ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ נפגשו בצהריים (יום שני) בברלין, כשברקע המאמצים הישראליים למניעת החייאת הסכם הגרעין עם איראן. שולץ הודה כי המגעים עם איראן תקועים בשלב זה, אך בעוד לפיד קרא "לעצור את המו"מ הכושל" - הבהיר הקנצלר הגרמני כי ארצו ממשיכה במסלול הדיפלומטי, גם אם חתימה בפועל לא תהיה בקרוב. השניים, שיבקרו היום יחד בווילה ואנזה שבה דנו הנאצים על הפתרון הסופי, דיברו בשבחם של היחסים החמים בין ישראל וגרמניה - וגינו את הדברים שאמר שם אבו מאזן בחודש שעבר.
לפיד התקבל בלשכתו של הקנצלר במסדר כבוד, וחיילים גרמנים ניגנו את ההמנון של ישראל. ברקע, מפגינים פרו-פלסטינים הפגינו מחוץ למעון, הניפו דגלי אש"ף, קראו קריאות נגד ישראל וצעקו "לשחרר את פלסטין". ynet העביר את המפגש ואת הצהרתם המשותפת בשידור ישיר.
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ
יאיר לפיד ואולף שולץ
"איראן לא נתנה תשובה חיובית". ההצהרה של שולץ ולפיד
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ על רקע הפגנות נגד ישראל
יאיר לפיד ואולף שולץ על רקע הפגנות נגד ישראל
לפיד ושולץ נפגשים
(צילום: איתמר אייכנר)
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ על רקע הפגנות נגד ישראל
יאיר לפיד ואולף שולץ על רקע הפגנות נגד ישראל
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
פעילים פרו פלסטינים מפגינים מול לשכת קנצלר גרמניה לקראת פגישת לפיד שולץ
פעילים פרו פלסטינים מפגינים מול לשכת קנצלר גרמניה לקראת פגישת לפיד שולץ
(צילום: איתמר אייכנר)
הצהרתם המשותפת של השניים נמסרה בתום פגישה משותפת, שבה דנו בעיקר בשיחות הגרעין עם איראן. ברקע ההצהרה המשותפת של ארצו עם בריטניה וצרפת, שלפיה "ספק רציני אם איראן מחויבת לחזרה להסכם הגרעין", שולץ אמר כי "אסור שאיראן תשיג נשק גרעיני. לצערנו איראן לא נתנה עדיין תשובה חיובית למתאם האיחוד האירופי".
בתשובה לשאלה על הסכם הגרעין עם איראן ומה תוכנית ב' של אירופה למקרה שלא יהיה הסכם, אמר שולץ כי "חשוב שאיראן לא תפתח נשק גרעיני וטילים, זה היעד הגדול שלנו. הצענו הצעות ואין סיבה שאיראן לא תחתום, אבל זה לא קורה - ולא תהיה חתימה בזמן הקרוב. נישאר סבלנים, אבל צריך להבהיר שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. זה יהיה מסוכן למזרח התיכון ולעולם כולו".
שולץ דיבר גם על משבר האנרגיה באירופה, בעקבות הסנקציות שהוטלו על רוסיה והמהלכים שעשתה בתגובה לכך, שפגעו בהזרמת הגז לגרמניה. "ישראל יכולה לתרום לפיתוח יצירת מקורות אנרגיה חליפית", אמר שולץ, והוסיף כי ישראל וגרמניה עומדות לצד אוקראינה. לאחר מכן פנה ללפיד: "ישראל בידיים טובות איתך".
9 צפייה בגלריה
פעילים פרו פלסטינים מפגינים מול לשכת קנצלר גרמניה לקראת פגישת לפיד שולץ
פעילים פרו פלסטינים מפגינים מול לשכת קנצלר גרמניה לקראת פגישת לפיד שולץ
החיילים הגרמנים ממתינים ללפיד ושולץ, ברקע: הפגנה פרו-פלסטינית
(צילום: איתמר אייכנר)
לפיד אמר כי "רק אתמול, שתי המדינות שלנו חתמו על הסכם הבנות חשוב בנושא חילופי נוער, וביקור זה נועד לסיים את הפרטים האחרונים להסכם שותפות אסטרטגית בין ישראל לגרמניה, שהחל בדיאלוג האסטרטגי בין הצוותים שלנו, בירושלים. לשותפות הזו משמעויות כלכליות וביטחוניות, ויש בה ביטוי מעשי למחויבות הגרמנית לביטחונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שעליה הכרזת בעת שהקמת את ממשלתך. ישראל מצידה, תהיה חלק מבניית כוח ההגנה החדש של גרמניה, בעיקר בתחום ההגנה האווירית.
"יהיו בוודאי כאלה שיגידו ששותפות צבאית בין גרמניה לישראל היא אירוניה היסטורית. אני רואה בזה הוכחה לכך שהסקנו את המסקנות מן העבר: דיבורים לא עוצרים את הרוע. הדמוקרטיות הליברליות צריכות להיות מוכנות ומסוגלות להגן על עצמן. על החופש צריך לעיתים להגן תוך שימוש בכוח".
ראש הממשלה אמר על כך כי "ישראל תוכל לייצא גז לאירופה, בתקווה, בשנה הבאה. נהיה חלק מהמאמץ להחליף את הגז הרוסי, אבל היכולות שלנו הן 10% ממה שרוסיה ייצאה לאירופה. זה לא הפתרון אלא חלק ממנו. החוזקה שלנו היא סטרט-אפים ישראליים לאנרגיה מתחדשת, ונרצה לשתף פעולה עם גרמניה בעניין".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ופרנק ואלטר שטיינמאייר
יאיר לפיד ופרנק ואלטר שטיינמאייר
"הביע את חשיבות המשך המאבק בתוכנית הגרעין". לפיד ונשיא גרמניה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ופרנק ואלטר שטיינמאייר
יאיר לפיד ופרנק ואלטר שטיינמאייר
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לאחר מכן עבר לפיד לדבר על הסכם הגרעין, ואמר: "השותפות בינינו מחייבת אותנו גם לפעול ביחד נגד האיום הגדל והולך של הפיכתה של איראן למדינה גרעינית. גרמניה היא אחת ממדינות ה-E3, וזוהי חלק מהאחריות שנטלה על עצמה. הצגתי בפני הקנצלר מידע מודיעיני רגיש ורלוונטי לנושא. כמו תמיד ביחסים הקרובים שלנו עם גרמניה, זכינו לאוזן קשבת ולשיתוף פעולה מלא. בירכתי על ההצהרה של גרמניה, צרפת ובריטניה. הגיע הזמן להתקדם הלאה מהמשא ומתן הכושל עם איראן, שלא יכול ולא ישיג את המטרה המשותפת שלנו - לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני".
לדברי לפיד, "דנו בצורך באסטרטגיה חדשה שתעצור את תוכנית הגרעין של איראן. איראן גרעינית תערער את המזרח התיכון, ותיצור מרוץ חימוש גרעיני שיסכן את שלום העולם. חזרה להסכם הגרעין, בתנאים הנוכחיים, תהיה טעות קריטית. הסרת סנקציות והזרמת מאות מיליארדי דולרים לאיראן תגרום לגלי טרור לא רק במזרח התיכון, אלא גם ברחבי באירופה".

לפיד ושולץ התייחסו גם לדבריו של אבו מאזן בחודש שעבר, שאמר לצד קנצלר גרמניה כי "ישראל ביצעה 50 שואות" בפלסטינים. לפיד אמר כי "מה שאבו מאזן אמר היה מחפיר וחסר כבוד, נורא ואיום. אסור להשוות את השואה לשום דבר, וזה לא קיים רק בנאומי אבו מאזן - אלא גם בספרי הלימודי הפלסטיניים. הם מחנכים את ילדיהם להסתה והקהילה הבינלאומית צריכה לגנות את זה". שולץ, שגינה את אבו מאזן באיחור ולא בזמן אמת, אמר כי "אנו קוראים לפלסטינים לסלול את הדרך למדינה דמוקרטית עבורם, מה שיאפשר את פתרון שתי המדינות לסכסוך. לכן הכרחי שלא יישמעו הערות כאלה, ונמשיך לפעול לשם כך". לפיד נשאל גם על דבריו של אביגדור ליברמן, וגינה גם אותם.
בהמשך, כשנשאל שולץ מה היה עושה היום אם אבו מאזן היה עומד לצידו ואומר את הדברים, הוא השיב: "התגובה שלי הייתה חדה. זה לא מקובל. זה פשע כלפי קורבנות השואה שסבלו כל כך. השואה הייתה פשע ייחודי, מיליוני יהודים נרצחו, לא נאפשר להשוות אותו לשום דבר - ואני תמיד אחזור על זה".
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד מלווה במשלחת ניצולי שואה בעת נחיתתו בברלין
ראש הממשלה יאיר לפיד מלווה במשלחת ניצולי שואה בעת נחיתתו בברלין
לפיד ושורדי השואה יורדים מהמטוס, לצד משמר כבוד של חיילים גרמנים
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
לפיד נפגש היום גם עם הנשיא הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר ועם שרת החוץ אנאלנה ברבוק. פגישתו של לפיד עם הנשיא הגרמני התקיימה בארמון בלוו, ונמשכה כשעה. מלשכתו של לפיד נמסר כי "ראש הממשלה הביע את חשיבות המשך המאבק בתכנית הגרעין האיראנית, וחשיבות חיזוק השותפות האסטרטגית בין המדינות. ראש הממשלה הודה לנשיא על עמידתו לצד ישראל במאבק באנטישמיות, ועל פועלו להגיע להסכם עם קורבנות פיגוע הטרור באולימפיאדת מינכן".
עם שרת החוץ לפיד שוחח גם כן על האתגרים האזורים והביטחוניים שמציבה איראן, ובפגישה נכחו גם סגנו עידן רול, ראש המל"ל איל חולתא, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, היועץ המדיני יאיר זיוון, ראש המטה גילי האושנר ושגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור. לפי לשכתו של לפיד, בפגישה נידונו גם ב"הידוק היחסים הבילטרליים בתחומי ביטחון, כלכלה, טכנולוגיה ובשיתוף הפעולה בזירה הבינלאומית".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנאלנה ברבוק
יאיר לפיד ואנאלנה ברבוק
לפיד ושרת החוץ, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נחת בברלין אתמול, וירד מהמטוס מלווה בחמישה ניצולי שואה - כשלשני צידי השטיח האדום עמד משמר כבוד של חיילים גרמנים. עם נחיתתו אמר לפיד כי זו "תמונת ניצחון. הגעתי הערב לברלין לביקור מדיני מלווה בשורדי השואה פנינה, אברהם, שושנה, ישראל וצבי. ירדנו יחד מהמטוס לאדמת גרמניה כאשר חיילי משמר כבוד של הצבא הגרמני מקבלים את פנינו, זה הניצחון שלהם, שלי כבן לניצול שואה ושלנו כעם וכמדינה. לעולם לא נשכח". יחד עם הקנצלר ושורדי השואה, לפיד צפוי להגיע לביקור יוצא דופן בווילה ואנזה - שבה דנו הנאצים ביישום הפתרון הסופי להשמדת יהדות אירופה.
לפיד התייחס לכך היום בפתח נאומו לצד שולץ, ואמר כי "אני בנו של טומי לפיד, ניצול שואה מגטו בודפשט, אני נכדו של בלה למפל שנרצח במחנה הריכוז מאוטהאוזן, ועכשיו אני עומד כאן על אדמת גרמניה - כראש ממשלתה של מדינת היהודים. מאוחר יותר ניסע לווילה ואנזה, ניפגש שם עם ניצולי שואה ונכדיהם שבאו במיוחד מישראל. זהו בשבילם רגע של ניצחון גדול. הם שרדו, הם הקימו מדינה עצמאית וחזקה, הם חוזרים הנה בראש מורם כאנשים חופשיים". הוא פנה לשולץ ואמר: "אני יודע שזה מפגש מורכב מבחינתך. אני מלא הערכה לאומץ המוסרי שלך ולנכונות שלך להיות חלק מזה".
יחד עם ברלין הגיע לגרמניה גם סגן שר החוץ עידן רול, שצייץ: "כבוד גדול לייצג את ישראל בכנס לקידום מדיניות חוץ פמיניסטית בברלין. בשנה האחרונה עשינו צעדים חשובים לקידום שוויון מגדרי. במשרד החוץ ראש הממשלה לפיד קידם נשים לתפקידי מפתח והגענו למספר שיא של שרות ומנכ"ליות משרדי ממשלה. אבל העבודה לא נגמרה וזו ההזדמנות ללמידה הדדית עם בעלות ברית מהעולם".