בית הדין הצבאי לערעורים קיבל היום (רביעי) את ערעור התביעה הצבאית נגד עונשו של סגן רום אברג'יל, שהורשע בעשרות מקרים של צילום נשים בסתר. במקור הושתו על אברג'יל 18 חודשי מאסר, וכעת האריך בית הדין את תקופת המאסר ל-28 חודשים - ודחה את ערעור ההגנה על חומרת העונש. בנוסף, הוטלו על הקצין מאסר על תנאי, הורדה לדרגת טוראי ופיצויים לנפגעות העבירה. ברשות הקצין, נזכיר, נמצאו יותר מאלף סרטונים ותמונות של עשרות קורבנות.
1 צפייה בגלריה
רום אברג'יל בגזר הדין
רום אברג'יל בגזר הדין
סגן רום אברג'יל בגזר הדין
(צילום: עידו ארז )
בפסק הדין צוין כי במעשיו פגע הקצין פגיעה משמעותית ונרחבת במרקם החיים בצבא, באמון המשרתים זה בזה, באמון החיילים במפקדים ובאמון הציבור בצה"ל. כמו כן צוין כי עבירות מין ועבירות של פגיעה בפרטיות שבוצעו במסגרת הצבאית מחייבות ענישה מחמירה.
מצה"ל נמסר כי "צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של פגיעה על רקע מיני, וימשיך לפעול באופן נחרץ למיצוי הדין עם כל מי שייכשל במעשים אלו בקרב משרתיו".
בפרשה, שנחשפה ב-ynet לפני כשנה וחצי, הורשע אברג'יל בעסקת טיעון ב-45 סעיפי אישום של מעשים מגונים וניסיונות להטרדה מינית של עשרות חיילות, אותן צילם במצבים אינטימיים. הוא הורד כבר בהחלטה המקורית לדרגת טוראי, ובדבריו האחרונים במשפט התנצל בפני קורבנותיו. הוא אמר כי אף תמונה או סרטון לא הופצו, והוסיף שגם לא התכוון לעשות זאת: "יצרתי עולם מקביל ומעוות ולא ידעתי להבדיל בין טוב לרע".
השופט, אל"מ שחר גרינברג, גזר אז עונש מקל יותר מזה שביקשה הפרקליטות, אך הבהיר כי התופעה מתרחבת, ואמר שנדרשת הרתעה: "מתחייבת ענישה מרתיעה לאור שכיחות התופעה והזמינות לביצוע המעשים בידיו של כל אדם שמחזיק ברשותו טלפון. הנאשם פגע פגיעה קשה בערכי צה"ל ובחיילות, במקום בו הן אמורות להרגיש בטוחות. הנאשם נכשל כישלון חרוץ ומהדהד וחומרת מעשיו זועקת, לאורך שנות מעשיו בהם צילם חיילות בעירום חלקי או מלא בתכנון מוקדם, תוך שימוש באפליקציה שמאפשרת צילום בטלפון בזמן שנראה כבוי".
לדברי השופט, "מעשיו זדוניים ונלוזים כלפי מי שראו בו חבר, מפקד ורע. חלק מקורבנותיו נדרשו לפנות לטיפול ורבות אחרות כלל לא זוהו עד היום. אנו לא מקבלים את טענת הנאשם לפיה מדובר בסטייה מינית של מציצנות ולכן יש בכך להקל על עונשו: הוא בחר כיצד לנתב את דחפיו המיניים שהלכו והתגברו. קיימת תופעה ממארת ומתפשטת של פגיעה בפרטיות באמצעות צילום נסתר ולכן יש להחמיר בענישה".