חץ 3 בדרך לגרמניה: ב"בלומברג" דווח אתמול (שני) כי גרמניה קיבלה החלטה ראשונית לקנות את מערכת הנשק הישראלית במקום את המערכת המקבילה THAAD, המיוצרת על ידי לוקהיד מרטין האמריקנית. לסוכנות הידיעות רויטרס אמר גורם בממשלה הגרמנית כי "יש תכנון לקנות חץ 3, אבל דבר לא נחתם".
2 צפייה בגלריה
ניסוי טיל חץ
ניסוי טיל חץ
ניסוי במערכת חץ 3
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
קנצלר גרמניה אולף שולץ שוחח על הנושא אתמול בברלין עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ובמסיבת העיתונאים של השניים הם רמזו על כך שההסכם קרוב. בתקשורת הגרמנית דווח כי אם אכן ברלין תבחר בחץ, שווי העסקה צפוי להיות כשני מיליארד אירו.
אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, הקואליציה שבראשות שולץ הקציבה קרן בסך 100 מיליארד אירו לשדרוג דרמטי של כוחות הצבא הגרמניים לאחר שנים של הזנחה תקציבית. ההשקעה היא בנוסף לתקציב ההגנה השנתי של גרמניה, העומד על 50 מיליארד אירו.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ
יאיר לפיד ואולף שולץ
שולץ ולפיד, אתמול
(צילום: איתמר אייכנר)
שולץ התייחס לכך אתמול ואמר כי "זו השקעה עבור הביטחון שלנו ושל שכנותינו, ואנחנו מאוד רוצים לעבוד עם ישראל על כך, כולל בנוגע למערכות הגנה אוויריות. לישראל יש מערכת יעילה מאוד, החץ 3".
לפיד אמר כי "לישראל יהיה חלק בבניית הכוח הצבאי הגרמני, בעיקר בתחום ההגנה האווירית. יש לנו מחויבות מוחלטת לביטחון גרמניה, לביטחון אירופה וליכולת של המדינות הדמוקרטיות הליברליות להגן על עצמן". לפיד תיאר את השיחות ככאלו שיובילו ל"הסכם עתידי אפשרי".
חץ 3 יודעת להתמודד עם כמה איומים במקביל. כלומר, עם מטחי טילים גדולים שישוגרו ביחד במכוון, במטרה שלפחות אחד הטילים יצליח לחדור את המערכת. המערכת מתוכננת כך שהמיירטים ייצאו אל מחוץ לאטמוספירה, ושם יהפכו ללווייני "קמיקזה" שיעקבו ויפגעו במטרות. יירוט בגובה רב שכזה יכול לאפשר להשמיד בבטחה גם טילים גרעיניים, ביולוגיים וכימיים. לחץ תפקיד מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל. במערך נכללות גם מערכות כיפת ברזל ושרביט קסמים.
פורסם לראשונה: 22:37, 12.09.22