שר המשפטים יריב לוין הגיב בצהריים (חמישי) על סערת הדלפת פסק הדין בעניין עילת הסבירות, שלפי הטיוטה שפורסמה אמש צפוי להיפסל על חודו של קול וקרא לשופטי בג"ץ "לנהוג באחריות", כלשונו. "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של חיים רבים, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו".
"מתוך אותה ציפייה ואחריות לאומית, נבחרי העם בכנסת פועלים שהליכי החקיקה יתנהלו בימים אלו בהסכמה רחבה, תוך הימנעות מדיון בנושאים השנויים במחלוקת. ראוי שבית המשפט העליון ינהג באחריות דומה ולא ייצור קרע עמוק בעם, בעת שבה כולנו משוועים לאחדות", מסר. עם זאת, יש לציין כי פסק הדין אמור להתפרסם עד אמצע חודש ינואר - המועד האחרון בחוק שבו נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות ושופטת העליון בדימוס ענת ברון יכולות למסור את עמדתן - שלושה חודשים ממועמד פרישתן בחודש אוקטובר האחרון.
2 צפייה בגלריה
לוין קורא לשופטים "לנהוג באחריות", ומתעלם מהדד-ליין
לוין קורא לשופטים "לנהוג באחריות", ומתעלם מהדד-ליין
לוין קורא לשופטים "לנהוג באחריות", ומתעלם מהדד-ליין
(צילום: רויטרס/Amir Cohen, שלום שלום)
עוד קודם לכן, בית המשפט העליון צפוי לפרסם בקרוב יחד את פסק דינו בעניין העתירות שהוגשו בדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות ונגד חוק הנבצרות - ולפי ההערכות הוא לא צפוי לבטלו.
תכלית חוק הנבצרות שעבר בכנסת, נזכיר, היא למנוע כל אפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לנבצרות בשל ענייניו המשפטיים. החוק נועד להגן על נתניהו מעתירות שהוגשו ודרשו להוציאו לנבצרות לנוכח המשפט שמתנהל בעניינו.
לפי החוק, הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו. במקרה השני תובא הבקשה להצבעה בכנסת - שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.
החלטת בג"ץ צפויה להתפרסם כאמור עוד לפני פסק הדין שהודלף בעניין עילת הסבירות. על פי ההערכות, בג"ץ לא יורה כאמור להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה, ויקבע שאין לבטל את החוק החדש של הכנסת. עם זאת, השופטים צפויים לפרש את החוק כך שיחול רק מהכנסת הבאה, כדי לפרק את המרכיב הפרסונלי שלו. במקרה כזה, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה תוכל באופן עקרוני להוציא את נתניהו לנבצרות, בהתאם לחוק הקיים לפני זה שעבר.
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
2 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון
שופטי בית המשפט העליון
לפי טיוטת פסק הדין בנוגע לעילת הסבירות, 8 בעד פסילת התיקון לחוק יסוד: השפיטה
(צילום: שלו שלום, עמית שאבי, עמית שעל, אוהד צויגנברג, תומר יעקבסון, אתר בתי המשפט, הרשות השופטת)
אמש שררה תדהמה במוסד השיפוטי הגבוה ביותר במדינת ישראל, אחרי הדלפה מטיוטת פסק דין שלפיה בג"ץ עומד לפסול על חודו של קול את חוק הסבירות - שמונה שופטים מול שבעה.
לאחר הפרסום אמש של עמית סגל, ההערכה היא שגם אם איש משופטי העליון לא הדליף את הטיוטה ישירות, היא הועברה לפוליטיקאי שהעביר אותה לתקשורת במטרה להביך את בית המשפט, ולסכל את ההחלטה לבטל לראשונה מאז קום המדינה חוק יסוד של הכנסת.
ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, יקבל היום החלטה אם ואיך לפתוח בבדיקה של מקור הדלפת הטיוטה. בינתיים הוא כינס הבוקר להתייעצות חירום את כל שופטי העליון במשרדו, כדי לדון בחומרת המעשה והשלכותיו על תפקוד השופטים. חקירה פלילית אינה באה בחשבון, שכן אין מדובר במסמך ביטחוני. עם זאת, תיתכן חקירה פנימית של שופטי העליון והצוותים המשפטיים, כולל שימוש בפוליגרף אם השופטים יסכימו להיבדק במכשיר.