הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את הצעת שר המשפטים יריב לוין להקמת נציבות לטיפול בנפגעי עבירה. המשמעות היא, במידה שהחלטת הממשלה תיושם, היא שלראשונה במדינה יהיה גוף שירכז את נושא נפגעי העבירה בממשלה.
הצורך בהקמת הנציבות הועצם באופן דחוף ומובהק בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, שהובילה לעלייה ניכרת בצרכיהם של נפגעי עבירה, תוך התייחסות לצרכים הייחודיים הנדרשים בהקשר זה. כתוצאה מכך, הגוף החדש צפוי לתת מענים ייחודיים לנפגעי עבירה כתוצאה מהמלחמה.
2 צפייה בגלריה
דבורה ברלינר
דבורה ברלינר
השופט בדימוס דבורה ברלינר. המליצה כבר ב-2020 להקים נציבות ממשלתית שתרכז את הטיפול בנפגעי עבירה
(צילום: אלכס קולמויסקי )
הנציבות החדשה צפויה לפעול, בתיאום עם משרדי הממשלה, להנגשה ולמימוש זכויותיהם של נפגעי עבירה בכל ההיבטים הרלוונטיים, בהם היבטים משפטיים, טיפוליים תעסוקתיים ועוד. בנוסף, הוחלט שהנציבות תפעל לגיבוש מדיניות כלל-ממשלתית ולחיזוק הקשר בין גורמי הממשלה - במטרה לתת את המענים הנדרשים והמיטביים. הנציבות תידרש לפעול גם ליצירת שיתופי פעולה עם גופים אזרחיים, מתוך הבנה כי יש בכך כדי לתרום לשיפור המענים הנדרשים לנפגעי העבירה.
ההחלטה על הקמת הנציבות התקבלה, בין היתר, על רקע המלצותיה של "ועדת ברלינר" הבין-משרדית לבחינת הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי, שהגישה את המלצותיה כבר ב-2020. מהמלצות הוועדה עלה כי במדינות רבות בעולם קיימות נציבויות נפגעי עבירה המתכללות את הטיפול בהם, ומסייעות בקביעת מדיניות לתמיכה, בשיפור העברת המידע הנמסר לנפגעי עבירה ובהגברת המודעות לזכויות ולשירותים להם הם זכאים.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
יריב לוין מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
"מדובר במהלך פורץ דרך, שמבטא את המחויבות של המדינה כלפי נפגעי העבירה". לוין במליאת הכנסת
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לוין מסר בתגובה לאישור ההחלטה כי "מדובר במהלך פורץ דרך, שמבטא את המחויבות של המדינה כלפי נפגעי העבירה, ומכיר בכך שיש להקים גוף ייעודי לטיפול בהם. הקמת הנציבות כגוף שיתכלל את תחום נפגעי העבירה, ויהיה אחראי ליישומו של חוק זכויות נפגעי העבירה, תקדם באופן משמעותי את הטיפול בהם ותסייע להם ולגופי האכיפה בתחום זה. אני מודה לצוות המקצועי במשרד המשפטים שעמל רבות על גיבוש הצעת ההחלטה להקמת הנציבות".
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, מסר בתגובה: "הקמת נציבות לנפגעי עבירה היא בשורה של ממש בתחום הסיוע, הטיפול וההתייחסות של המדינה לנפגעי עבירה - והיא ממש צו השעה. השלכות מתקפת הטרור הרצחנית של ארגון החמאס חידדו את הצורך בהקמת הנציבות במיוחד בעת הזו. הנציבות עשויה לקדם במידה ניכרת את התחום, להעלות את המודעות לזכויות הנפגעים ולסייע לכלל הגופים המלווים נפגעי עבירה בזיהוי הצרכים ובשיפור השירותים הניתנים לנפגעים".