ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום בצהריים (ראשון) עם ראשי הגוש שלו, פרט ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שנמצא כעת באילת ואיתו נתניהו ייפגש מחר. השיחות הרשמיות סביב המשא ומתן הקואליציוני טרם החלו, אבל היום יתקיים "יישור קו" לפני ההמלצות אצל הנשיא יצחק הרצוג וגיבוש קווי היסוד של הממשלה הבאה.
לקראת סבב הפגישות, מסתמן כי סיכוי גבוה שיריב לוין ימונה לתפקיד שר המשפטים, אמיר אוחנה לשר החוץ, יואב קיש לשר הבריאות, מירי רגב מיועדת כרגע לשוב למשרד התחבורה, מיקי זוהר יקבל את משרד התרבות והספורט. בסביבת נתניהו מעוניינים כי דוד ביטן ימונה ליו"ר הקואליציה. מחוץ לליכוד, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף צפוי להתמנות לשר הבינוי והשיכון, משה גפני צפוי להתמנות ליו"ר ועדת הכספים, ותיק החינוך מיועד בשלב זה לציונות הדתית. על פי ההערכות, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לא יקבל את תיק הביטחון גם אם יבקש אותו. יעקב אשר מיהדות התורה צפוי לקבל את ראשות ועדת החוקה.
4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
שרי החוץ, החינוך והמשפטים הבאים? אוחנה, סמוטריץ' ולוין
(צילום: קובי קואנקס, ירון ברנר)
4 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
"אסייע מהכנסת". אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ דודי אמסלם מהליכוד אישר הבוקר כי אם לא ימונה לתפקיד שר המשפטים - לא ייכנס לממשלה. "אני יותר מאשמח אם יריב לוין ימונה לשר המשפטים הבא של מדינת ישראל", כתב בטוויטר, אך הוסיף: "התפקיד לא משנה, המטרה של כולנו היא להוביל את כל הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט למען אזרחי ישראל, ואני אסייע ליריב כדרכי בקודש מהכנסת - בשמחה, בגאווה ובאהבה רבה. המדינה היהודית שלנו היא לפני הכל".
אמסלם נשמע היום הרבה יותר מפויס, לאחר שאתמול צייץ כי "אם לא נקדם את הרפורמות המשפטיות, הזהות היהודית, הגאווה הלאומית, המשילות והסיוע לאוכלוסיות החלשות - אין שום טעם להקים ממשלה שכזו רק בשביל ג'ובים". הוא הוסיף כי "ציבור בוחרי הליכוד שלח אותנו כדי למשול - הבטחות צריך לקיים!".
בתוך כך, הציונות יו"ר מפלגת הציונות הדתית סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית בן גביר סיכמו לקראת פתיחת המו"מ הקואליציוני על בלוק משותף וגיבוי מלא של שתי המפלגות בעניין הכניסה לקואליציה "על מנת להחזיר את המשילות והביטחון האישי, לבצע את הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט, לחזק את הזהות היהודית ותפקידים שיאפשרו השפעה כדי ליישם את דרישות המפלגות". מטעם הסיעה נמסר כי "המפלגות לא ייכנסו לקואליציה אחת בלי השנייה. יותר מחצי מיליון בוחרים בחרו בנו כדי להביא שינוי ואנו מחויבים להם".

4 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
נתניהו וראשי גוש הימין: דרעי, סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
נתניהו מקווה להשלים תוך זמן קצר את הקמת הממשלה ה-37 לאחר שהגוש בראשותו זכה ב-64 מנדטים בבחירות לכנסת, אבל לא יהיה לו פשוט למצוא לכל אחד מבכירי הליכוד תיק שישביע את רצונם. מאבק מרכזי נוסף הוא גם על תיק האוצר - שאותו דורש ישראל כץ, שככבר כתב זאת מפורשות במכתב ששלח לפעילים שלשום. "פניתי לראש הממשלה המיועד נתניהו בבקשה לשוב לתפקיד שר האוצר, אותו מילאתי בתקופת הקורונה הקשה והמאתגרת. אחרי הנזקים שליברמן גרם בתחומי האינפלציה ויוקר המחיה והדיור, הכלכלה שלנו זקוקה לשר אוצר מנוסה שיידע לפעול מול פקידי האוצר ומול גורמים בארץ ובעולם", כתב.
אבל פרט לכץ, גם השר לשעבר אלי כהן - שנבחר במקום השני בפריימריז ושיפר משמעותית את מעמדו - חושק בתפקיד שר האוצר. באמצע ישנו גם ניר ברקת שמחזיק בהבטחה ישנה לתיק הזה.
4 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
תיק האוצר - לברקת או לכץ?
(צילום: אבי מועלם)

גם תיק הביטחון מעורר תסיסה - וכאמור לא צפוי לכת לשותף הקואליציוני, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמעוניין בו. בשל כך צפוי להיפתח מאבק בליכוד על התיק בין מפקד פיקוד הדרום לשעבר יואב גלנט לבין ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, שמצפה גם הוא לתפקיד בכיר.
הקרבות לא מתקיימים רק סביב תיקים בכירים אלה. גם על תפקיד יו"ר הכנסת מתקיים מאבק בליכוד. שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דני דנון, הודיע כי הוא מבקש לקבל את התפקיד לידיו והבהיר - זה או יו"ר הכנסת, או כלום. מלבדו, גם לוין המקורב לנתניהו וכבר כיהן כיו"ר הכנסת נחשב למועמד לתפקיד, אם לא יקבל את תיק המשפטים. מי שעוד מנהל קרב על התפקיד מאחורי הקלעים הוא השר לשעבר אופיר אקוניס, שהעביר לנתניהו מסרים בנושא. גם ח"כ ביטן, ששימש בעבר כיו"ר הקואליציה, רמז לנתניהו כי הוא מעוניין לשמש כיו"ר הכנסת.

שלשום נחשף ב-ynet כי ציר חדש נרקם בליכוד ומתכוון לעבוד מול נתניהו כמקשה אחת - במטרה לקבל את התפקידים שבהם מעוניינים חבריו. ציר זה כולל את ביטן, ישראל כץ, אמסלם וייתכן שגם את מאי גולן, שמקורבת הן לביטן אך גם ליריב לוין. בין החברים באותו ציר חדש גם חבר הכנסת הנבחר ניסים ואטורי, שאמר בסוף השבוע למתפקדים בליכוד: "המשילות מתחילה בכנסת. אני רוצה לכהן כראש ועדה בכירה וכסגן יו"ר הכנסת". בכירה אחרת בליכוד, גילה גמליאל, דורשת את תפקיד השרה להגנת הסביבה.
בציונות הדתית עדיין מתלבטים בנוגע לתיקים המרכזיים ולרשימת הדרישות, אולם מבהירים שהממשלה הבאה חייבת לכלול שינויים עמוקים ודרמטיים במערכת המשפט. בלי אלה, אומרים בכירים במפלגה, אין מה להתקדם. בש"ס מגבשים גם הם את רשימת הדרישות ואריה דרעי אף הבהיר כי אינו מעוניין בתיק האוצר והוא מבקש לחזור לתיק הפנים.