7 צפייה בגלריה
מפגינות נגד החוק שאוסר הפלות באוסטין, טקסס
מפגינות נגד החוק שאוסר הפלות באוסטין, טקסס
הרופאים בכו וניסו להגיע לכל המטופלות בלילה האחרון. מפגינות נגד החוק בבירת טקסס, אוסטין
(צילום: AP)
החוק המחמיר ביותר נגד הפלות בארצות הברית נכנס אתמול (יום רביעי) לתוקף בטקסס, אחרי שבית המשפט העליון התמהמה במענה לעתירות שהוגשו בנושא, ולבסוף החליט, ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, שלא להתערב בו לעת עתה.
מדובר בחוק שנחתם בטקסס ב-19 במאי ואוסר על הפלות החל מהשבוע השישי להיריון, גם במקרה של אונס או גילוי עריות. באופן חריג, החוק מאפשר לכל אזרח - גם כזה שכלל אינו קשור למקרה - לתבוע אדם או ארגון שיסייעו להפלות. החוק עורר מחלוקת עזה בארה"ב, והנשיא ג'ו ביידן ביקר אותו בתקיפות.
7 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון האמריקני
בית המשפט העליון האמריקני
בית המשפט העליון בארה"ב. לא מתערב
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מפגינה למען הפלות בברוקלין
מפגינה למען הפלות בברוקלין
"לא לאימהות כפויה". מפגינה נגד הפלות בברוקלין, ניו יורק
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מושל טקסס גרג אבוט
ארה"ב מושל טקסס גרג אבוט
"תמיד נגן על הזכות לחיים". מושל טקסס גרג אבוט
(צילום: AP)
אם בית המשפט לא יבטל את החוק, הוא יהיה החוק הנוקשה ביותר שאושר נגד הזכות להפלות בארה"ב מאז פסיקת "רו נגד ווייד" מ-1973, פסק הדין ההיסטורי שהעניק לנשים זכות חוקית להפלה מלאכותית בארה"ב. פסק הדין הזה נחשב לאחד מפסקי הדין המפורסמים בתולדות ארה"ב, וגם קרוב ל-50 שנה אחרי שניתן – הוא עדיין מוקד למחלוקת פוליטית, משפטית ומוסרית עמוקה שם. בפסק דין זה קבע בית המשפט העליון כי חוקת ארה"ב מותירה בידיה של אישה את הזכות להחליט אם לעבור הפלה.
יש לציין כי בשנים האחרונות חוקקו מדינות רפובליקניות רבות חוקים המגבילים הפלות כחלק ממאמץ של השמרנים לגרום לבית המשפט העליון לבחון מחדש ולבטל את את פסק הדין "רו נגד וויד", אך כולם נחסמו לפני שנכנסו לתוקף. כעת הפך החוק בטקסס לראשון שמקבל תוקף רשמי.
מה שהופך את החוק שאושר בטקסס למחמיר ביותר מבין כל חוקי ההפלות הוא בעיקר דרך האכיפה יוצאת הדופן שנקבעה בו. במקום שהרשויות יהיו אחראיות בעצמן לאכיפת החוק, אזרחים פרטיים מורשים לתבוע מוסדות, גופים ואנשים שיסייעו לנשים לעבור הפלה. החוק מרחיק לכת עד כדי כך שאפילו אדם שהסיע אישה למרפאה כדי לעבור הפלה חשוף לתביעות. כל אזרח, גם כזה שאינו קשור כלל למקרה, רשאי להגיש תביעה - ובמקרה שינצח בה, הוא יהיה זכאי לסכום של 10,000 דולר לפחות. עם זאת, החוק לא מאפשר לתבוע את הנשים שעוברות הפלה, אלא רק את מי שסייע להן.
7 צפייה בגלריה
מרפאה בטקסס אחרי כניסת החוק שאוסר הפלות לתוקף
מרפאה בטקסס אחרי כניסת החוק שאוסר הפלות לתוקף
"הפלה היא חוקית, המרפאה שלנו פתוחה". טקסס, אתמול. ברוב המרפאות דווקא מצייתים לחוק
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
תקף את החוק בחריפות. ביידן
(צילום: AP)
החוק אוסר הפלות החל מהשבוע השישי להיריון מכיוון שבדרך כלל במועד זה, או בסמוך לו, רופאים כבר יכולים לזהות את פעימות לבו של העובר. עם זאת, מדובר במועד שבו רוב הנשים כלל לא יודעות שהן בהיריון - ולפי מרפאות שעוסקות בהפלות, החוק יפסול למעשה בין 85% ל-90% מההפלות שמתקיימות בטקסס. מלבד הפגיעה בנשים, החוק גם יוביל לסגירת מרפאות רבות להפלות בטקסס.
"החל מהיום, כל ילד שטרם נולד וכבר יש לו דופק יהיה מוגן מפני הפלה", אמר מושל טקסס הרפובליקני גרג אבוט. "טקסס תמיד תגן על הזכות לחיים".
החוק, כאמור, עורר מחלוקת עזה - והמחאות נגדו לא איחרו להגיע. הנשיא ביידן אמר כי "החוק שעבר בטקסס יפגע משמעותית בגישה של נשים לטיפול רפואי שדרוש להן, במיוחד עבור קהילות מיעוטים או נשים בעלות הכנסה נמוכה. החוק גם מפר באופן בוטה את הזכות החוקתית שנקבעה בפסק הדין 'רו נגד ווייד', שנשמרה כתקדים במשך כמעט חצי מאה". לדברי ביידן, "באופן מחפיר, החוק נותן לאזרחים פרטיים את הסמכות לתבוע כל מי שלדעתו עזר לאדם אחר לבצע הפלה". הוא התחייב שממשלו יילחם עבור הזכות להפלות בארה"ב, וגם סגניתו, קמלה האריס, הבטיחה זאת מאוחר יותר.
7 צפייה בגלריה
מפגינים בברוקלין נגד החוק נגד הפלות שנכנס לתוקף בטקסס
מפגינים בברוקלין נגד החוק נגד הפלות שנכנס לתוקף בטקסס
באחת המרפאות ההפלה האחרונה הסתיימה ב-23:56. הפגנה בברוקלין נגד החוק של טקסס
(צילום: AFP)
איגוד הרפואה האמריקני מסר כי הוא מוטרד מ"החוק הזוועתי", ומאוכזב מחוסר המעש של בית המשפט העליון בטקסס. "החוק לא רק אוסר כמעט את כל ההפלות במדינה, אלא גם מתערב ביחסים שבין רופא למטופל".
איימי האגסטרום מילר, מנכ"לית חברה שמחזיקה בארבע מרפאות להפלות בטקסס, דיווחה על תורים ארוכים ועומסים כבדים לקראת חצות הלילה שבין שלישי לרביעי (שעון מקומי), אז נכנס החוק לתוקף. באחת המרפאות האלה 27 נשים עדיין היו בחדר ההמתנה אחרי השעה 22:00, ומילר סיפרה שהרופאים בכו ונאבקו כדי שיוכלו להספיק לקבל את כל המטופלות בזמן. במרפאה אחרת ההפלה האחרונה הסתיימה ב-23:56, אחרי שמתנגדי הפלות התאספו מחוץ למרפאה כדי לחשוף הפרות של החוק.
אף שבתי משפט עדיין עשויים לפעול בעתיד נגד החוק, פעילים למען הזכות להפלות בארה"ב זעמו על ההשתהות בטיפול בעתירותיהם בעניין. הביקורת שלהם מופנית הן כלפי בית המשפט הפדרלי החמישי לערעורים והן כלפי בית המשפט העליון, מאחר שהעתירות בנושא הגיעו לשניהם זמן רב לפני כניסת החוק לתוקף. הפעילים ביקשו צו מניעה זמני כדי שהחוק לא ייכנס לתוקף בזמן שהדיונים המשפטיים מתנהלים - אך צו כזה לא הוצא, ובית המשפט העליון מסר את פסיקתו בעניין הלילה, רק אחרי שהחוק כבר נכנס לתוקף.
תקדימי בית המשפט העליון האמריקני, יש לציין, אוסרים על מדינות לאסור הפלות עד לנקודה שבה עוברים יכולים לקיים חיים מחוץ לרחם - בערך בין השבוע ה-22 לשבוע ה-24 של ההיריון. בית המשפט העליון, שבעקבות מינויים שנעשו בתקופת ממשל טראמפ כולל שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, אמור לדון גם בבקשת מדינת מיסיסיפי לשקול מחדש את התקדימים הללו.
בינתיים, בכלי התקשורת בארה"ב דיווחו שרוב מוחלט של המרפאות שמבצעות הפלות בטקסס הגבילו משמעותית את שירותיהן בעקבות כניסת החוק לתוקף. כעת, רבבות נשים שמעוניינות לעבור הפלה בטקסס ייאלצו לנסוע אל מחוץ למדינה - ולכן, כפי שציין ביידן, נשים בעלות הכנסה נמוכה, שאין להן משאבים לנסיעה כזו, ייפגעו משמעותית. לפי נתונים משנת 2019, רוב הנשים שעברו הפלה בטקסס היו שחורות, אסייתיות או לטיניות - כלומר בנות קהילות המשתייכות לרוב למעמד הכלכלי הנמוך בארה"ב. בנוסף, המרפאות הקרובות ביותר שמאפשרות הפלות במדינות שסמוכות לטקסס נמצאות במרחק שעות רבות של נסיעה מאזורים רבים במדינה.