בית המשפט המחוזי בנצרת הודיע כי ניתן לשחרר את רומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה לפני 15 שנים, למעצר בית - לאחר שהוכח כי הוא עומד בתנאי השחרור שהוצבו לו. המדינה הודיעה כי היא מתנגדת להחלטה וביקשה עיכוב של 48 שעות לצורך הערעור לבית המשפט העליון.
התובע, עורך הדין ויאאם קבלאווי, אמר הבוקר (רביעי) בדיון שהתארך כי "הנאשם אמור להישאר מאחורי סורג ובריח בשל מסוכנותו, למרות חלוף הזמן. הנאשם הזה רצח לכאורה ילדה בין כותלי בית הספר, באכזריות רבה. בשל נסיבות אלה, החלופה שבה אמור להיות הנאשם הזה, אמורה להיות חלופה הרמטית. במקום אחר, לטעמנו, ומפקחים אחרים שיבטיחו לטעמנו את קיום התנאים". התובע ציין כי "לכל זה מצטרף החשש האינהרנטי של הימלטות מהדין. גם המיקום בעייתי: להחזיר את הנאשם לסביבתו הטבעית שבה התגורר קודם לרצח, מה שעלול להגביר את המסוכנות.
7 צפייה בגלריה
זדורוב בבית המשפט
זדורוב בבית המשפט
זדורוב בבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
7 צפייה בגלריה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
"מכירה את הטקטיקה של הפרקליטות". אולגה זדורוב
(צילום: גיל נחושתן)
"אני לא רוצה להטיל דופי במפקחים, אבל מתנגד מעצם היותם קרובי משפחה. קיים קושי, שהשמתו של אדם בפיקוח בני משפחתו, מעמיד אותם בדילמה קשה. בין הרצון בטובתו והחשש שיחזור אל הכלא. הקושי הנוסף הוא ששניים מהמפקחים המוצעים, ואדם נוסף, אביה של אולגה, הם עדי תביעה. הם העידו בבית המשפט וכנראה יעידו שוב. העליון פסק, שזה מצב שלא מתקבל על הדעת, שעד תביעה ישהה, ועוד בכוח צו בית משפט, בנוכחות הנאשם".
סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, טען כי לאורך כל השנים היה זדורוב בקשר עם בני משפחתו וכי העדויות שיש עליהם (אשתו, אמה ואביה) להעיד, אינן משמעותיות. בדיון הבוקר הוצגו בבית המשפט המפקחים, מי שאמורים לשהות עם זדורוב 24 שעות ביממה, לוודא שהוא ממלא אחר תנאי השחרור – מעצר בית מלא באיזוק אלקטרוני. המפקחים הם רעייתו אולגה, אמא שלה וקרוב משפחה נוסף. לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל. בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט.
7 צפייה בגלריה
קסניה אברס, אחותו של רומן עם הסנגור שלו ירום הלוי
קסניה אברס, אחותו של רומן עם הסנגור שלו ירום הלוי
"הפרקליטות רוצה להמשיך לקבור את רומן בכלא". אחותו של זדורוב עם עו"ד ירום הלוי
(צילום: אלעד גרשגורן)
7 צפייה בגלריה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
(צילום: גיל נחושתן)
ברגע האחרון תנאי השחרור של זדורוב השתנו לאחר שהשופט ערפאת טאהא פסל את אחד ממפקחיו בשל גילו הצעיר. כמו כן, האזרחים שאמורים לפקח על זדורוב מתקשים לעמוד בערבויות בשל הכנסה נמוכה, ובית המשפט הורה לזדורוב להפקיד עוד 180 אלף שקל. כמו כן, שוויו של בית הוריה של אולגה זדורוב, ששועבד לטובת שחרורו של רומן, אינו גבוה מספיק - ולצורך שחרור יידרש להפקיד 144 אלף שקל נוספים - או למצוא נכס נוסף.
"ציפיתי להחלטת שחרור, כי זה מה שהמצב המשפטי והראייתי הצדיקו", אמר עו"ד ירום הלוי בתום הדיון. "כמובן שאני שמח, אני חש סיפוק. יחד עם זאת, רגליי נטועות עמוק בקרקע. היעד הרחוק עדיין הוא זיכוי רומן, ולכן כמובן שאני שמח אבל עדיין אינני צוהל ואינני רוקד". על השאלה האם הפרקליטות תגיש ערעור השיב: "אינני יכול להתנבא ולא אעשה זאת. הפרקליטות הצהירה על כוונתה להגיש ערעור לעליון, אני מקווה מאוד שהוא יידחה וכך צריך להיות לעניות דעתי".
7 צפייה בגלריה
 קצרין רצח תאיר ראדה
 קצרין רצח תאיר ראדה
תאיר ראדה ז"ל
אולגה זדורוב הייתה מאוכזבת מההחלטה בתום הדיון. "קיוויתי שרומן יחזור איתי הביתה היום, אבל אני מכירה את הטקטיקה של הפרקליטות", אמרה. "למרות הכל אני אופטימית, זה עוד יקרה". גם קסניה אברס, אחותו של רומן, העבירה ביקורת על הפרקליטות. "הפרקליטות חוזרת ומוכיחה שהיא לא מתעניינת בחקר האמת, אלא רק רוצה להמשיך ולקבור את רומן בכלא. אנחנו נמשיך וניאבק עד שיוכח שהוא זכאי", אמרה.
זדורוב אמור לשהות בבית אמה של אולגה בקצרין. בני המשפחה נערכו גם מנטלית לאפשרות חזרתו של זדורוב הביתה, אחרי 15 שנה בכלא. אולגה אמרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" לקראת הדיון כי "אני יכולה לתאר את זה, לחשוב על זה, אבל אני לא יודעת איך זה יהיה באמת. יהיה קשה, אבל ננסה, נהיה סבלנים האחד כלפי השני. נשתדל להיות רגועים ולהתרגל מחדש. הילדים מאוד מתרגשים. כל יום שואלים כמה זמן נשאר, כמה ימים נשארו, וגם שואלים הרבה על אבא".

7 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
"מחכה לזיכויו של רומן". עו"ד ירום הלוי עם זדורוב
(צילום: אלעד גרשגורן)
הפרקליטות סירבה לומר לפני הדיון אם בכוונתה לערער על ההחלטה לשחרר את זדורוב, ולבקש לשם כך לעכב את ביצוע השחרור. בהליך המרכזי של המשפט החוזר, שיתחיל באוקטובר, ביקשה אתמול הפרקליטות ארכה נוספת להגשת כתב האישום המתוקן, אותו היא הייתה אמורה להגיש היום.
לפני כשבועיים בית המשפט המחוזי בנצרת החליט לשחרר את רומן זדורוב מהכלא ולהעבירו למעצר בית באיזוק אלקטרוני, עד לסיום המשפט החוזר נגדו. בית המשפט הציב שורת תנאים לשחרורו: חוות דעת של מינהלת האיזוק האלקטרוני, פיקוח 24 שעות ביממה וכל יציאה שלו תדרוש אישור בית משפט ותיעשה בליווי מפקח.