המגעים החשאיים והלא-ישירים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד סביב המהפכה המשפטית, שנחשפו הערב (שני), עוררו סערה במערכת הפוליטית. באופוזיציה אותתו כי יתנגדו לפשרה, וגם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי חברי מפלגתו יצביעו נגד. ביש עתיד לא היו מעורבים כלל במגעים, וגורם במפלגה אמר כי "אין שום הידברות איתנו. גם בפעם שעברה בית הנשיא אמרו שזהו, המתווה סגור - ואז נתניהו עשה סיבוב פרסה".
3 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
לפיד והרצוג. השיחה אחרונה - לפני שבועיים
(צילום: אולבייה פיטוסי)
במפלגה הגדולה באופוזיציה מאמינים שנתניהו רוצה ביקור בבית הלבן ולייתר את דיוני בג"ץ, ולכן מציג התגמשות לכאורה. יו"ר יש עתיד לפיד שוחח בפעם האחרונה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג לפני כשבועיים, והבהיר לו כי הוא לא מאמין לנתניהו ולכן אין על מה לדבר. גורם בכיר אמר ל-ynet מוקדם יותר, מצידו, כי פרסום המתווה מגיע מאחר ש"מתוך הליכוד מנסים לטרפד את הפשרה". שר המשפטים לוין לא מעורב ביוזמה. בכיר בקואליציה אמר שלוין יסכים להקפאה רק אם יוסכם על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
בקואליציה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי חברי הכנסת במפלגתו - שישה במספר - יתנגדו למה שהגדיר "כניעה". בציונות הדתית, שבראשה עומד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמרו כי "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".
באופוזיציה, כאמור, נשמעה התנגדות גם כן. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה על מאמציו למציאת פתרון שישמור על אחדות העם בישראל. עם זאת, נתניהו שוב מתעתע בכולם ומנסה להרוויח זמן ולגיטימציה". לדבריו, "הקפאת החקיקה בשנה וחצי לא תחזיר את הביטחון של המשקיעים ולא תשיב את הכלכלה הישראלית למסלולה. אני קורא לחבריי באופוזיציה, אסור ליפול למלכודת הזאת שוב, הדבר היחידי שאנחנו צריכים לעשות זה להילחם על מנת להפיל את הממשלה המשיחית והכושלת הזאת".
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
ליברמן. "נתניהו מתעתע שוב בכולם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ נעמה לזימי מהעבודה אמרה כי "אני לא מבינה איך אפשר לחשוב על פשרה מול מי שהפקירו פה הכול. לא מבינה איך אפשר לחשוב על פשרה מול מי שהשאירו אדמה חרוכה בכל מרחב ולא נתנו לאחד לחמוק מגידופים והסתה. את כולם הפכו לבוגדים ודמם של כולם מותר בדרך אל חורבן משיחי דיסטופי. את הממשלה המסוכנת הזאת חובה להפיל, לא להציל".
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כינה את המגעים "פשרה רקובה", ואמר כי "זו מלכודת פתאים לאופוזיציה בגיבוי הנשיא. המטרה: חילוץ נתניהו מהכרעות בג"ץ נגד 'ההפיכה המשטרית'. סילוק חיות וברון וווטו של לוין על נשיא העליון. כל היתר מסך עשן. המחאה והאופוזיציה חייבות לדרוש: 'דנים רק אחרי ביטול של כל החוקים'. שום דבר לפני זה".
ב"כוח קפלן", ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, אמרו כי ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ולראש האופוזיציה יאיר לפיד אין מנדט ל"פשרה רעה על הדמוקרטיה", כלשונם. לדברי ראשי המחאה, "המגעים ישיגו רק דבר אחד: יצילו את נתניהו, יעניקו לגיטימציה לממשלת החורבן ויקדמו את חזונו לדיקטטורה בחסות 'ההסכמות'".
בתוך כך, הערב התכנסו ברעננה מאות מפגינים שחוסמים צומת שמוביל למלון "פרימה" באזור התעשייה בעיר. הסיבה לחסימה היא כנס בחירות של הליכוד, אליו הגיעו חברים במפלגה בהם השרה גלית דיסטל אטבריאן וח"כ דוד ביטן. כמה מפגינים אף אזקו את עצמם לשערי הכניסה לחניונים ובלובי המלון.

השיחה עם גנץ וההצעה

השיחות החשאיות נוגעות למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של הפגרה, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת. ל-ynet נודע כי הרצוג הציע ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, עימו שוחח הבוקר, להקפיא את החקיקה לשנה וחצי ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות.
בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל". מבית הנשיא נמסר כי "הנשיא מקיים שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".
גורמים המעורים במגעים אמרו שראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים למתווה שהציע הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי שופט. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים. גורם בכיר הסביר את ההתגמשות הפתאומית של נתניהו, וטען כי היא נוגעת לחזית עם סעודיה: "רוצה להרגיע את הרוחות כדי להביא הישג מדיני".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון ב ניקוסיה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון ב ניקוסיה
נתניהו. "מנוע מלהתייחס לנושא"
(צילום: Petros Karadjias/Pool via REUTERS)
עם זאת, בליכוד מכחישים - ומסרו בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". הגורם הבכיר טען כי "מתוך הליכוד מנסים לטרפד את הפשרה - ולכן היא הודלפה". רמז למגעים לפשרה ניתן עוד קודם לכן, בתדרוך שקיים נתניהו עם כתבים בקפריסין. נתניהו סירב להתייחס למהפכה המשפטית - וחזר והדגיש כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא וכי "בקרוב תהיה לו הצהרה בנושא". בסביבתו אמרו שהשאיפה להגיע להסכמות רחבות בכל סעיפי הרפורמה, אבל אין עדיין הסכמות.