מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נפגש הערב (רביעי) עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, על רקע המתיחות בין הצבא למשרד המבקר בנוגע לביקורת שעורך אנגלמן על טבח 7 באוקטובר והמלחמה בעזה - בזמן שהתמרון הקרקעי ברצועה נמשך, כפי שנחשף ב-ynet. בתום הפגישה מסרו השניים כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה מתוך רצון משותף לפעול מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך יתקיים שיח בין דרגי העבודה, ולאחריו השניים ישוחחו בשנית".
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
"הפגישה התקיימה ברוח טובה". הלוי ואנגלמן
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
הרמטכ"ל והמבקר סיכמו כי הביקורת על התנהלות צה"ל לקראת ובעת המלחמה תחל רק לאחר שדרגי הצבא וצוות המבקר יתאמו מתווה מוסכם לביקורת. בימים הקרובים יתקיימו ישיבות משותפות בין הממונה על הביקורת על מערכת הביטחון במשרד המבקר לבין צוות שימנה הרמטכ"ל לסכם את מתווה הבדיקה. מיד לאחר הסיכום יוועדו שוב אנגלמן והלוי לפגישה מסכמת.
על פי המתווה המסתמן, תתאפשר למשרד המבקר גישה למסמכים וסיכומי דיונים סודיים של צה"ל, אבל אף גורם הנתון כיום בניהול המלחמה לא יידרש לתשאול.
הלוי מחה בפני אנגלמן לפני כשבועיים על עריכת הביקורת במהלך הלחימה, והתריע בפניו כי בקשתו לחקור תחומים שקשורים לצה"ל עלולה לפגוע בתפקוד הצבא בזמן המלחמה. עוד ציין הלוי כי "הביקורת במתכונתה המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת בעת המלחמה".
במכתב תשובה של המבקר הובטח לרמטכ"ל כי בשלב זה יאסף רק מידע המצוי בסיכומי דיונים ומסמכים, ולא ייחקרו אנשי צבא הנמצאים בשירות מבצעי. אנגלמן ציין עוד בפני הלוי כי תהליך הביקורת לצה"ל נעשה גם עם גופי ביטחון אחרים - "ואין כל סיבה ששיתוף פעולה זהה, שאינו מצריך הפניית קשב מצד הדרג הלוחם, לא ייקבע גם עם צה"ל".
לאחר שהחלו נציגיו של המבקר את תחקור גופי הביטחון עתרה לבג"ץ תנועת אומ"ץ (התנועה למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי) בשבוע שעבר - בדרישה להוציא צו ביניים שיגרום להפסקת הבדיקה על ידי משרד המבקר. לדברי העותרים, בעת הזו יש להימנע מעריכת הבדיקה סביב אירועי 7 באוקטובר, בזמן שהלחימה עוד בעיצומה. הם אף טענו כי המבקר אינו הגורם המתאים לערוך בדיקה שכזו, בשל אופי הנושאים שנכללו בה, היקפה ועיתויה.
השתתפו בהכנת הכתבה: יואב זיתון