5 צפייה בגלריה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
ארכיון. "קונסולים של כבוד, אני יודע איך הם עובדים"
(צילום: רויטרס)
ארגון הטרור חיזבאללה עשה שימוש נרחב בקונסולים של כבוד כדי להבריח ולהלבין כספים - כך עולה מתחקיר בינלאומי משותף של עשרות כלי תקשורת בעולם. גורמים ברשויות המודיעין האמריקניות שחקרו את הרשת הכלכלית של הארגון אומרים כי השימוש בקונסולים היה מתוכנן ומאורגן היטב וכי עד לאחרונה הוא בקושי נחקר על ידי גופי המודיעין בעולם. ככל הידוע, רק במרץ השנה ננקטו בפעם הראשונה צעדים נגד שני אנשי עסקים ממוצא לבנוני שחיים בגינאה בשל החשד שהבריחו כספים עבור חיזבאללה תוך שימוש בדרכונים דיפלומטיים שקיבלו מתוקף מעמדם כקונסולים של כבוד.
את התחקיר, שקיבל את השם Shadow Diplomates, יזמו אתר התחקירים האמריקני פרופובליקה וארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, והשתתפו בו 45 כלי תקשורת מכל העולם. "שומרים", באמצעות העיתונאים הח"מ, היה השותף הישראלי בפרויקט. התחקיר הבינלאומי חשף כי סוחרי סמים מורשעים, סוחרי נשק, טרוריסטים, עברייני מין ונוכלים שימשו כקונסולים של כבוד ברחבי העולם, וכן כי קונסולים של כבוד שירתו את מטרותיהן של כמה מהממשלות המושחתות ביותר בעולם, בהן צפון קוריאה, סוריה ודרום סודן. מעמד הקונסול של כבוד אמנם אינו מקנה חסינות דיפלומטית מלאה, אולם מעניק למחזיק בו דרכון דיפלומטי, וכן חסינות מחיפוש בחומרים קונסולריים, מהאזנה ועוד.
תפקיד הקונסול לשם כבוד נוצר על ידי מדינות שלא יכלו להרשות לעצמן להחזיק נציגויות רשמיות במקומות שונים. בניגוד לדיפלומטים מקצועיים, הקונסולים לשם כבוד הם אזרחי המדינה שבה הם פועלים. לפי הערכת התחקיר, בעולם פועלים כ-25 אלף קונסולים לשם כבוד, אך בלתי אפשרי לקבל מספר מדויק כיוון שמדינות רבות לא חושפות את שמות הקונסולים שמינו.
מעמדו של קונסול הכבוד הוגדר על ידי "אמנת וינה" משנת 1969, העוסקת ביחסים בין מדינות (ישראל לא אשררה אותה). הקונסולים זכאים לחופש תנועה במדינות בהן הם משרתים וכן לתקשורת ללא מגבלות שמוגנת, כמו גם עבודתם הקונסולרית, מפני חיפוש או האזנה של הרשויות. כמו כן הם נהנים מחסינות מדין אזרחי או פלילי בעניינים שקשורים לתפקידם, אך לא מחסינות על מעשים פליליים שלא קשורים אליו.

מרוסיה ועד מצרים

לפי התחקיר לפחות 500 קונסולי כבוד בעולם הואשמו באופן רשמי בעבירות פליליות, חלקן חמורות. מספרים אלה סובלים כמעט בוודאות מהערכת חסר, כיוון שאף סוכנות בינלאומית לא עוקבת אחר קונסולים של כבוד וממשלות רבות אינן מפרסמות את שמות הקונסולים שמינו.
התחקיר מצביע בין היתר על השימוש שעושה רוסיה במוסד. כך, מתברר, ברשימת הסנקציות של ארה"ב מופיעים 30 קונסולים של כבוד ובהם כמה חברים במעגל הפנימי של הנשיא ולדימיר פוטין, שהוכנסו לרשימה השחורה לאחר הפלישה לאוקראינה. כבוד לחברים של פוטין לא היה השימוש היחיד שעשתה רוסיה במוסד: בצפון מקדוניה, חושף התחקיר, קונסול לשם כבוד מטעמה בשם סרגיי סמסוננקו אפשר שימוש במשרדו כבסיס למבצע תעמולה שמטרתו הייתה להגביל את הרחבת השפעתה של נאט"ו. סמסוננקו לא הגיב לתחקיר.
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. הברחת כספים לחיזבאללה בעזרת דרכונים דיפלומטיים
(צילום: AP)
במקומות אחרים בעולם חשף התחקיר שורה ארוכה של עבירות חמורות שביצעו הקונסולים. כך למשל קונסול כבוד במיאנמר, שזכה לחסינות דיפלומטית מטעם ממשלת ארה"ב, ניצל את קשריו כדי לסייע באספקת נשק לחונטה הצבאית האכזרית במהלך מסע רצח עם נגד מיעוטים אתניים במדינה. בגינאה אנס קונסול כבוד מטעם קנדה ילדה בת 12. במצרים, קונסול כבוד מטעם איטליה ששמו לדיסלאב סקאקל נתפס כשהוא מנסה להבריח מהמדינה יותר מ-21 אלף פריטים ארכיאולוגיים במכולה דיפלומטית, ובכלל זאת מסכות, מומיה וסרקופג מעץ. הוא נדון למאסר של 15 שנה אולם הצליח להימלט ממצרים ומקום הימצאו אינו ידוע.
הגילוי המרכזי בתחקיר הוא שתשעה קונסולי כבוד בעולם זוהו כקשורים ישירות לארגוני טרור, רובם ככולם לחיזבאללה. בכל המקרים מדובר בלבנונים שהתגוררו מחוץ ללבנון, כיהנו כקונסולים של כבוד ולרוב פעלו במסגרת הזרוע הפיננסית של הארגון. גם במקרה זה, אומרים מומחי מודיעין, היקף השימוש שעושים ארגוני טרור במוסד כנראה רחב הרבה יותר ממה שנחשף כאן.
"חיזבאללה הבין שאם הוא נעזר באותם קונסולי כבוד כדי להעביר דברים ממקום למקום הם לא רק פטורים מעונש, אלא אף אחד לא יעצור אותם לעולם", אומר דיוויד אשר, יועץ כלכלי בכיר בתחום הלוחמה בטרור במשרד ההגנה האמריקני, שהיה מעורב בחקירות הפדרליות נגד הארגון. "אתה מציג את הדרכון הדיפלומטי שלך, ואף אחד לא שואל שאלות. זה נדבך ענקי ביכולותינו לאכוף את החוק הבינלאומי".
המפקח לשעבר ברשות האמריקנית לאכיפת סמים (DEA), ג'ק קלי, בילה עשור בחקירת חיזבאללה עד פרישתו ב-2016. הוא היה בין ראשי פרויקט "קסנדרה" - שיתוף פעולה בין סוכנויות המודיעין והאכיפה בארה"ב שהוקם במטרה לפרק את אימפריית הפשע הענפה של חיזבאללה. קלי אומר שככל שקסנדרה התקדם כך צצו יותר ויותר קונסולים בחומרי החקירה. "זה מראה גישה מאורגנת לניהול הפעילות באפריקה וכנראה סביב העוֹלָם כולו", אמר בראיון לתחקיר.
אחד המקרים הראשונים שבהם צץ השימוש שנעשה במוסד הקונסולים היה בעת חקירתו של סוחר נשק שמזוהה עם חיזבאללה בשם פאוזי ג'אבר. ב-2012 הוא נפגש במלון בגאנה עם סוכנים של ה-DEA שהתחזו לנציגים של ארגון גרילה וקרטל סמים קולומביאני. תמליל השיחה הגיע לידי התחקירנים. הסוכנים טענו כי הם מעוניינים לרכוש נשק במטרה לפגוע בכוחות האמריקניים ובכך לערער את הממשלה הקולומביאנית. "אנחנו נלחמים נגד אמריקנים (...) הם פלשו למדינה שלי", אמר אחד מהם לג'אבר. "מה שאנחנו צריכים (...) זה אדם טוב שיכול לספק לנו נשק".
"חיזבאללה מוכר", ענה להם ג'אבר. "(...) איזה סוגי כלי נשק אתם רוצים?".
"אתה יודע, M16, M14", ענה הסוכן המודיע בהתייחסו לסוגי רובי סער. "רימונים, אקדחים, רובים".
"חומרי נפץ?", שאל ג'אבר. "דינמיט וכאלה (...) פאו, פאו, פאו, פאו".
בהמשך השיחות אמר ג'אבר לסוכנים כי עליהם להגן על העסקה ולשם כך הציע להם לארגן לעצמם משרות קונסולריות. "כל האנשים בני המעמד הגבוה, כל האנשים העשירים, הם כולם קונסולים", הסביר להם.
5 צפייה בגלריה
לוחמי חיזבאללה
לוחמי חיזבאללה
ארכיון, לוחמי חיזבאללה. הבטחה לטילי קרקע-אוויר
(צילום: AP)
שלושה חודשים לאחר מכן התקיימה פגישה נוספת. הסוכנים הביעו עניין במעמד הקונסולרי וג'אבר הסביר איך עובדת השיטה: "אנחנו הולכים לכל מדינה באפריקה ואנחנו הופכים אותך לקונסול של גינאה המשוונית למשל (או של) גינאה-ביסאו (...). אתה משלם 200 אלף דולר ואתה הופך להיות הקונסול של המדינה ויש לך דרכון נוסף".
בהמשך השיחה הבטיח ג'אבר לספק לסוכנים טילי קרקע-אוויר, רובי סער ורימונים וכן שירותי העברה ואחסנה של קוקאין במערב אפריקה ושירותי הלבנת הון באמצעות חשבונות בנק בניו יורק. שורת השירותים המפוקפקים הללו עלתה לו ביוקר: ב-2017, בין היתר על סמך התמלילים הללו, הוא הוסגר לארה"ב, הועמד לדין ונשלח למאסר. סוגיית הקונסול של כבוד לא הייתה חלק ממשפטו.
בראיון לתחקיר מהכלא הפדרלי במערב וירג'יניה הודה ג'אבר בהצעת משרות קונסול של כבוד לסוכנים, אבל טען שממשלת ארה"ב חיבלה בתמלולי הפגישות כדי "ללכוד" אותו וכי הוא מתנגד לארגון חיזבאללה. "קונסולים של כבוד, אני יודע איך הם עובדים, אני יודע איך הם מתמנים", אמר. "קונסולים של כבוד מעבירים סמים, כסף. אני מכיר הרבה קונסולים של כבוד שעושים כל מיני שטויות".

הפשיטה גילתה ארכיון שלם

קונסול של כבוד אחר שלפי התחקיר שיתף פעולה עם חיזבאללה הוא עלי חליל מיירי, לבנוני שהיגר לפרגוואי. ב-2019 הוא מונה לתפקיד קונסול של כבוד במדינה מטעם דרום סודן. זמן מה לאחר מכן נפתחה נגדו חקירה בגין זיוף תקליטורים, משחקי וידאו ותוכנות בהיקפים גדולים. על פי דיווחים בתקשורת המקומית הרשויות חשדו כי חלק מההכנסות ממערך הזיופים הועבר לחיזבאללה. בפשיטה על דירתו מצאה המשטרה ארכיון שלם של הארגון: סרטים של פיגועי טרור, ראיונות עם מחבלים מתאבדים, וסרטונים הקוראים לפגוע בארה"ב ובישראל. מיירי נמלט מפרגוואי ודרום סודן, שם הוא נחשב לאיש עסקים בולט.
שמות נוספים המוזכרים בתחקיר הם עלי סעדה ואיברהים טאהר, שניהם ילידי לבנון המחלקים את חייהם בינה לבין לגינאה. הרשויות האמריקניות חושדות כי השניים הבריחו כספים והלבינו אותם עבור חיזבאללה והטילו עליהם סנקציות. סעדה בתגובה הכחיש את הדברים וטען כי מעמדו כקונסול של כבוד מטעם גינאה הוקפא עד לבירור החשדות האמריקניים.
איש עסקים לבנוני אחר שנחשד על ידי האמריקאים כפיננסייר של החיזבאללה הוא מוחמד איברהים באזי, ששימש כקונסול כבוד של גמביה בלבנון. בעקבות חקירת שחיתות בגמביה בוטל מעמדו. באזי לא הגיב לתחקיר אולם בעבר הכחיש כי פעל מטעם חיזבאללה.
מקרה נוסף של חשד למימון טרור שנחשף בתחקיר הוא של עזיז איברהים נאסר, יליד סיירה ליאון ובן למשפחה לבנונית שעסקה בסחר יהלומים. דוח מודיעין בלגי טען כי הכנסות מפעילות העסקית של המשפחה שימשו למימון פעולות טרור במזרח התיכון. בלי קשר לדוח הוא נדון למאסר בבלגיה בגין סחר ביהלומי דמים ועל פעילותה העסקית של המשפחה הוטלו במשך כעשור סנקציות כלכליות.
שורה של מומחי ביטחון אמרו לעורכי התחקיר כי ההפקרות שבה פועל מערך הקונסולים לשם כבוד בעולם מעולם לא טופלה. השימוש במערכת זו על ידי תומכי טרור, הם הוסיפו, מדאיג ביותר ומהווה איום מיידי על מדינות רבות. רשויות אכיפת החוק, מציינים המומחים, הזהירו בעבר לא פעם אולם רק קומץ מדינות ובהן קנדה, בוליביה, קוסטה ריקה ומונטנגרו, אכן פעלו בתחום.

ובישראל? לא ניצלו לרעה את המעמד

בניגוד למדינות אחרות הנכללות בפרויקט Shadow Diplomats, בדיקה של תיקים משפטיים בישראל שבהם היו מעורבים קונסולים שונים לא העלתה דוגמאות מובהקות לניצול לרעה של המעמד.
בישראל ישנם קרוב ל-170 קונסולים לשם כבוד של מדינות זרות. ההטבות הנלוות בארץ לתואר הן מינימליות יחסית לעולם וכוללות לוחית זיהוי דיפלומטית לרכב , הסדרי חניה, וכן תעודה מטעם משרד החוץ המאשרת שהמחזיק בה נושא במעמד דיפלומטי. התעודה מאפשרת תנועה מהירה במעברי גבול וכניסה חלקה יותר למשרדי ממשלה. הקונסולים זכאים גם לקבל דרכון דיפלומטי מהמדינה שמינתה אותם, אך משיחות שערך "שומרים" עם גורמים שונים נראה שבזירה המקומית המעמד מסייע בעיקר בתחום החמקמק של "פתיחת דלתות", הן בישראל והן מחוצה לה.
ברשימת קונסולי הכבוד בישראל ישנן כמה דמויות הקשורות לבנימין נתניהו. למשל גיל שפר, ששימש ראש לשכתו ומכהן כקונסול הכבוד של יפן. עו"ד יצחק מולכו, ששימש כשליחו המיוחד של נתניהו לעניינים מדיניים שונים והוא שותפו של דוד שמרון למשרד עורכי הדין, משמש קונסול כבוד של אוסטריה. גם רופאו האישי של נתניהו, צבי ברקוביץ', מופיע ברשימה, כקונסול כבוד של רומניה בישראל.
5 צפייה בגלריה
יהורם גאון
יהורם גאון
שלום לך הונדורס נהדרת. יהורם גאון
(צילום: יח"צ)
5 צפייה בגלריה
שליח מיוחד ושגריר. עו"ד יצחק מולכו
שליח מיוחד ושגריר. עו"ד יצחק מולכו
שליח מיוחד ושגריר. עו"ד יצחק מולכו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"ברור שזה קשור לזה שהם קרובים לנתניהו", אומר גורם במשרד החוץ, "הרי כל שגריר זר היה רוצה להיות קרוב למלכות. אז אם המלכות היא ראש הממשלה, ומישהו פרש מלשכתו, אז הוא קרוב לצלחת. זה שהם עבדו אצל ראש הממשלה לא צריך לפסול אותם: יש להם קשרים וזה לטובת השגריר".
ברשימת קונסולי הכבוד שמכהנים בישראל, ניתן למצוא גם לא מעט ממי שמכונים "בכירי המשק". כך יו"ר אסם דן פרופר (קונסול כבוד של צ'כיה); בעלי השליטה בחברת אלביט וברשת מלונות דן, מיקי פדרמן (חוף השנהב), בעלי רשת המלונות פתאל, דוד פתאל (דנמרק); איש יחסי הציבור רני רהב (איי מרשל); איש העסקים אהרון פרנקל (קרואטיה); איש העסקים אסף טוכמאייר (הרפובליקה הדומיניקנית), הקבלן שמעון (סימו) טובול (מולדובה), והלוביסט בוריס קרסני (סרביה). גם לסלבס בעבר ובהווה יש נציגות מכובדת ברשימה. יהורם גאון מייצג את הונדורס, צביקה פיק המנוח שימש קונסול כבוד של פולין ועוד.

החיפוש בבית הקונסול הישראלי באיטליה

בחודש פברואר השנה נפתחו באיטליה הליכים משפטיים נגד מרקו קראיי (Marco Carrai), קונסול כבוד של ישראל, באשמת סיוע למימון בחירות לא חוקי של פטרונו ומקורבו, ראש הממשלה לשעבר מתיאו רנצי. מחומרי החקירה שהגיעו לידי "שומרים עולה" כי קראיי מנע משוטרים שהגיעו לערוך חיפוש בביתו להיכנס לשני חדרים בטענה שהם משמשים לשמירת חומרים קונסולריים שעליהם חל חיסיון דיפלומטי. השוטרים אכן נמנעו מהחיפוש בחדרים אלה.
קראיי הוא איש עסקים מוכר באיטליה שבין היתר עוסק בתחומי הסייבר וכן מכהן כיו"ר שדות התעופה של טוסקנה. לפוליטיקה האיטלקית הוא מחובר דרך רנצי, חבר ילדות שלו, וכן דרך פיאמה נירשטיין, עיתונאית איטלקית-ישראלית שהפכה לחברת פרלמנט לאחר שניסיון של נתניהו למנותה לשגרירת ישראל באיטליה לא צלח.
את מינויו לתפקיד קונסול הכבוד של ישראל בפירנצה, טוסקנה ואמיליה רומנה הציג בספטמבר 2019 שגריר ישראל באיטליה דאז, דרור אידר. תשעה ימים לאחר מכן הודיעו הרשויות על פתיחת חקירה נגד קרן בשם OPEN שקראיי הוא אחד מראשיה. הקרן, על פי החשד, העבירה לרנצי מימון בחירות בהיקף של כ-3.5 מיליון יורו ששימש אותו במרוץ לראשות ממשלת איטליה, תפקיד שבו כיהן בשנים 2016-2014. כתב האישום מייחס לרנצי, לקראיי, לתשעה אנשים נוספים ולארבע חברות עבירות של מימון בלתי חוקי, שחיתות, הלבנת הון ועוד. קראי סרב להתייחס לשאלות שהועברו אליו.