בבית המשפט המחוזי בירושלים ממשיכה היום (שלישי) החקירה הנגדית של עד המדינה השלישי והאחרון במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה ארי הרו. עדותו בכללותה נוגעת לשלושת האישומים בתיק 1000 (תיק המתנות), תיק 2000 (שיחות מוזס-נתניהו) ותיק 4000 (תיק בזק-וואלה).
החקירה הנגדית של הרו מנוהלת על ידי עורך הדין עמית חדד, המייצג את נתניהו עם עו"ד נועה מילשטיין. תחילה, הדיון עסק בעדותו של איש העסקים ארנון מילצ'ן, שצפוי בקרוב להעיד בווידאו ממקום מושבו בבריטניה.
2 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
התביעה מבקשת שעדותו תישמע באינטנסיביות המרבית. מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
התובע מהפרקליטות, עו"ד אלון גילדין, אמר לשופטים: "היינו רוצים שהעדות תישמע באינטנסיביות המרבית, חמישה ימים בשבוע. בית המשפט אמר שיש עם זה קושי. החקירה הראשית לא צפויה להיות ארוכה, ישיבה אחת או שתיים. אנחנו מבקשים לשמוע את העד ברציפות יותר משלושה ימים בשבוע. הסיבה לכך היא עלויות".
הוא הוסיף: "יש שתי דרכים לשמוע עד בתיעוד חזותי. הראשונה - כולם פה והעד באנגליה, השנייה - העד באנגליה ויש נציגים של התביעה וההגנה מולו, כמו שהיה בעניין אולמרט. הסנגורים לא מעדיפים את הדרך הראשונה. ברור שהשהייה שם כרוכה בעלויות. סיבה נוספת היא הפגרה. אם נתחיל ב-18.6, יש חמישה שבועות עד לתחילת פגרת המשפט, ואנו עלולים לא להספיק. התאריך לא קדוש". עו"ד גילדין ציין: "לגבי מיקום העדות - נבדוק שגרירות או מקום אחר. ככל שנדרשת נסיעה של צוותים, יש גורם במשרד המשפטים. נעביר אליו את כל הבקשות של ההגנה ותתקבל החלטה של המנכ"ל בנושאים הללו".
עו"ד חדד השיב: "לפי מה שמהמדינה אמרה, מילצ'ן יזדקק להפסקות ויוכל להעיד בתרחיש אופטימי ארבע שעות ביום. לא שמענו אם הוא יכול יום אחרי יום. נניח שאנחנו מדברים על אירוע שייקח זמן. אנחנו ערוכים לנהל את התיק שלוש פעמים בשבוע בלבד. הלקוח שלי היה רוצה לממש את זכותו ולהיות באולם בזמן שהוא מעיד. לצערי זה בלתי אפשרי, כי ראש הממשלה לא יכול להיות בלונדון לא יומיים ולא שלושה, וזו פגיעה. לכן, נבקש שראש הממשלה יהיה כאן בדיונים כדי לצפות.
השופטת ציינה: "את זה לא צריך לבקש". עו"ד חדד ענה: "זה גוזר שיקולים בלוח הזמנים. אנחנו נבקש שהגברת נתניהו תהיה איתנו בדיונים בלונדון. היא מכירה ותוכל לתת לנו אינדיקציות, להתערב אם משהו נכון או לא נכון".
2 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו בחגיגות המימונה בחדרה
בנימין ושרה נתניהו בחגיגות המימונה בחדרה
ההגנה מבקשת ששרה נתניהו תגיע לעדות מילצ'ן בלונדון, רה"מ יצפה מירושלים
(צילום: רמי שלוש, הארץ)
במקביל, כאמור, נמשכת החקירה הנגדית של הרו. עו"ד חדד שאל אותו אם ידוע לו שהמשטרה עיינה בנייד שלו במסגרת הפרשה בעניינו. "לא", השיב הרו. עו"ד חדד הציג מזכר משטרתי "שלא נמסר לנו על ידי התביעה במשפט הזה", לדבריו.
עו"ד חדד: "כלומר, חיפשו לך בטלפון בניגוד לחוק". הרו: "בלי אישור שלי". עו"ד גילדין: "זה לא אותו טלפון". עו"ד חדד: "זה כן. הרו, אני מציג לך הודעות, תאשר לי שזה מהנייד שנתפס בחקירה כאן". הרו: "מאשר". עו"ד חדד: "בוא נראה כמה החוקר קרא. כתוב 'עברתי על 8,000 עמודים'. תאשר לי שלא הסכמת לחטט בחיים שלך". הרו: "לא הסכמתי". עו"ד חדד: "ככה לא עושים בתיקים, ככה עושים כשמחפשים ראש ממשלה".
הרו העיד על שיחות נתניהו-מוזס שהוקלטו במסגרת תיק 2000, וסיפר על יחסי האיבה ביניהם.
עו"ד חדד: "בחקירתך הראשונה אמרת 'זה לא נולד יום לפני. זה האויב הגדול שלו, אז הוא יהמר על כל הקופה תמורת המילה של נוני? אני לא מאמין שהוא האמין לנוני ושנוני האמין לו". עו"ד גילדין: "זו עדות סברה". הרו: "אמרתי שאני לא מאמין לא לזה ולא לזה". עו"ד חדד: "שמעת הרבה על איבה וחוסר אמון בין הצדדים?". הרו: "בוודאי". עו"ד חדד: "לא האמנת לאף אחד מהצדדים שהם סומכים אחד על השני? אני שואל על בסיס המימיקה, שפת הגוף, ההיסטוריה, הטון ותנועות הידיים". הרו: "זו הייתה ההיסטוריה בניהם. הרגשתי בשיחה שנתניהו לא מאמין לנוני". עו"ד חדד: "שמעת שערב עדותך פורסם על עניין פילבר והאישום נגדו. הבנת את הדברים כאיום מרומז עליך?". הרו: "ראיתי פרסומים על זה שזה מכוון אליי. ברגע שאתה קורא שזה מכוון אליך, אז זה עובר לך בראש". עו"ד חדד: "אז אתה מבין שיש כאן מסר?". הרו: "הקפדתי לומר אמת, אי אפשר לאיים עליי. כשקראתי את הכותרות הבנתי את הזווית הזאת".
עו"ד חדד הציג קטע מחקירת נתניהו, שבו דיבר על מוזס: "להגיד לך את האמת? עובדים אחד על השני. לא התייחסתי אליו כאדם שאומר לי משהו ואני מאמין לו. מדברים. אתה יודע כמה כאלו אני עושה ביום?".
עו"ד חדד: "זה לא חריג שנתניהו מקיים פגישות עם יריבים שהוא לא מאמין להם למילה?". הרו: "כשאתה יושב מול יריב, באופן כללי אתה לא בא באמונה מאוד גדולה". עו"ד חדד: "נתניהו דיבר על שיח מניפולטיבי של יריבים 'לא האמין לי ואני לא האמנתי לו'. לא תיאמת איתו גרסה?". הרו: "לא". עו"ד חדד: "גם מוזס אומר דבר דומה בחקירתו 'אני לא מאמין לו ולא האמנתי לו'. תאשר לי שראש הממשלה ראה בעיה יסודית בתחום התקשורת בישראל, שלפיה אין ייצוג נאות למגוון הדעות בישראל ושיש כשל שוק". הרו: "נכון, זה נאמר גם פומבית". עו"ד חדד: "הוא חשב שהתקשורת מוטה באופן קיצוני שמאלה, והעם ימני". הרו: "כן". עו"ד חדד: "בזמן אמת הוא טען שהוא בעד תחרות ומגוון תקשורתי רחב?". הרו: "אני זוכר שאלה היו המסרים שהוא העביר". עו"ד חדד: "נתניהו העלה את כשל השוק מול בעלי תקשורת ומנכ"לים. זה לא משהו חריג שפוליטיקאי יקיים קשר עם בעלים של כלי תקשורת?". הרו: אני יכול להעיד רק על נתניהו. הוא היה נפגש עם עוד". עו"ד חדד: "הוא לא הגביל את עצמו, ונפגש עם כל מי שיכול לגוון את שוק הדעות?". הרו: "נכון".
לפני כשבועיים העיד הרו בין היתר במהלך כי תיאם פגישות בין נתניהו למו"ל עיתון ידיעות אחרונות נוני מוזס בבית ראש הממשלה - "המקום היחיד שאפשר להיפגש בדיסקרטיות", לדבריו.
הרו ציין כי לא הכיר את מוזס, אך תיאם את הפגישות בינו ובין נתניהו והיה נוכח בתחילתן. לטענתו, מטרת הפגישות הייתה לשפר את מצבו של נתניהו מול ידיעות אחרונות לפני הבחירות ב-2009. לדבריו, נתניהו העריך שהשפעת העיתון גדולה, ושהשניים דיברו גם על העיתון ישראל היום. לשאלת עו"ד גילדין, העד השיב כי לא דיבר עם אף אחד על קיום הפגישות, ולדבריו, "הבנתי שהן נסתרות. לדעתי הן לא הופיעו בלו"ז של נתניהו". התובע אמר: "בחקירה אמרת שנתניהו ביקש שלא יופיעו בלו"ז". הרו ענה: "נכון". לפי הרו, אף אחד נוסף לא נכח בפגישות.
"היו מספר פגישות בלשכה עם ניר חפץ, שאז עבד בידיעות", הסביר הרו. הוא הוסיף: "מטרת הפגישות - מסרים בין נתניהו למוזס. זה היה במצודה בתל אביב. הפגישות היו בלשכת נתניהו ומדי פעם היו יוצאים למרפסת".
כשנתניהו נבחר לראש הממשלה ב-2009 הרו עזב את תפקידו כראש הסגל, אך חזר לעבוד איתו ב-2014. עו"ד גילדין שאל: "היית מקורב לנתניהו הרבה שנים, איך הוא תפס את מוזס?". העד ענה כי "מוזס מבחינתו היה הגורם העוין מספר אחד. הבן אדם שפועל נגדו, נגדנו, באופן הכי בולט ואגרסיבי. שמעתי את זה ישירות מנתניהו. מבחינתו ידיעות אחרונות ומוזס - אותו הדבר".