.
עדות לכך ניתן לראות בהודעה שפרסם במוצאי שבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבה ציין כי ראש הממשלה התחייב בפניו בפגישתם השבוע שלא תהיה "עסקה מופקרת" ושישראל תפעל צבאית ברפיח - והדגיש כי הוא "מקווה שהוא יעמוד בשאר ההתחייבויות". "אני מברך על ההחלטה של ראש הממשלה לא להוציא את המשלחת הישראלית לקהיר. ראש הממשלה יודע היטב מה המחיר של אי-קיום ההתחייבויות האלו", מסר בן גביר.

התייעצות ביטחונית - בלי איזנקוט וגנץ

בישראל גם הכחישו בסוף השבוע דיווח בעיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט, שלפיו ישראל הסכימה לשחרר את מרואן ברגותי. ובינתיים, נתניהו כינס גם אתמול התייעצות ביטחונית בהשתתפות כל ראשי מערכת הביטחון והשרים יואב גלנט ורון דרמר, שבה אושררה החלטה שהתקבלה בקבינט המלחמה ביום חמישי האחרון - שלא לשלוח בינתיים צוות מו"מ לקהיר, חרף ההתפתחויות האחרונות. בדיון הוחלט שמשלחת תצא רק אחרי שחמאס יחזיר תשובה שממנה יהיה ברור שעסקה היא לא תנאי לסיום המלחמה.
במהלך הדיון היה ויכוח אם יש להוציא את המשלחת למצרים או לא. ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל סברו שאין מקום לשלוח את המשלחת, כי אז ישראל עלולה להצטייר כסרבנית. הרעיון הוא שאם החמאס ישיב בשלילה וישראל תחזיר את המשלחת, היא תצטייר כמי שפוצצה את השיחות. מנגד, ראש המוסד דדי ברנע סבר שישנם נימוקים לכאן ולכאן. השר רון דרמר סבר שיש לשלוח את הצוות לקהיר.
הצהרת משפחות החטופים בת"א, הערב
(צילום: ירון ברנר)

יצוין כי נתניהו לא הזמין לדיון הזה את השרים גנץ ואיזנקוט, למרות שגם הם היו שותפים ביום חמישי להחלטה שלא לצאת לקהיר. לשכת ראש הממשלה מסרה כי "ראש הממשלה מקיים חיתוכי מצב שוטפים ושגרתיים עם ראשי מערכת הביטחון. להבדיל מקבינט המלחמה שמתכנס בתדירות גבוהה, חיתוך מצב לא מחייב זימון של שרי קבינט".
במטה משפחות החטופים קראו אמש לקבינט המלחמה לקבל את ההצעה המצרית, גם במחיר של הפסקת הלחימה. אורנה ורונן נאוטרה, הוריו של החטוף עומר, נשאו דברים אמש בכיכר החטופים, בעצרת שהתקיימה בסימן יום השואה שיצוין ביום שני. "עד מתי יופקרו ילדינו, אחינו והורינו במערות החמאס? אנו קוראים למנהיגינו היום ובראשם ראש הממשלה - גלו אומץ לב, עשו מה שצריך להחזיר את כל החטופים. קדושת החיים ותקומה בעת הזו מחייבות את החזרתם בדחיפות של כל החטופים – החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. זהו סיפורו והמפתח להמשך קיומו של עמנו מדור לדור".
דלית שתיוי, אימו של החטוף עידן, ציינה: "אני דור שלישי לשורדי שואה וילדיי דור רביעי. אני מחזקת את ידי אלו שמנהלים את המשא ומתן ומאמינה שהם לא מחמיצים שום הזדמנות להשיב את החטופים הביתה מהר ככל האפשר".
משפחות חטופים מסרו במקביל הצהרה בשער בגין של הקריה, והאשימו את נתניהו בהכשלת המשא ומתן. "יש עסקה על השולחן שחמאס אותת שהוא מסכים לה, אבל נתניהו אחרי האיתות, יוזם מהלך נוסף לטרפוד העסקה כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה", אמרה עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן. "אם הדרך להחזרת החטופים עוברת בהסכמה לסיום המלחמה, אז חייבים לסיים את המלחמה ולהחזיר אותם הביתה".

הודעות חריגות בשבת

במהלך השבת פרסמה לשכת ראש הממשלה שתי הודעות בשם "גורם מדיני" - נתניהו - שהכחישו דיווחים על התקדמות ואופטימיות שיצאו מהתקשורת הערבית. בהודעה הראשונה, כאמור, הבהיר ראש הממשלה כי "בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
השר גנץ לא אהב את ההודעה שיצאה מלשכת רה"מ ופרסם בשבת הודעה שבה אמר: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".
בלשכת רה"מ לא הסתפקו בזה, ועוד לפני צאת השבת שוב פרסמו הודעה בשם "גורם מדיני" - שבה נכתב כי "הפרסומים כאילו ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים, או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה, אינם נכונים. עד לרגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".
פורסם לראשונה: 22:12, 04.05.24