קצין צה"ל במילואים בשנות ה-30 לחייו, שנאשם בעבירות ריגול חמור, ידיעה סודית, כניסה למקום צבאי וקבלת דבר במרמה, עבר במהלך חקירתו בשב"כ בדיקת פוליגרף שבה נמצא דובר אמת. כך נודע ל-ynet. כעת הוא מועבר בהסכמת הצדדים לאשפוז פסיכיאטרי תחת מעצר, על רקע החשש שאינו כשיר לעמוד לדין על מעשיו - ולמרות שהבדיקות שנערכו לו עד כה קבעו שהיה שפוי בעת ביצוע המעשים.
2 צפייה בגלריה
קצין צה"ל סרן
קצין צה"ל סרן
נכנס לפיקוד הדרום בעזרת קשרים אישיים, ותיעד אזורים מסווגים. אילוסטרציה
( צילום: Ran Zisovitch / Shutterstock)
במסגרת הפרשה, שהותרה לפרסום ונחשפה לבקשת ynet, הקצין בדרגת סגן מואשם כי בשבוע הראשון של המלחמה נכנס ללא היתר לבסיס פיקוד הדרום בחסות הכאוס ששרר, התחזה לבעל דרגת סרן והשתתף בדיונים מסווגים על אף שלא היה לו היתר לכך. לפי כתב האישום שהוגש בחודש שעבר, בין היתר, הוא נכנס לחמ"לים והקליט שיחות סודיות.
ל-ynet נודע כי אחד הקצינים שהתיר לו להיכנס לבסיס הפיקוד בבאר שבע הוא קצין בכיר, שהכיר אותו מהשירות הסדיר והמילואים. הנאשם שירת שש שנים בקבע ובמילואים, ובין השניים קיימת הכרות שטחית בלבד על בסיס השירות הסדיר. הקשר ביניהם במהלך שהות "הקצין המתחזה" בפיקוד הסתכם בשיחת חולין שטחית וקצרה ולא נעשה מצידו של הקצין הבכיר שום פעולה לסייע בהתחזות. בין השניים, לא התקיים כל קשר בשנים האחרונות או בתקופה שקדמה להגעת הנאשם לפיקוד הדרום.
2 צפייה בגלריה
כתב האישום של הקצין המתחזה
כתב האישום של הקצין המתחזה
סעיפי האישום. בסביבת הקצין טוענים: "מפעל מתוך מוטיבציית יתר"
בסביבת הנאשם, טוענים כי פעל רק ממניעים פטריוטים של רצון להירתם, לתרום ולעזור, אך לאחר שנחשף לתמונות הקשות שהגיעו מהשטח ביממת המלחמה הראשונה, "לקה" במוטיבציית יתר להקים חמ"לים מיוחדים למבצעים ומודיעין. הוא רתם טייס וקצין נוסף שהכניס למחנה, הקליט וצילם אזורים מסווגים בבסיס - ורק בדיקה של גורם ביטחון מידע בכיר חשפה את הפרצה שדרכה נכנס הקצין ללא היתר למקומות רגישים גם בבסיסים נוספים.
"באותה שבת היו מאות קצינים במילואים שהתייצבו ונכנסו לבסיסים ללא צווים ובלי אישורים כי חשו רצון לסייע", הוסיפו בסביבת הקצין, "זה קרה ביחידות עורפיות ומודיעיניות ולא רק ביחידות קרביות כמו שראינו בשטח. הקצין שנאשם היה אחד מהם, והחקירה הוכיחה שלא היה לו שום קשר לגורם עוין וזר והוא לא העביר את המידע שאליו נחשף לאף גורם של האויב".
מצה"ל נמסר בתגובה כי "האירוע תוחקר בצה"ל במקביל להגשת כתב האישום והופקו הלקחים בהתאם". מהאישום עלה כי בשעות הבוקר של 7 באוקטובר הקצין החליט להתגייס למילואים למרות שלא קיבל צו 8. הוא יצר קשר עם עוזר קמ"ן וביקש להתגייס למילואים. סמוך לאחר מכן הוא הגיע לאחת המפקדות בדרום ובאוגדה פגש באיש צבא, הציג עצמו כאיש מודיעין וטען כי הוא קשור ליחידה ששמה לא הותר לפרסום. איש הצבא אמר לו שיילך לגוף שליטה וקישר אותו לסגן-אלוף.
באותו יום פנה הנאשם לסא"ל והציג עצמו בכזב כחייל מיחידה מיוחדת וציין בפניו כי הוא רוצה לסייע ושהפנו אותו אליו. הסא"ל אמר לו כי אינו מכיר אותו וביקש שיעזוב את המקום, אך למרות זאת הנאשם נכח בהערכות מצב, במרכז שליטה ואף ישב סביב שולחנות הערכת מצב באג"מ באחת היחידות בצבא.
הנאשם פעל בתקופה שבה כוחות צה"ל התכוננו לפעולה קרקעית נרחבת בעומק הרצועה וגייסו כוחות מילואים נרחבים. הוא פעל מתחילת המלחמה ועד 15 באוקטובר, אז נעצר ונחקר על ידי השב"כ לאחר החשיפה שלו למידע סודי ביותר.
עורכת הדין עדי אייזנר המייצגת את הקצין מסרה: "בית המשפט נתן את החלטתו על סמך המסמכים שהוצגו בפניו. נמשיך וננהל את ההליכים בפני בית המשפט".