ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (יום רביעי) לראשונה מאז תחילת המלחמה לחלקו במחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, אך לא לקח אחריות: "ה-7 באוקטובר היה יום שחור בתולדותינו. כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני, אבל כל זה יקרה אחרי המלחמה". נתניהו אמר כי צה"ל נערך לכניסה קרקעית לרצועת עזה, והדגיש ברקע הדיווחים על מעורבות ארצות הברית כי העיתוי שלה "נקבע פה אחד על ידי קבינט המלחמה". נתניהו לא פתח את ההצהרה לשאלות עיתונאים, כפי שלא עשה זאת מתחילת המלחמה. ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.
2 צפייה בגלריה
הצהרתו של בנימין נתניהו ראש הממשלה
הצהרתו של בנימין נתניהו ראש הממשלה
"כולם יצטרכו לתת תשובות, גם אני". נתניהו, הערב
(צילום: לע"מ)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
בפתח דבריו אמר נתניהו: "כל אנשי החמאס הם בני מוות. מעל האדמה, מתחת לאדמה, בתוך עזה, מחוץ לעזה. יחד עם שר הבטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, הקבינט הבטחוני, הרמטכ"ל וראשי זרועות הבטחון אנו עובדים מסביב לשעון כדי לממש את יעדי המלחמה עד לניצחון".
נתניהו עדכן כי "אנחנו נערכים לכניסה קרקעית. לא אפרט מתי, איך וכמה. אני גם לא אפרט את מכלול השיקולים שאנו לוקחים בחשבון שרובם הגדול כלל לא ידוע לציבור, וכך צריך להיות. טוב שכך כדי שנוכל לשמור על חיי חיילינו". נתניהו הבהיר, בניגוד לדיווחים על מעורבות ארה"ב, כי "העיתוי של פעולת צה"ל נקבע פה אחד על ידי קבינט המלחמה. אנו פועלים להבטיח התנאים המיטביים לכוחותינו".
נתניהו הוסיף: "המלחמה שלנו בחמאס היא מבחן לאנושות כולה. זהו מאבק בין ציר הרשע של איראן, חיזבאללה וחמאס, לבין ציר החופש והקדמה. אנחנו בני האור, הם בני החושך, והאור ינצח את החושך. ה-7 באוקטובר היה יום שחור בתולדותינו. נברר עד תום מה קרה בגבול הדרום ועוטף עזה. המחדל הזה ייבדק עד תום, כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני. אבל כל זה יקרה אחרי המלחמה". עוד אמר כי "כראש הממשלה אני אחראי להבטחת עתידה של המדינה - וכעת תפקידי להוביל העם לניצחון מוחץ".
ראש הממשלה שוב קרא לאזרחי רצועת עזה להתפנות דרומה. "כשניכנס לעזה נגבה את מלוא המחיר ממבצעי הפעולות האלה של חמאס ודאעש. אני קורא לאוכלוסייה הלא-מעורבת - תתפנו לדרום הרצועה". נתניהו ציין כי הממשלה תקבע ימי אבל לאומיים בעקבות האסון: "איננו שוכחים את הכאב העצום של אובדן למעלה מ-1,400 אחינו ואחיותינו שנטבחו בדם קר ונפלו בקרבות קבורה מול מפלצות הטרף שקמו עלינו לכלותנו. אני מרכין ראשי בפני המשפחות שחורבן נורא פקד אותן".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. בצל הדיווחים, נתניהו הבהיר כי עיתוי הכניסה הקרעית "נקבע על ידי קבינט המלחמה"
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
על פעולות הממשלה בעת המלחמה אמר: "שרי הממשלה פועלים כדי להושיט יד מסייעת לכל מי שזקוק לכך. פינינו רבבות אזרחים מקו העימות במימון מלא של המדינה. משרדי הממשלה מגבשים עכשיו תוכניות להמשך סיוע נרחב כפי שעשינו בקורונה. לא נשאיר אף אחד מאחור ושר האוצר ירחיב על כך. נקים מעפר את היישובים והקיבוצים, נשקם את הקהילות. מאז המלחמה הקמנו 650 כיתות כוננות. נוסיף עוד כוחות למאמץ".
העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב כי ישראל הסכימה לבקשת ארה"ב שתדחה את הכניסה הקרקעית שלה לרצועת עזה, כדי שוושינגטון תספיק להציב באזור מערכות הגנה מפני טילים שישמרו על חייליה במזרח התיכון. הדיווח נשען על גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל, והוא מאשר את הדברים שכתב שלשום פרשננו רון בן ישי.