אין שחיטה כשרה בבלגיה: בית הדין לצדק של האיחוד האירופי החליט להשאיר על כנו את האיסור על שחיטה כשרה במדינה, לאחר עתירה של הקהילות היהודיות והמוסלמיות בבלגיה, בהובלת הקהילה היהודית. "מדובר בהחלטה קטסטרופלית", אמר שגריר ישראל בבלגיה, עמנואל נחשון. "זו מכה לחיים היהודיים באירופה. כנראה שסובלנות ופלורליזם הם מילים ריקות בעיני חלק מהאנשים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בית הדין דן לצדק של האיחוד האירופי התכנס לראשונה בחודש יולי לדון בחוקיות האיסור שהוחל על ידי שני מחוזות בבלגיה - וולוניה ופלנדריה - על השחיטה הכשרה, הדורש לתת מכת חשמל לבעלי חיים לפני השחיטה, בניגוד להלכה.
על פי קביעתו העקרונית של בית הדין, יותר למדינות החברות באיחוד האירופי לחוקק חוקים האוסרים על קיום שחיטה כשרה, וחוקים מסוג זה אינם מפרים, כשלעצמם, את זכויות חופש הדת הכלולות באמנת זכויות היסוד של האיחוד האירופי. פסק הדין מנוגד לחוות דעת שניתנה בתחילת ספטמבר 2020, על ידי היועץ המשפטי של ביה"ד לזכויות אדם באיחוד.
בקהילות היהודיות האירופיות עולה כעת חשש כבד מפני השלכות על שורת מדינות אירופיות, שיאסרו אף הן את השחיטה הכשרה בעקבות החלטת בית הדין לצדק.
באיחוד האירופי יש רגולציה משנת 2009 שמסדירה שחיטת בעלי חיים וקובעת כי אסור לשחוט בעלי חיים בלי לבצע הימום מוקדם, למעט חריג אחד: שחיטה מסיבות דתיות (כשר ליהודים או חלאל למוסלמים). האיחוד אף הותיר החרגה ולפיה למדינות החברות מותר להפעיל מגבלות נוספות מעבר לאלו הקבועות ברגולציה האירופית, כדי להבטיח הגנה טובה יותר לבעלי החיים.
בעקבות הרגולציה כבר אוסרות מספר מדינות באירופה על שחיטה בלי הימום ובהן דנמרק, סלובניה, שבדיה ומאז ינואר 2019 – אף שני מחוזות בבלגיה. הקהילה היהודית במדינה עתרה לבית המשפט החוקתי הבלגי, בטענה שהחקיקה בוולוניה ופלנדריה מנוגדת לרגולציה האירופית ואף לאמנות אירופיות אחרות בנושא זכויות אדם וחופש דת, בכך שהיא מעקרת את הלגיטימציה שניתנה לשחיטה הדתית.

"החלטה אנטי-דמוקרטית"

רבה של בלגיה ונציג "ועידת רבני אירופה" במוסדות האיחוד האירופי, הרב אברהם גיגי, שהיה בין העותרים, אמר כי "זו אפליה שנודף ממנה ריח רע של אנטישמיות. במידה ובית המשפט לחוקה בבלגיה יאמץ, כצפוי, את ההחלטה - נעתור לבית המשפט הגבוה לצדק בשטרסבורג".

"הקביעה כיצד נשחט היא התערבות גסה בחיים היהודיים, והעובדה שהם מפנים אותנו למדינות אחרות כדי לצרוך בשר כשר מקוממת ומזלזלת כאחד", הוסיף. הרב גיגי הביע אכזבה קשה נוכח העובדה שכי בניגוד למקובל, בחר בית הדין להתעלם מחוות דעתו של ג'ררד הוגן, היועץ המשפטי של בית המשפט לזכויות אדם מטעם האיחוד האירופי בלוקסמבורג. הוגן קבע כי החלטת הפרלמנט בבלגיה, מנוגדת לחוקי חופש הדת של האיחוד האירופי.
ה-CCOJB, ארגון הגג של הארגונים היהודיים בבלגיה, אמר כי האיחוד האירופי איננו מגן עוד על זכויותיהם הדתיות של מיעוטים. בית הדין לצדק הרחיק לכת באישור האיסור על שחיטה כשרה.
יוהאן בניזרי, נשיא ה-COOJB וסגן נשיא הקונגרס היהודי האירופי, אמר כי "ההחלטה לאסור את השחיטה הכשרה שקיבלה את הכשר האיחוד האירופי, היא לא רק מאכזבת אלא גם אנטי-דמוקרטית. אף דמוקרטיה לא יכולה להתקיים כשאזרחיה מנועים מזכויות אדם וזכויות אזרח בסיסיות". הוא הוסיף כי בכוונת הארגון לעתור לכל אמצעי חוקי כדי לתקן את העוול.

"יום עצוב עבור יהודים באירופה"

הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), שמוביל מזה שנים מאבקים רבים סביב ניסיונות חקיקה נגד שחיטה כשרה ברחבי היבשת, הבהיר כי האיגוד שבראשותו יבחן כל דרך חוקית ופרלמנטרית אפשרית על מנת להגן על זכויות היהודים בכל מקום באירופה.
3 צפייה בגלריה
  הרב מנחם מרגולין
  הרב מנחם מרגולין
הרב מנחם מרגולין
(צילום: יוני ריקנר)
"זה יום עצוב עבור יהדות אירופה", אמר. "מזה עשרות שנים, וככל שיותר מדברים על זכויות בעלי חיים, השחיטה הכשרה נמצאת תחת מבול של התקפות בלתי פוסקות, וניסיונות חוזרים ונשנים לאסור אותה. כל בסיס ההתקפות בנוי על הנחת היסוד הכוזבת לחלוטין כי שחיטה כשרה היא אכזרית יותר משחיטה רגילה, בעוד הציד מותר באירופה למטרות ספורט מתוך כבוד ל...מסורת הדורות. הפסיקה מעמידה את רווחת בעלי החיים מעל הזכות הבסיסית של מיעוטים לחופש הדת, ומהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה".
הרב מרגולין התריע כי "יש בפסיקה פוטנציאל הרסני לקהילות יהודיות במדינות נוספות באירופה, שכן היא מאפשרת למדינות נוספות להתייחס לעקרון חופש הדת כ'סחיר', ללכת בעקבות בלגיה. אם כל מדינה אירופית תעשה זאת, פירוש הדבר שלא יהיה עוד בשר כשר זמין באירופה".
הוא הוסיף: "בית הדין שלח מסר נוראי ליהודי אירופה: אתם והמנהגים שלכם לא רצויים כאן. מדובר בשלילה של זכויותינו הבסיסיות כאזרחי אירופה. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד, ונמשיך לפעול בכל דרך כדי להבטיח שזה לא יקרה".

"צביעות גדולה"

ב"וועידת רבני אירופה" דוחים בשאט נפש את מה שהם מכנים "ההתערבות הגסה של בית המשפט בלוקסמבורג בהלכה היהודית". נשיא הוועידה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר כי "זו חוצפה שהם יקבעו לנו כיצד מתבצעת שחיטה כשרה על פי ההלכה היהודית". לדבריו, זו "החלטה מרחיקת לכת המהווה סטירה מצלצלת, נוכח ההצהרות האחרונות של המוסדות האירופיים כי יש לכבד את החיים היהודיים ולהילחם למען חופש הדת. הצביעות גדולה במיוחד כאשר למפעלי הבשר יש אישור להמתת בעלי חיים והציד לא נאסר".
3 צפייה בגלריה
הרב אברהם גיגי בוועידת רבני אירופה
הרב אברהם גיגי בוועידת רבני אירופה
הרב אברהם גיגי בוועידת רבני אירופה
(צילום אלי איטקין)
מוועידת רבני אירופה מסרו כי "להחלטת בית המשפט האירופי לאכוף את האיסור על שחיטה כשרה באזורי פלנדריה וולוניה, יש השלכות קשות על הקהילות היהודיות ברחבי המדינה. לאיסור השחיטה כבר הייתה השפעה הרסנית על הקהילה היהודית הבלגית, והוא גרם למחסור באספקה במהלך המגפה".
הם הוסיפו כי "מדובר בתקדים המערער על זכויותינו לקבוע כיצד מתנהל אורח חיינו על פי הדת היהודית. מבחינה היסטורית, איסורים על שחיטה דתית נקשרו תמיד לימין הקיצוני ולשליטה באוכלוסייה, כך בשוויץ כדי למנוע הגירה יהודית מרוסיה, וכך בגרמניה הנאצית. שנים שמנסים לאסור שחיטה בהולנד ובמדינות נוספות, בתואנה כי זו השיטה לעצור את התפשטות האסלאם למדינה.
"הסתירה ביחס החוק לחקלאות ולמפעלים תעשייתיים לעיבוד בשר ולציד, הינה בלתי נסבלת ומדיפה צביעות. חופש הדת הוא זכות אנושית. ערכים אלה נשחקים בתואנה של רווחת בעלי חיים, בעוד שרק אחוז זעיר מבעלי החיים נשחטים בשחיטה כשרה, שהוכחה מדעית כי היא הגורמת הכי פחות סבל לבעלי החיים. באותה עת מומתות מאות-אלפי בהמות בשיטות אכזריות, שלא לדבר על ציד אכזרי המותר על פי החוק".

"פגיעה בחופש הדת והפולחן באירופה"

רבני אירופה מסרו כי "חדשות לבקרים אומרים לנו מנהיגי אירופה שהם יילחמו בנחישות כדי שהקהילות היהודיות יחיו ויצליחו באירופה, אך הם אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות. אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד ממנה, הרי שמערכת החוק הנוכחית איננה משקפת זאת, ויש לבחון אותה בדחיפות".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה להחלטת בית הדין לצדק של האיחוד האירופאי: "בית הדין לצדק של הא"א נתן היום יד לאיסור בפועל של שחיטה כשרה בבלגיה, ובכך העביר מסר קשה ליהדות אירופה כולה. מעבר לעובדה שההחלטה פוגעת בחופש הפולחן והדת באירופה, שהוא ערך ליבה של הא"א, היא מאותתת לקהילות היהודיות שאינן רצויות באירופה".
עוד הוסיפו כי "חשוב שתימצא דרך לשנות את ההחלטה ולאפשר לאזרחי האיחוד היהודים להמשיך לקיים את מצוות הדת היהודית. כל החלטה אחרת עומדת בסתירה לערכי חופש הדת שאזרחי האיחוד האירופי דוגלים בה ובצדק".