3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בניר עם
פגיעה ישירה בבית בניר עם
פגיעה ישירה בבית בניר עם ב"שומר החומות"
(צילום: שאול גולן)
במהלך מבצע "שומר החומות" הוחלט במערכת הביטחון שלא להכריז על תוכנית לפינוי האזרחים שמתגוררים ביישובי עוטף עזה, חרף ירי הרקטות המאסיבי, ירי הנ"ט וניסיונות החדירה דרך הקרקע. מסמך חדש מהימים האחרונים של רשות החירום הלאומית (רח"ל) שהגיע לידי ynet חושף את המחדל ומציע פתרון לסבב הלחימה הבא בדמות תוכנית שעתידה לקבל תקציב מיוחד.
עם פרוץ המבצע, הוגדרו חלקים נרחבים מיישובי עוטף עזה כשטח צבאי סגור, ללא יכולת תנועה לאזרחים, שרובם התפנו מבתיהם ללא תוכנית פינוי מסודרת מטעם המדינה. רובם מצאו את עצמם מתארחים במקומות מאולתרים כמו חדרי אירוח בקיבוצים, או בבתים פרטיים של אזרחים שפתחו את דלתות ביתם ואת ליבם. אך תוכנית מסודרת שמעוגנת תקציבית על-ידי המדינה לא יצאה לפועל.
3 צפייה בגלריה
נזק לבית בשדרות
נזק לבית בשדרות
נזק לבית בשדרות מפגיעת רקטה ב"שומר החומות"
(צילום: AP)
דבר המחדל פורסם לראשונה ב-ynet בימים הראשונים של המבצע, ועורר את זעם האזרחים וראשי הרשויות בעוטף עזה. תושבי העוטף קיבלו ממשרד הביטחון שוברים לאירוח באכסניות לכמה ימים. לבסוף חלקם התבקש לפנות את החדרים - ונותר ללא מענה. אחרי סיום המבצע דרשו ברשויות המקומיות לכנס דיון במיוחד ברשות החירום הלאומית על מנת לברר את תהליך קבלת ההחלטות, ובעיקר כדי לבנות תוכנית חדשה לפינוי היישובים שעל גבול הרצועה.
ראש חטיבת המבצעים ברשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, איציק גיא, כתב מסמך בנושא שבו נמתחה ביקורת נוקבת כלפי מערכת הביטחון, לצד תוכנית חדשה לפינוי תושבי העוטף. במסמך נכתב: "בתאריך 10 במאי 2021 החל מבצע 'שומר החומות' לאור ירי רקטות מעזה על עורף מדינת ישראל.

האחריות תוטל על הרשויות המקומיות, תקציב מיוחד לכל אזור

"במהלך המבצע שוגר מספר חסר תקדים של רקטות לעבר הדרום, לצד פעילות כוחותינו באזור העוטף, שהפך למרחב לחימה. משיקולים מבצעיים, הדרג הצבאי המליץ שלא להפעיל את תוכנית הפינוי והקליטה 'מרחק בטוח' לתושבים".
"מאחר שלא הופעלה תוכנית הפינוי, ביישובים רבים התושבים בחרו להתפנות תוך הפגנת מורת רוח מכך שגם הפעם המדינה הותירה אותם לנפשם. ההערכה היא שגם באירועים דומים בעתיד יהיה רצון להתפנות באופן עצמאי - וייתכן שבהיקפים גדולים יותר".
3 צפייה בגלריה
בית הדפוס בבארי
בית הדפוס בבארי
נפילת רקטה בבארי
(צילום: דוברות המשטרה )
עוד נאמר כי "כלקח ממבצע 'שומר החומות' קיים צורך לתת מענה דחוף לאוכלוסייה הגרה בסמיכות לגבול עם עזה, גם בהינתן החלטה שלא להפעיל את התוכנית האופרטיבית לפינוי יזום של אוכלוסייה".
לפי התוכנית החדשה שתובא לאישור תקציב ולאישור מערכת הביטחון, האחריות על פינוי התושבים תהיה מוטלת על הרשויות המקומיות ושדרות. לצורך זאת יוקצה תקציב מיוחד לכל אזור: שער הנגב - 7 מיליון שקל, חוף אשקלון - 4.1 מיליון שקל, שדות נגב 3.5 מיליון שקל, אשכול - 7.2 מיליון שקל, ושדרות - 24.8 מיליון שקל.
"המענה התקציבי יופעל במצב שבו לא הופעלה תוכנית 'מרחק בטוח' דרום ועדיין נדרש 'רענון' מצד האוכלוסייה - ההתפנות תיעשה בשליטה של הרשויות והמועצות האזוריות בעוטף", נכתב במסמך. "זמן יעד להפעלת התכנית - 72 שעות משלב סגירת הצירים באזור, שכן בעיתוי זה כבר לא ניתן לקיים שגרת חירום סבירה בישובים".