נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה קיבלה הערב (יום חמישי) אות כבוד מטעם איגוד הארגונים של יהודי אירופה (EJA) בשל פעילות "יוצאת דופן" למען הקהילות היהודיות ביבשת. מצולה, שדיברה במהלך הטקס, הודתה כי "אנחנו לא עושים מספיק כדי להילחם באנטישמיות". היא קראה לשמר את אורחות החיים של היהודים באירופה - כמו למשל שחיטה כשרה - והוסיפה כי היא "מזועזעת לראות כיצד בתי כנסת באירופה מאובטחים כמו מבצר".
2 צפייה בגלריה
נציב האיחוד האירופי, אוליבר ורהלי,  ראש ממשלת מונטנגרו, דריטן אברזוביץ', נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, יור איגוד הארגונים היהודיים באירופה, EJA הרב מנחם מרגולין
נציב האיחוד האירופי, אוליבר ורהלי,  ראש ממשלת מונטנגרו, דריטן אברזוביץ', נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, יור איגוד הארגונים היהודיים באירופה, EJA הרב מנחם מרגולין
מצולה עם ראש ממשלת מונטנגרו, יו"ר ה-EJA ונציב האיחוד האירופי
(צילום: יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
המשלחת בכנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות
המשלחת בכנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות
המשלחת בכנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות
(צילום: יואב דודקביץ')
בשבוע שבו מציינים 84 שנים לליל הבדולח, ביקרה מצולה גם במחנה ההשמדה באושוויץ. "זו חובתי ואחריותי להגן על יהודי אירופה מפני אנטישמיות", אמרה שם. "עלינו להילחם בתעמולה האנטישמית שמשתוללת במדינות אירופה. על מנת לנצח במשימה, אנו זקוקים ליותר מרק אסטרטגיה – אלא לנקיטת יוזמה ופעולה. לא נשכח ולא ניתן לזה לקרות שוב".
מלבד מצולה הגיעו לכנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות של ה-EJA גם נציב האיחוד האירופי אוליבר ורהלי, מזכירת הפרלמנט הצרפתי קרולין ז'נביר, נשיאת הפרלמנט הצ'כי מרקטה פקרובה, ראש ממשלת מונטנגרו דריטן אברזוביץ', נשיא הקונגרס היהודי האירו- אסייתי אלכסנדר משקביץ, שגריר ישראל למוסדות האיחוד האירופי חיים רגב, שרים ממדינות אירופה ועשרות פרלמנטרים בכירים מרחבי היבשת.
נציב האיחוד האירופי אוליבר ורהלי, שאחראי על היחסים עם המדינות הגובלות באיחוד, הדגיש כי זו חובתו לבוא לאושוויץ. "אני באמת חושש שמה שקרה כאן יכול לקרות שוב", אמר. "הדרך הטובה ביותר להילחם באנטישמיות היא לקדם חיים יהודיים ברחבי אירופה. לא מספיק להגיד לעולם לא שוב, אנחנו חייבים לעשות משהו. המסר שלי לאירופים: יש רק ניצחון אחד על המוות והוא החיים".
יו"ר ה-EJA, הרב מנחם מרגולין, ציין כי: "עתות מלחמה ומשבר כלכלי הם מצע להסלמה חמורה באנטישמיות. לכן היום, יותר מכל תקופה מאז מלחמת העולם השנייה, נדרשים מנהיגי אירופה לפעול בנחישות רבה יותר למיגור האנטישמיות הן בתחום החינוך והן בתחום החקיקה. הכפשת העם היהודי ומדינת היהודים היא חופש שיסוי ולא חופש ביטוי. פגיעה באורח החיים היהודי היא פגיעה בחופש הדת והפולחן".
מרגולין כי בשבוע שעבר שני ילדיו ספגו קללת "יהודי מלוכלך" מאישה בלגית שטופת שנאה בעת שעלו על רכבת קלה ליד משרדי האיחוד האירופי בבריסל. הילדים, לדבריו, חזרו מזועזעים והמומים הביתה.
במסגרת הכינוס המיוחד הניחו המנהיגים האירופים זרים במתחם "קיר המוות" באושוויץ והדליקו נרות זיכרון על הריסות תאי הגזים בבירקנאו. בהמשך, שמעו חברי המשלחת עדויות מצמררות מניצולת השואה, הברונית רגינה סוכובולסקי-סלוזני ומנכדתה של מירי קנול - ניצולת השואה בת ה–85 שנרצחה בדירתה בפריז לפני כמה שנים.
במסגרת הכינוס הוענק פרס סר מונטיפיורי היוקרתי מטעם ה - EJA לאלכסנדר משקביץ, מייסד הקונגרס היהודי האירו-אסייתי על עבודתו רבת השנים לשמירה וקידום יהדות אירופה. בדברי תודתו על קבלת הפרס אמר משקביץ כי אמו ניצלה מהתופת של אושוויץ ברגע האחרון ממש, והוא מבקש להוקיר את כל המנהיגים שטרחו והגיעו לכינוס כדי לעשות עולם טוב יותר - "משימה שלעולם אסור להתעייף מלעשותה".
חיים רגב, שגריר ישראל לאיחוד האירופי ולנאט"ו, אמר כי "נפל בחלקי הכבוד להצטרף למשלחת EJA לאושוויץ, עם נשיאת הפרלמנט רוברטה מצולה, הנציב האירופי אוליבר ולרהי וחבריי פרלמנט מכל היבשת. סיור שבו הם ביקרו לראשונה במחנות ההשמדה וראו מקרוב את זוועות השואה. אין לי ספק שסיור זה מעלה את המודעות של המנהיגים האירופים להילחם בתופעת האנטישמיות ולתמוך במאמצינו בנושא".