שר האוצר אביגדור ליברמן הכריז הבוקר (שלישי) יחד עם שר החקלאות עודד פורר רשמית על הוצאתה לדרך של הרפורמה בחקלאות, אותה הם מקדמים כבר חודשים רבים, ללא הסכמות עם החקלאים המקומיים שניסו להילחם בה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן היום
(צילום: אבי חי)
ליברמן ופורר חתמו על צו שכולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד). לפי האוצר, יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות.
לדוגמה, המכס על עגבניות יירד בהדרגה משקל לעשר אגורות. בירקות כמו תפו"א, בהם יש חשיבות אסטרטגית (גידול בעוטף עזה למשל), המכס יירד ב-50%. המכס בגזר יירד ל-45% מזה שנהוג כיום. בתפוחים המכס יירד ל-30%. לטענת השרים, הורדת המכס תחסוך 820 שקל למשק בית בשנה, אך אין כל ודאות שהורדת המכס תגולגל לצרכן, או שמחירי הירקות והפירות בעולם לא יעלו.
לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת, לפי האוצר, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד (סדר גודל של 100 שקל בפריפריה); הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד. כמו כן, נקבע תקציב למחקר כולל תקציב למכון וולקני, שלפי ליברמן הוא השלישי הטוב בעולם "אבל לא היה להם כסף לחשבון חשמל".
לפני ההכרזה הרשמית, שיגרה שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, מכתב בו היא קוראת לדיון דחוף בנושא "מניעת הפגיעה בביטחון התזונתי של מדינת ישראל". מיכאלי הפצירה במכתב שנשלח לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, "לוודא כי ממשלת ישראל מחזקת את התוצר המקומי החקלאי וכי כל העוסקות והעוסקים בתחומים אלו יקבלו את כל התמיכה הנדרשת".
בנוסף, מנהל רשות המיסים ערן יעקב הודיע היום על הגדלת התוספת למענקי העבודה ל-40% במקום 20% כפי שתוכנן בתחילה - אך נושא זה עדיין מצריך חקיקה. מדובר על הכפלת התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך. סכום התוספת הממוצעת עומד על 1,600 שקל בשנה לעובד (במקום 800 שקל בשנה) ויכול להגיע עד ל-3,400 שקל עבור אימהות חד הוריות לשלושה ילדים ומעלה. כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יקבלו כאמור תוספת חד פעמית של 40% למענק בגין עבודה בשנת 2022 – הכפלה של התוספת שעליה הוכרז במסגרת תכנית יוקר המחיה בחודש פברואר. וכפי שהוכרז בפברואר, על מנת להקל על הזכאים גם מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער.
ומנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב הציג את הצעדים המתגבשים לפגיעה בריכוזיות כפי שפורסמו ב-ynet, שיכללו את הגבלת היבוא הבלעדי וקנסות למי שיפגע ביבוא המקביל, כמו גם הגבלת מיזוגים של ספקים גדולים בשוק המזון, אך לא ברור בשלב זה כיצד צעדים אלה ייושמו, ובאוצר אמרו כי" לשם ישום המהלך ייבחנו תיקוני החקיקה הנדרשים".
2 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
(צילום: תם אלדר)
ליברמן עצמו הזכיר שוב את הלו"ז המתגבש לאישור תקציב 23-24 ואמר כי בתקווה נביא את התקציב לאישור הממשלה ב-2 ביוני, וב-21 לספטמבר לאשר אותו בקריאה שנייה ושלישית.
"המחויבות שלנו היא קודם כל לאזרחי ישראל ולחקלאות המקומית", אמר פורר, שהציג שוב את הרפורמה בחקלאות, והתייחס לדו"ח הבינים של הוועדה לבחינת פערי התיווך בפירות ובירקות של משרדי הכלכלה, החקלאות והאוצר שפורסם אתמול, לפיו המקטע החקלאי מקבל 64% בממוצע מהמחיר לצרכן של פירות וירקות, והרשתות/הסיטונאים מקבלים כ-36% בממוצע ממחיר זה. זאת, בעוד שהחקלאים טוענים שהפערים מגיעים למאות אחוזים.
"בדו"ח הביניים של הוועדה שהוקמה ראינו נתון מדהים, שהתוצרת החקלאית שישראל מייצרת ב-2022 זהה לתוצאת בשנת 2000, רק שהאוכלוסייה הרבה יותר גדולה", אמר פורר. "זה אומר שיש יותר פיות של אזרחים על אותה כמות של עגבניות למשל. ואז רואים את המחירים טסים למעלה".
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב, התייחס כאמור בדבריו לריכוזיות והתחרותיות בתחום המזון: "יש לנו מספר צעדים שאנחנו רוצים כרגע לבחון לעומק, כמו למשל איסור על פגיעה בייבוא מקביל. אנחנו מתכוונים להביא חקיקה שתאסור על פגיעה, ומי שייתפס כפוגע יעבור על החוק, יוטלו קנסות ואף יותר מכך. בנוסף, אנחנו מתכוונים להכביד מאוד על מיזוגי ספקים גדולים, שראינו ממקרי עבר שגרמו לעליית מחירים. וגם להתערב בסידורי המדפים, כדי לוודא שברגע שלקוח נכנס לסופר יהיו בפניו מגוון גדול של אפשרויות".
עוד אמר בלניקוב: "אנחנו גם חושבים שיש מקום, אבל זה עוד טעון בחינה, להגביל יבוא בלעדי. אנחנו לא אוהבים שהיבואנים האלה מקבלים כוח שוק. הצרכן הישראלי, שהוא בעל מודעות למותגים, משלם מחיר גבוה מאוד על הייבוא הבלעדי".

החקלאים זועמים: "ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות"

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "הכל מסך עשן אחד גדול! ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזון. והכל בחסות יוקר המחיה, שאינו קשור כלל לפירות וירקות אלא בעיקר בדיור, בחשמל, בארנונה, בדלק שמשלמים אזרחי המדינה. שר החקלאות לראשונה בהיסטוריה פשוט לא קיים ואין הצדקה למשרד חקלאות שמחסל ענפים ואזורים אסטרטגיים בעוטף עזה ובגולן. אין פה עבודת מטה ואין פה חשיבה לטווח הארוך.
"במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן. הורדת המכסים וייבוא לא יגרמו להורדת מחירים לצרכן, אלא לחיזוק מונופול היבואנים. אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט, אל תיתן לחיזבאללה לנצח את חקלאי הגליל ואל תיתן לחמאס לנצח את חקלאי עוטף עזה. עצור את הרפורמה החד צדדית הזו אשר תשמיד אלפי משקים חקלאיים ותפגע בצרכן".
יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי: "ליברמן ופורר הכריזו הבוקר גזר דין מוות על החקלאות. מעולם לא עשתה ממשלה בישראל צעד כל כך אנטי ציוני. חקלאות היא לא אוליגרכיה ואי אפשר לקנות ביטחון מזון בשוק האפור. אם בנט לא יתערב ויעצור את טירוף הדעת של פורר-ליברמן זה יהיה סופה של הממשלה הנוכחית". אמיתי הוסיף: "היום האמת יצאה לאור, לא הייתה כוונה לקיים משא ומתן בתום לב, אלא רק כוונה לצאת עם רפורמה חד צדדית. רק לפני שבועיים סוכם בין שרי האוצר והחקלאות על הקמת צוות מו"מ עם נציגי ההנהגה החקלאית יחד עם שני חברי כנסת מהשדולה החקלאית, אבל שקרים לחוד וכותרות מפוצצות לחוד. יש כאן שני שרים שעושים מניפולציה על התקשורת והציבור. שר הנגב והגליל ממנף בכותרות את הנגב והגליל ביד אחת ושוחט את מתיישביה בכובע שר החקלאות ביד השנייה".
לדברי אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, "המהלך החד-צדדי של ליברמן ופורר יחריב את החקלאות הישראלית, והוא מצטרף לדו"ח הפייק שהופץ אתמול. אני מקווה שחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה יהיו יותר פטריוטיים משרי האוצר והחקלאות. המהלך הזה יביא לחורבן והרס החקלאות בעוטף עזה, בגליל ובגולן, ובמקביל - לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים".