שר התרבות והספורט מיקי זוהר התייחס הבוקר (חמישי) לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש על המלחמה בריאיון ל-ynet Live. זוהר אמר כי "ברור שמי שאחראי על עתיד המדינה אחראי על עברה. כמו שאני יודע שהאחריות מוטלת על מי שזה נפל במשמרת שלו, גם נתניהו אומר את זה ויודע את זה, וברור לו שהאחריות מוטלת עליו".
הדברים של זוהר מגיעים כאמור בתגובה לנאומו של ראש הממשלה, שלראשונה מאז תחילת המלחמה התייחס לחלקו במחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, אך לא לקח אחריות: "ה-7 באוקטובר היה יום שחור בתולדותינו. כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני. כראש הממשלה אני אחראי להבטחת עתידה של המדינה", אמר נתניהו.
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הממשלה עובדת בצורה מסורבלת מאז קום המדינה, נצטרך לתקן את זה בהמשך". זוהר
(צילום: אמיל סלמן)
זוהר הוסיף להתייחס לאחריות למחדלים שהובילו למלחמה, וציין כי "סוגיית האשמה תעלה כמובן אחרי המלחמה. תקום ועדת חקירה ממלכתית בלתי-תלויה, ועדה שכל עם ישראל יוכל לסמוך עליה ב-100%. היא תביא את האמת ותגיד בדיוק על מי נופלת האשמה, והאשמים יצטרכו לספק הסברים. זה דבר שיקרה רק אחרי המלחמה".
אתה מרגיש אשם? חלק מהשרים אומרים "אנחנו מרגישים אשמים". "אני מוכן לקחת את האשמה אם זה יקל עליכם. אני מרגיש אשם שבכל פעם שאמרתי בכל אולפן שצריך לכבוש את הרצועה ולפרז אותה - אנשים זלזלו במה שאמרתי ולא נלחמתי בזה ולא אמרתי להם שהם טועים. הייתי צריך אולי לזלזל בדברים שהם אמרו כשאמרו לי 'לא צריך לכבוש כי זה מסוכן ונאבד שם חיילים'. נכון, היינו יכולים לאבד שם חיילים, אבל מה שאיבדנו כתוצאה מזה הוא הרבה יותר חמור וגדול. שנים אני מתריע על זה שצריך לכבוש את הרצועה ולפרז אותה".
3 צפייה בגלריה
הצהרתו של בנימין נתניהו ראש הממשלה
הצהרתו של בנימין נתניהו ראש הממשלה
"כמו שאני יודע שהאחריות מוטלת על מי שזה נפל במשמרת שלו, גם נתניהו יודע"
(צילום: לע"מ)
אנשים מרגישים שהממשלה כשלה ולא מספקת פתרונות ב-3 השבועות האחרונים. "חד משמעית. לקח זמן לממשלה ולמשרדי הממשלה להתעשת. ההפתעה הזאת שקרתה בישראל, המלחמה הזאת שפרצה באופן מפתיע - אף אחד לא היה ערוך ומוכן. אף אחד לא ידע לתת את המענה ברגעים הראשונים. אגב, גם הצבא לצערי וגם משרדי הממשלה. מי שחושב שממשלה שלא נערכת לדבר כזה יודעת לתת מענה - לא יודע איך ממשלה עובדת. ממשלה היא גוף מסורבל שלא יודע לייצר פתרונות פרטניים לסיטואציות. היא יודעת לקבוע מדיניות ולייצר דברים כלליים.
"מה לעשות שזאת המציאות. יש גופים שקמו ונתנו פתרונות ומענה, צריך לתת להם את התקציב לבצע את זה בצורה קלה ולא להוביל אותם למצב שהם צריכים לרוץ אחרי תרומות ולגייס כסף. זה תפקיד חשוב שיש לממשלה. אבל אם מישהו חושב שממשלה יודעת להקים תוך חמש דקות גוף אזרחי - אני אומר לכם, תבדקו איך זה עובד מבחינת המשפטנים, הנהלים והבירוקרטיה. כך עובדת ממשלה - בצורה מסורבלת לצערי. זה דבר שנצטרך לתקן בהמשך. זה המצב מאז שהמדינה קמה".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"מי שחושב שממשלה שלא נערכת לדבר כזה יודעת לתת מענה - לא יודע איך היא עובדת". ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
אתה אומר שזה שהאזרחים מרגישים מופקרים ע"י המדינה זה אמיתי? "הטענות האזרחיות מוצדקות, ואני אומר שהם יקבלו מענה - אבל זה ייקח הרבה יותר זמן ממה שהם חשבו. הממשלה תיתן את המענה, אבל זה יגיע באיחור".
על המהפכה המשפטית ו"שנאת האחים שנוצרה במדינה" לדברי זוהר לפני המלחמה, הוא אמר: "מי שירצה להטיל את שנאת האחים על מחנה אחד הוא גם משקר וגם בעצמו מסית, כי הדבר הזה נופל על כתפיהם של כלל נבחרי הציבור בישראל - מימין ומשמאל, ועל הרבה מאוד אנשים שנמצאים מחוץ לפוליטיקה שבחרו לקחת ויכוח פוליטי והפכו אותו לשנאת אחים תהומית. אני אומר את זה כמי ששנתיים שלמות מטיף לאהבת חינם ואומר 'חברים, מספיק'".
אמרת את זה לחבריך? "ועוד איך שכן. אמרתי את זה לחבריי וגם לחברים מהמחנה השני. אמרתי לכולם 'חברים, שנאת האחים תביא את האסון הגדול בישראל'. כל אסון גדול שקרה בישראל מאז שקמנו בכלל כעם קרה בגלל שנאת אחים, ואנחנו חטאנו בעניין הזה. אני באופן אישי ניסיתי לעשות כל שביכולתי כדי למנוע את שנאת החינם הזאת. לא הצלחתי - והנה המחיר. אני חושב שזו הסיבה היחידה שבגינה אנחנו משלמים את המחיר הזה. אחרי שתיגמר המלחמה אני אעמוד מול כל אחד שיסית, לא משנה מאיזה מחנה, ואביע את עמדתי בצורה ברורה".