עימות חריף בקואליציה. חברי כנסת יוזמים מהלך לביטול הצווים של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר שביטלו הבוקר (יום ג') את המכסים על חלק מהפירות וירקות. מאז שעות הבוקר מקיימים חברי כנסת שמתנגדים ליוזמה התייעצויות מתי כדאי להוביל מהלך של ביטול הצו בהצבעה במליאה והם מנסים לגייס לכך רוב.
יו"ר סיעת העבודה, רם שפע, אמר: "הבנתי ששרי האוצר והחקלאות חושבים שהם יכולים ללכת להתעמת עם חצי מהקואליציה, להפר התחייבויות והסכמים ולפעול חד צדדית. מעכשיו, לא רק הרס החקלאות הישראלית, אלא גם יציבות הקואליציה והאמון בתוכה היא על אחריותם בלבד".
4 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
יו"ר סיעת העבודה רם שפע, מתנגד למהלך של שר האוצר
(צילום: משה מזרחי )
גם סגן השר יאיר גולן ממרצ הגיב לדברים, ואמר: "חבל שמשרד האוצר פועל נגד החקלאות הישראלית ובסופו של דבר נגד הצרכן הישראלי. רפורמה לא עושים בזבנג וגמרנו, אלא באופן אחראי, יסודי ומעמיק יחד עם החקלאים. דומה שמשרד האוצר ומשרד החקלאות עובדים בשביל החקלאי הטורקי וכדאי שיחזרו ארצה. פני החקלאים למשא ומתן. הרפורמה בחקלאות נדרשת, אבל הגישה הכוחנית של משרד האוצר ומשרד החקלאות תביא להחרפת המאבק על החקלאות הישראלית ותעלה את המחיר לצרכן. אני קורא לחזרה למשא ומתן ענייני ומקצועי".
עוד לפני שליברמן ופורר חתמו על הצווים, שיגרה שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, מכתב שבו היא קוראת לדיון דחוף בנושא "מניעת הפגיעה בביטחון התזונתי של מדינת ישראל". מיכאלי הפצירה במכתב שנשלח לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, "לוודא כי ממשלת ישראל מחזקת את התוצר המקומי החקלאי וכי כל העוסקות והעוסקים בתחומים אלו יקבלו את כל התמיכה הנדרשת".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
השרים אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
סגן השר יאיר גולן, נעמד לצד החקלאים
(צילום: קובי קואנקס)
חרף המכתב ליברמן הכריז יחד עם שר החקלאות פורר על הוצאתה לדרך של הרפורמה בחקלאות. השניים, שמקדמים את הרפורמה חודשים ארוכים, עשו זאת ללא הסכמות עם החקלאים המקומיים שניסו להתנגד. ליברמן ופורר חתמו על צו שכולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד). לפי האוצר, יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות.
לדוגמה, המכס על עגבניות יירד בהדרגה משקל לעשר אגורות. בירקות כמו תפו"א, בהם יש חשיבות אסטרטגית (גידול בעוטף עזה למשל), המכס יירד ב-50%. המכס בגזר יירד ל-45% מזה שנהוג כיום. בתפוחים המכס יירד ל-30%. לטענת השרים, הורדת המכס תחסוך 820 שקל למשק בית בשנה, אך אין כל ודאות שהורדת המכס תגולגל לצרכן, או שמחירי הירקות והפירות בעולם לא יעלו.
4 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
(צילום: תם אלדר)

"להתאים את הרפורמה לאיומים, החקלאות היא הביטחון"

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת, לפי האוצר, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד (סדר גודל של 100 שקל בפריפריה); הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד. כמו כן, נקבע תקציב למחקר כולל תקציב למכון וולקני, שלפי ליברמן הוא השלישי הטוב בעולם "אבל לא היה להם כסף לחשבון חשמל".
ח"כ נירה שפק (יש עתיד), יו"ר שדולת החקלאות והביטחון התזונתי, אמרה בצהריים כי "הרפורמה בחקלאות חשובה. לא פחות חשוב להתאים אותה לאיומים שמשקפים מציאות מורכבת ומסוכנת לביטחון המזון של מדינת ישראל. משבר האקלים, הקורונה ומלחמת רוסיה - אוקראינה משקפות תמונת מצב של איום ממשי. החקלאות היא הביטחון, הפתרון. בשעות אלה משרד החקלאות מנסה בכל דרך להרחיב את גידול חיטה וגרעינים לחיטה עבור המלאי הלאומי של מדינת ישראל בעקבות אבדן תוצרת מאוקראינה. זו לא סיסמה - זו מלחמה כדי שיהיה לחם לאכול".
ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), יו"ר ועדת החוץ והביטחון והשדולה החקלאית בכנסת, אמר בצהריים: "אני חש אכזבה עצומה מההתנהלות של שרי החקלאות והאוצר שבניגוד מוחלט לסיכומים יצאו לדרך חד-צדדית עם רפורמה שעלולה לסכן את החקלאות ואת ביטחון המזון. יש כאן פספוס של הזדמנות להגיע לרפורמה אמיתית בהסכמה שתשפר את מצבם של כולם. לצערי הם בחרו בדרך הקלה והלא מועילה".
סגן השר אלון שוסטר מכחול לבן הגיב גם הוא ואמר: "ההחלטה של שרי האוצר והחקלאות לצאת לרפורמה בחקלאות באופן חד -צדדי היא פסולה, בלתי מידתית ומסוכנת להבטחת ביטחון המזון של מדינת ישראל ולא תוביל לשום הורדת מחירים לצרכן. הפעולות הדורסניות שהם מובילים גורמים לזעזועים בלתי נחוצים בבסיס ההתנהלות של הקואליציה".