את ארצות הברית החריד השבוע סיפורו של מת'יו טיילור קולמן, בעלים של בית ספר לגלישה מקליפורניה, שברח למקסיקו עם שני ילדיו ושם רצח אותם. קולמן דגל בתיאוריות קונספירציה מעולמות ה-QAnon וה"אילומינטי", והסביר שרצח את שני ילדיו משום שהאמין שהם עומדים להפוך למפלצות כשיגדלו – ולכן היה עליו לחסל אותם. זהו האירוע האלים ביותר שבו נקשר עד כה בשמם של תומכי תיאוריית QAnon, שבמוקד שלה עומדת אמונתם של פעילים שמרנים בארה"ב כי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נלחם בחשאי ברשת מחתרתית של חורשי רעה, בין השאר בראשות הילרי קלינטון וברק אובמה, הניזונים מדם ילדים וסוגדים לשטן.
6 צפייה בגלריה
מת'יו טיילור קולמן ותומך של QAnon. מאתרי הימין לתנועת קונספירציה מרכזית
מת'יו טיילור קולמן ותומך של QAnon. מאתרי הימין לתנועת קונספירציה מרכזית
מת'יו טיילור קולמן ותומך של QAnon. מאתרי הימין לתנועת קונספירציה מרכזית
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
תומכת QAnon. ממתינים ל"התעוררות הגדולה"
(צילום: AFP)
קולמן בן ה-40 הודה בפני החוקרים עם שובו לארה"ב כי רצח את בנו בן השנתיים ובתו בת העשרה חודשים באמצעות אקדח-חניתות המשמש לציד דגים. הוא אמר להם שתיאוריות הקונספירציה שבהן הוא דוגל גרמו לו להאמין שאשתו העבירה לילדים DNA של נחשים. לדבריו הוא ידע שהמעשה שהוא מבצע הוא מעשה רע, אבל הסביר ש"זו הייתה הדרך היחידה להציל את העולם". השוטרים מצאו דם במכוניתו, והשלטונות במקסיקו איתרו את גופות הילדים. קולמן עצמו אמר לחוקרים שעל רעיון ה"DNA של נחשים" למד מתיאוריות QAnon ו"אילומינטי".
תיאוריית הקונספירציה QAnon, שמתופעת-אינטרנט זניחה הפכה לתנועה בולטת של תומכי טראמפ, החלה לצמוח לפני ארבע שנים, ואנשיה דוגלים בשורה של אגדות קונספירטיביות מופרעות מבית הימין הקיצוני. תיאוריית הקשר שעמדה בבסיס התנועה עם היווסדה הייתה זו שלפיה הנשיא דאז דונלד טראמפ ואדם מסתורי המכונה Q מנהלים בחשאי, מתוך הממשל, מלחמה נגד רשת עולמית של פדופילים, קניבלים וחורשי רעה, שסוגדים לשטן ושקנו להם אחיזה בזרועות השלטון האמריקניות, בעולם העסקים ובתקשורת. חסידי QAnon מאמינים כי הרשת הזו – שבה חברים לכאורה גם ברק אובמה, הילרי קלינטון, המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ובכירים בתעשיית הסרטים של הוליווד – פועלת כמעין "דיפ סטייט", וכי טראמפ ו-Q חותרים להפיל אותה באמצעות הפיכת-נגד. מאמיניו של Q היו בטוחים לפני הבחירות לנשיאות אשתקד שבקרוב יתחולל אירוע המכונה "הסערה" או "ההתעוררות הגדולה", וכי בו ייעצרו אלפים מאנשי הרשת הזדונית, ואז רבים מהם יוצאו להורג וצבא ארה"ב יבצע הפיכה אלימה שבה יוחזר הכוח לידי העם האמריקני.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב תנועת קונספירציה QAnon ברק אובמה הילרי קלינטון ג'ורג' סורוס
ארה"ב תנועת קונספירציה QAnon ברק אובמה הילרי קלינטון ג'ורג' סורוס
אובמה, קלינטון וסורוס. יסודות קונספירטיביים נשאלו מ"פיצה גייט"
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
ראשיתה של תנועת הקונספירציה באוקטובר 2017, אז החלה דמות עלומה לפרסם באתר 4chan – תחת הכינוי QAnon – מסרים מוצפנים המתארים את המאמצים שעושה לכאורה טראמפ לחשוף את רשת ה"דיפ סטייט" המרושעת. הכותב האלמוני הציג עצמו כאדם בעל גישה למידע פנימי בממשל טראמפ, והשימוש שעשה באות Q – המציינת את הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר במשרד האנרגיה האמריקני, כזה הנדרש בין השאר כדי לקבל מידע הנוגע לנשק גרעיני – ביסס בקרב חסידיו את ההנחה שמדובר בגורם מתוך הממשל. האותיות Anon הן קיצור המילה Anonymous, ובפורומים שונים ברשת הן משמשות לעתים קרובות לחתימת פוסטים אנונימיים.
בתוך חודשים החלו מסריו של Q לנדוד מאתרים המזוהים עם הימין הקיצוני אל רשתות מוכרות וגדולות כגון פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואינסטגרם, ועם הזמן החלו גם דמויות מוכרות, בהן השחקנית רוזן בר, להתייחס לתיאוריה שהתפתחה סביבו. ב-2018 כבר התייצבו תומכי טראמפ לעצרת של הנשיא כשעל חולצותיהם הכיתוב QAnon וכשבידיהם שלטים עם המסר "We Are Q". בהמשך הם נצפו גם בהפגנות ברחבי ארה"ב ומעבר לים.
6 צפייה בגלריה
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon תומכי דונלד טראמפ ארה"ב ג'ורג'יה
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon תומכי דונלד טראמפ ארה"ב ג'ורג'יה
ארגונים יהודיים הזהירו: "בתיאוריה יש גילויי אנטישמיות". תומכת QAnon
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
QAnon
QAnon
קים ג'ונג און בובה, מרקל הנכדה של היטלר. תומכי תנועת הקונספירציה
(צילום: AFP)
מתנועה המבוססת על האגדה של רשת פדופיליה סודית, נעשתה עם הזמן QAnon לבית עבור שלל תיאוריות קונספירציה אחרות, גם כאלה הנוגעות לחייזרים ולסכנה הטמונה בחיסונים. חסידים של QAnon הפיצו בין השאר את התיאוריות ששליט צפון קוריאה קים ג'ונג און הוא בובה של ה-CIA; שאנגלה מרקל היא נכדתו של אדולף היטלר; שאירועי הירי ההמוניים בארה"ב מבוימים על-ידי רשת הפדופילים הזדונית לצורך השגת מטרותיה שלה; ושפרשת "רוסיה גייט" שבה הסתבך טראמפ נולדה בעצם מכך שטראמפ עצמו העמיד פנים כי הוא קושר קשר עם רוסיה – כדי שהתובע המיוחד רוברט מולר ימונה לחוקר הפרשה וכך, אגב-בדיקתה, יעזור לו לחשוף את מעלליהם של הדמוקרטים. ארגונים יהודיים הזהירו כי הם מזהים ב-QAnon גם שלל יסודות אנטישמיים, בין השאר בהתקפות על המיליארדר היהודי סורוס ובטענות שמשפחת רוטשילד "הנכלולית" מנהלת כת שטנית ומנצחת על קונספירציה בנקאית בינלאומית.
ב-QAnon אפשר למצוא גם יסודות רבים השאולים מ"פיצה-גייט", תיאוריית הקונספירציה המטורפת שהופצה סביב הבחירות לנשיאות ב-2016, ולפיה הילרי קלינטון וגורמים דמוקרטיים אחרים מנהלים רשת פדופיליה ממרתף פיצרייה בשם Comet Ping Pong בוושינגטון הבירה. התיאוריה ההיא פרצה את גבולות האינטרנט והובילה לאיומים על עובדי הפיצרייה, ובשיאם אף הגיע למקום גבר חמוש, סילק את יושבי הבניין והחל לסייר במסעדה כדי "לחלץ ממנה את הילדים הכלואים". אחרי שלא מצא דבר, נעצר.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
"תשאלו את ה-Q". איש לא יודע מיהו המשתמש האנונימי שהחל את התופעה
(צילום: AFP)
איש לא יודע לומר בוודאות מיהו האדם שעמד מאחורי הפוסטים הראשונים שנכתבו תחת השם QAnon, אך רווחת ההשערה כי בתחילה הייתה זו דמות המנוהלת על-ידי איש אחד ובהמשך היא הפכה לדמות הנשלטת על-ידי כמה גולשים. גם מעורבות של גורמים רוסיים המפיצים את התיאוריות של Q נצפתה, אולם מעורבותם זו נראית שולית יחסית.
בקיץ של השנה שעברה קבע ה-FBI כי QAnon היא תנועה שנשקף ממנה סיכון של טרור-מבית, וחשף כי עצר כבר כמה אנשים הקשורים אליה, בין השאר בגין כוונה לבצע פיגועים. רשתות חברתיות, ובראשן פייסבוק וטוויטר, סגרו אלפי חשבונות שדרכם הופצו מסרים של התנועה. תומכים רבים של QAnon נמנו עם הפורצים שהסתערו בינואר השנה על בניין הקונגרס בוושינגטון כדי לסכל את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן על דונלד טראמפ בבחירות. במהלך האירוע הזה מתו מסיבות שונות שישה בני אדם: היו שנורו בשוגג, היו שנרצחו במכות והיו שלקו בלבם.