בזמן שמאות מפגינים פרו פלסטינים יהודים צבאו על בניין הקונסוליה הישראלית בשיקגו, בקונסוליה בניו יורק הופתעו לראות במסדרונות את מי שנחשב לאחד מגדולי המבקרים של ישראל בסנאט האמריקני - ברני סנדרס.

הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
הסנאטור הפרוגרסיבי, שמסרב לתמוך פומבית בהפסקת אש למרות הלחץ שמופעל עליו מלא מעט בוחריו ועמיתיו, נפגש בקונסוליה עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. סנדרס היהודי הגיע לניו יורק במסגרת מסע פגישות באו"ם, כדי "לשמוע ישירות ממנהיגי מפתח על מאמצים דחופים לטפל במשבר ההומניטרי בעזה ולשים קץ לאובדן הגבוה באופן בלתי מקובל של חיי אזרחים".
יחד עם עמיתו, הסנאטור הדמוקרטי מטעם מדינת ורמונט פיטר וולץ, סנדרס גם נפגש עם הנציג הפלסטיני, ריאד מנסור, הנציגה האמריקנית, לינדה תומס-גרינפילד, ועם מזכ״ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. במקביל, ערכו חברי האגף הפרוגרסיבי בבית הנבחרים ("הסקווד") מסיבת עיתונאים, וקראו להפסקת אש מיידית.
בהודעה שמסרו וולץ וסנדרס הם אמרו כי הפגישות מתקיימות, "במטרה לעשות כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפצצות חסרות ההבחנה שגורמות לאבידות אזרחיות מסיביות, ולהביא סיוע הומניטרי שנחוץ נואשות ולהגן על אנשים חפים מפשע בעזה. זאת קטסטרופה הומניטרית ואנחנו צריכים לפעול עכשיו". הם הביעו בפני גוטרש תנחומים על אובדן של יותר מ-100 עובדי סיוע של האו"ם בעזה ו"הריעו לאומץ של אנשי האו"ם שממשיכים לעשות עבודת הצלת חיים בנסיבות קשות במיוחד".
4 צפייה בגלריה
הסנאטור ברני סנדרס
הסנאטור ברני סנדרס
"אסון הומניטרי". הסנאטור ברני סנדרס
(צילום: EPA/ROBIN VAN LONKHUIJSEN)
סנדרס אמר כמה פעמים כי חרף תמיכתו בהפוגה למטרות הומניטריות, הוא ״לא רואה איך אפשר להגיע להפסקת אש קבועה עם ארגון כמו חמאס, שמטרתו להשמיד את מדינת ישראל. אני חושב שהמדינות הערביות באזור מבינות שחמאס חייב להיעלם". ולמרות זאת, הוא תקף את מדיניות ישראל במהלך נאום בפני חברי הקונגרס בנוגע לחבילת הסיוע האמריקני, וקרא לבית הלבן להתערב מיידית למען הפסקת אש הומניטרית.
סנדרס גינה את חמאס וכינה את המשטר "סיוט", אך טען כי הכיבוש הישראלי ומדיניות ממשלת נתניהו הובילו לתנאים שיצרו את מתקפת ה-7 באוקטובר. "לישראל אין זכות להפציץ שכונה שלמה כדי לחסל יחידה אחת של חמאס, אבל זה מה שהיא עושה. בדיוק כמו שאנחנו רוצים צדק עבור ישראלים שנרצחו על ידי חמאס אנחנו רוצים צדק לפלסטינים, שזקוקים למדינה. הצעד הראשון צריך להיות להפסיק את ההפצצות ולהעביר כמה שיותר סיוע הומניטרי לעזה".
סנדרס לא קורא להפסקת אש, אבל חבריו לאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית קוראים-אף-קוראים. במסיבת עיתונאים של חברת בית הנבחרים רשידה טליב, יחד עם הארגונים היהודיים "קול יהודי לשלום" ו"רבנים למען הפסקת אש", חברי שמיניית ה"סקווד" עלו בזה אחר זה על הבימה מול בניין הקפיטול, וקראו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפעול להפסקת אש מידיית בעזה.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדרה אוקסיו קורטז במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
אלכסנדרה אוקסיו קורטז במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
אלכסנדרה אוקסיו קורטז: "לא נקבל את המושג 'נזק היקפי'"
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
4 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
אילהאן עומאר במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
אילהאן עומאר במסיבת העיתונאים
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
המחוקקת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז התייחסה לנזיפה שקיבלה חברתה טליב מבית הנבחרים ואמרה: "לא ניתן לזה לעצור אותנו. אנחנו לא נקבל את המושג 'נזק היקפי. הפסקת אש אומרת - שחררו את החטופים, כל החטופים. זה אומר - הפסקה עכשיו של ההפצצות. זה אומר - הגנה על החפים מפשע. אנחנו נדרוש זאת מביידן. זאת הדרך היחידה שלנו לצאת מזה. אין פתרון צבאי, יש רק פתרון דיפלומטי".
אילהאן עומאר סיפרה בגאווה איך ילדים קטנים בעיר הולדתה בסומליה קיימו צעדה ענקית למען עזה: "יש להם מספיק אלימות משל עצמם להתמודד איתה, אבל הם הבינו שמה שהם מתמודדים איתו לא מתקרב למה שהילדים בעזה מתמודדים איתו״.
טליב הפלסטינית-אמריקנית אמרה בדמעות כי ״אני יודעת שהממשלה הקיצונית של נתניהו אומרת שהצבא ייקח אחריות על עזה לזמן בלתי מוגבל, אבל זה לא עניין של ביטחון. הכיבוש נמשך יותר מ-56 שנים. זה לא יעזור לשלום. ניסינו, זה לא עבד. כמה עוד חיים נצטרך לאבד? כמה עוד ילדים ימותו? אין שום דבר הומניטרי בלתת לאזרחים תמימים ארבע שעות של הפוגה לפני שמפציצים אותם. אנחנו קוראים להפסיק את האלימות, לא להפסקה באלימות. הפוגה הומניטרית לא מספיקה. ביידן, אני מקווה שאתה מקשיב - אתה צריך להקשיב לרוב האמריקנים שקוראים להפסקת אש עכשיו".
4 צפייה בגלריה
רשידה טליב במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
רשידה טליב במסיבת עיתונאים של "רבנים למען הפסקת אש" בוושינגטון ליד בניין הקונגרס
רשידה טליב: "כמה עוד ילדים ימותו?"
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בתוך כך, ב"וושינגטון פוסט" דווח שסקר של מכון "YouGov" העלה כי שיעור האמריקנים שמזדהה עם ישראל גבוה ביותר מפי 2 מאלו המזדהים עם הפלסטינים - 37% לעומת 15%. עוד 27% אמרו שהם מזדהים עם שני הצדדים באותה מידה. רפובליקנים נוטים יותר להזדהות עם ישראל, לעומת תומכי המפלגה הדמוקרטית.
לפי הסקר, שכלל 12 אלף נשאלים, ההזדהות עם הפלסטינים עולה ככל שהגיל יורד - 24% מהאמריקנים בני 18 עד 29 מזדהים איתם, לעומת 10% בקרב בני 45 עד 64. מאלו שמזדהים מאוד עם הפלסטינים, 60% אמרו שהם מתנגדים למדיניות ביידן בנוגע למלחמה. בקרב המזדהים עם ישראל, 47% תומכים בפעולות הנשיא האמריקני.