דימיטר טזאנצ'ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל, התייחס היום (שני) לסערה במדינה בעקבות המחלוקת בקידום חוקי המהפכה המשפטית והמחאות שנלוות אליה. "כבוד לעצמאות מערכת המשפט הוא חלק מחברה דמוקרטית", אמר טזאנצ'ב בריאיון באולפן ynet.
כמה מהמדינות החברות באיחוד האירופי כבר הביעו בעבר הסתייגות מהתוכנית של הממשלה לקדם חוקים שמחלישים את המערכת המשפטית. "אני השגריר, אני לא אמור לתת שיעורים או לתת הוראות לראש ממשלה של מדינה עצמאית", אמר טזאנצ'ב. "המסר שלי הוא שכל החלטה שתילקח צריכה להתקבל בדרך דמוקרטית על-ידי הציבור הישראלי ובדרך אחראית".
הדרך הנוכחית היא לא דמוקרטית? "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי האירוע במדינה, ואנחנו מודאגים מהקרע שאנחנו רואים בחברה הישראלית. בישראל אף פעם לא היה קרע כזה, ולכן אנחנו מאמינים שמה שחשוב זה שיהיה דיאלוג בין כל הקבוצות מהקשת הפוליטית בחברה הישראלית".
1 צפייה בגלריה
דימיטר טזאנצ'ב
דימיטר טזאנצ'ב
השגריר טזאנצ'ב
(צילום: קובי קואנקס)
השגריר אמר עוד: "אנחנו לא יודעים מה תהיה התוצאה של הרפורמה. מה שחשוב לנו זה שמדינת ישראל תישאר דמוקרטית ומבוססת על אותם ערכים שמאחדים אותנו, וזה ערכים של דמוקרטיה, זכויות אדם, וחופש של אנשים".
ומה עם עצמאות בתי המשפט? "כבוד לעצמאות מערכת המשפט הוא חלק מחברה דמוקרטית. כבוד להפרדת רשויות הוא חלק מחברה דמוקרטית. איזון בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת ולרשות השופטת הוא חלק מחברה דמוקרטית. אלה הם הערכים הבסיסיים שאנחנו חולקים עם מדינת ישראל".
על ההשוואה שעושים בישראל בין התוכנית של הממשלה למתרחש בהונגריה ובפולין, אמר השגריר טזאנצ'ב: "באיחוד האירופי אין דגם אחיד של איך צריך להיות המבנה של המוסדות, אבל מה שמאחד אותנו זה הערכים הבסיסיים של דמוקרטיה, זכויות אדם ופיצול הכוח השלטוני. יש לנו חברות עם בעיות במערכות שלהן, יש לנו שיח איתן".
השגריר הבולגרי נשאל אם הוא רוצה להעביר מסר לראש הממשלה נתניהו, והשיב בעברית: "הנה מה טוב ומה נעים, שבט אחים גם יחד".
השגריר סיכם: "ישראל היא חברה קרובה של האיחוד וזה מדוע אנחנו מודאגים. אנחנו מאמינים שמדינת ישראל צריכה להתגבר על האתגרים האלה, שבסוף היא תישאר דמוקרטית כמו שהיא, עם כבוד לזכויות אדם, עם כבוד לפיצול הכוח השלטוני. אנחנו מעבירים לממשל את המסר והדאגות שלנו".