2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
(צילום: AFP)
יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר סיכמו הבוקר (ראשון), לקראת פתיחת המו"מ הקואליציוני, על בלוק משותף וגיבוי מלא של שתי המפלגות בעניין הכניסה לקואליציה. זאת, לדבריהם, "על מנת להחזיר את המשילות והביטחון האישי, לבצע את הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט, לחזק את הזהות היהודית ותפקידים שיאפשרו השפעה כדי ליישם את דרישות המפלגות".
מטעם סיעת הציונות הדתית שהשיגה בבחירות 14 מנדטים נמסר כי "המפלגות לא ייכנסו לקואליציה אחת בלי השנייה. יותר מחצי מיליון בוחרים בחרו בנו כדי להביא שינוי ואנו מחויבים להם".
מפלגת "נעם" המתנגדת ללהט"ב אינה חלק מהבלוק המשותף, ותנהל מו"מ עצמאי מול הליכוד - שם הכחישו כי נתניהו נוטה להשאיר את יו"ר המפלגה אבי מעוז מחוץ לקואליציה.
2 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
לא חלק מהבלוק. יו"ר נעם אבי מעוז
(צילום: יואב דודקביץ )

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מקווה להשלים תוך זמן קצר את הקמת הממשלה ה-37, וייפגש היום עם ראשי גוש הימין, פרט לבן גביר שנמצא כעת באילת ואיתו נתניהו ייפגש מחר. השיחות הרשמיות סביב המשא ומתן הקואליציוני טרם החלו, אבל היום יתקיים "יישור קו" לפני ההמלצות אצל הנשיא יצחק הרצוג וגיבוש קווי היסוד של הממשלה הבאה.
בעת זו מסתמן כי תיקי המשפטים, החוץ, הבריאות, התחבורה והתרבות והספורט יישארו בידי הליכוד, וכן תפקיד יו"ר הקואליציה. סמוטריץ' הביע עניין בתיק הביטחון, אך גם משרד זה צפוי להישאר בידי הליכוד. בציונות הדתית טרם החליטו בנוגע לדרישותיהם במשא ומתן הקואליציוני, מלבד התעקשות על שינויים עמוקים ודרמטיים במערכת המשפט בממשלה הבאה.
בן גביר, מצדו, לוטש עיניים לתיק ביטחון הפנים, ואם אכן ימונה לשר האחראי על המשטרה יידרוש סמכויות נרחבות, ולא רק "למנות ניצבים ומפכ"ל". בסביבתו של בן גביר אמרו שיידרוש לשנות את הוראות הפתיחה באש במשטרה נגד מיידי בקבוקי תבערה: "עד עכשיו חיכו שהמחבל יזרוק את הבקבוק ואז ירו. זה הולך להשתנות". בנוסף, בן גביר יידרוש תוספת של 6 מיליארד שקלים לתקציב המשרד - שתיועד בין היתר להעלאת שכר השוטרים עד דרגת רפ"ק בכ-3,000 עד 4,000 שקלים, להוספת תחנות משטרה ולפיתוח טכנולוגיות.