ביקור ראשון בארצות הברית מאז פרוץ המחאה, פגישה ראשונה עם הנשיא ג'ו ביידן מאז הניצחון בבחירות בישראל, נאום ראשון בבניין האו"ם זה חמש שנים: ראש הממשלה בנימין נתניהו חיכה זמן רב לטיסה הלילה (בין ראשון לשני) מנתב"ג, אבל בשערי הבית הלבן - לשם קיווה להגיע - הוא לא ייכנס. נתניהו המריא לארה"ב לתחילת הביקור שבשיאו ייפגש בניו יורק ביום רביעי עם הנשיא ביידן, ויומיים אחר כך ינאם בעצרת הכללית של האו"ם.
לפני ההמראה נתניהו התייחס למחאות הצפויות נגדו בארה"ב, ותקף: "שום דבר לא מפתיע אותי. מי שמארגן את המחאה הזאת מצויד בכסף רב. אלה הפגנות ממומנות ומאורגנות שפורמות אל כל הגבולות. הן הביאו לכך שחסימת צירים זה דבר נורמלי, שהטרדות אלימות של אנשי ציבור זה דבר לכאורה נורמלי, שסרבנות זה דבר נורמלי. לכן כשהם הולכים ומוציאים את דיבתה של ישראל בפני האומות זה גם נראה להם נורמלי. לי זה לא נורמלי, כשהייתי ראש אופוזיציה מעולם לא עשיתי את זה". חרף דבריו, בימיו כראש האופוזיציה הואשם נתניהו על-ידי ראשי הקואליציה דאז שהוא מפיץ סרטונים באנגלית נגד ישראל ו"מתנהג כאחרון אויבינו".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית
"מה שחשוב זה מה שאני וביידן נדבר עליו - ולא המיקום". נתניהו ורעייתו שרה עולים למטוס
(אבי אוחיון לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית
(אבי אוחיון לע"מ)
לדברי נתניהו, "זו הפעם ה-12 לדעתי שאני הולך להופיע באו"ם כראש ממשלה, תמיד היו הפגנות לטובת ישראל ונגד ישראל. אבל הפעם אנחנו רואים הפגנות נגד ישראל על ידי אנשים שחוברים לאש"ף, איראן ואחרים. שום דבר כבר לא מפתיע, אבל זה לא ימנע ממני לייצג את ישראל בגאון ובצורה הטובה ביותר עבור כל אזרחיה". בתשובה לשאלת ynet אם הוא לא מאוכזב מכך שלא ייפגש עם ביידן בבית הלבן, השיב ראש הממשלה: "מה שחשוב הוא מה שנדון בו - לא המיקום".
עוד אמר נתניהו לפני ההמראה: "אני יוצא עכשיו לעצרת האו"ם, שם אני אייצג את ישראל אל מול אומות העולם. בימים אלו גם אפגוש מנהיגים רבים מהעולם, בראשם הנשיא ביידן, שאיתו אדבר בין השאר ובראש ובראשונה על איראן והרחבת מעגל השלום. אני נפגש גם עם קנצלר גרמניה, נשיא אוקראינה, נשיא טורקיה ומנהיגים רבים נוספים מאסיה, אירופה ואפריקה. אני חייב להגיד שזה די מרגש לראות את ריבוי הבקשות לפגישות. אני לצערי לא יכול להיפגש עם כל המנהיגים שביקשו, אבל מקווה להיפגש עם רובם".
"היום העולם רואה, ואני כמובן אדגיש את זה, שאיראן מפרה את כל ההתחייבויות שלה, שהיא משקרת במצח נחושה, שהיא מתכוונת גם לפתח נשק גרעיני וגם להמשיך את התוקפנות שלה באזור", המשיך נתניהו. "אנחנו ניאבק בשני הדברים הללו גם יחד. שמעתי את האיומים שבאו מאחד מאנשי המשטר האיראני היום, אני מציע לו לא לאיים עלינו. הוא צריך לדעת, והמשטר הזה צריך לדעת, שאנחנו נגיב בעוצמה בכל תקיפה של אנשינו ושל אזרחינו".
ראש הממשלה התייחס לפגישתו המתכוננת עם המיליארדר אילון מאסק: "בתחילת הביקור הזה אני אבקר בקליפורניה. אני מתכוון לפגוש שם איש שמוביל כרגע את ההתפתחות הדרמטית ביותר בטכנולוגיה האנושית בזמן החדש ואולי בכלל, את אילון מאסק. אני אדון איתו על נושא הבינה המלאכותית, וגם אפעל שישקיע בישראל בשנים הקרובות. האיש הזה במידה רבה מפלס את הדרך שתשנה את פני האנושות ותשנה גם את פני מדינת ישראל - ישראל צריכה להיות מובילה בנושא הבינה המלאכותית, וכפי שהפכנו אותה לגורם מוביל בנושא הסייבר, כך נעשה גם בתחום הזה".

"דיקטטור במנוסה"

מארגני המחאות בארה"ב הגיבו על דברי נתניהו נגדם ואמרו כי כשהוא "מתנגד למפגינים, זכור שאתה הולך נגד רוב העם היהודי. לאהוב את ישראל פירושה להגן עליה מפני הפיכתה לדיקטטורה. אתה יותר כמו דיקטטור במנוסה". סגן נשיא השדולה היהודית-אמריקנית ג'יי סטריט, דילן וויליאמס, התייחס ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) לדבריו של נתניהו, וכתב כי "ככה מדברים דיקטטורים נואשים כדי לעשות דה-לגיטימציה להתנגדות דמוקרטית לשלטונם".
מכוח קפלן נמסר בתגובה לדבריו של נתניהו: "נתניהו מחבר את ישראל לפולין, הונגריה, טורקיה ואיראן - משטרים דיקטטוריים אפלים. נתניהו הרס את תדמית ישראל בעולם. הדבר היחיד שעוד מציל את תדמית ישראל בעולם הם המפגינים והמפגינות ששומרים על הערכים הדמוקרטיים של ישראל".
שני גרנות לובטון, מראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק, הגיבה גם היא למתקפה של נתניהו: "‏מתקפה חריפה וגועלית נגד יהדות ארה"ב, ככה מגבירים אנטישמיות. נתניהו מתיר את דמם לא רק של חצי מהישראלים - אלא כעת גם של הקהילות היהודיות החשובות ביותר בעולם. ההשוואה לאיראן ולגורמי טרור פסולה ומכוערת. אהבת ישראל היא התנגדות לנתניהו. אלפי ישראלים ויהודים יראו לו כמה הם אוהבים את ישראל".
גם חלק מראשי האופוזיציה הגיבו על האמירה הבעייתית של נתניהו, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב כי "גם אם לא מסכימים על דרך הפעולה (של המפגינים), מדובר בפטריוטים, אוהבי המדינה. את הנזק האדיר שנתניהו גורם לחברה הישראלית בהתנהלותו, גם אלף נאומים חוצבי להבות באו"ם לא יתקנו. הגיע הזמן לעצור את ההפיכה המשטרית ולעשות סדר בממשלה, במקום להאשים את המפגינים". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוסיף: "אדוני ראש הממשלה, שוב אתה משקר במצח נחושה. המפגינים בארץ ובעולם מפגינים נגדך ובעד מדינת ישראל. מי שחבר לאיראן ולאש"ף זה לא אחר ממך, אתה בעצמך, אתה שמפרק את החברה הישראלית מבפנים, אתה שמשתלח במיטב בנינו ובנותינו ואתה שמוכיח לכולנו יום יום שאתה פועל אך ורק בהתאם לאינטרסים האישיים שלך, גם אם זה אומר שתישרף המדינה".
לנתניהו הצטרפו לטיסה השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ומזכיר הממשלה יוסי פוקס. זאת הפעם הראשונה ששניהם מצטרפים לנסיעות מדיניות של ראש הממשלה בחו"ל.

לפני המראת נתניהו, אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "ארה"ב היא בת הברית החשובה והטובה ביותר שלנו, היא חולקת איתנו אינטרסים משותפים וערכים משותפים. אין זה סוד שהערכים המשותפים האלו ניצבים כעת במוקד המחלוקת בינינו לבין ארה"ב בשל ההפיכה המשטרית שמובילה הממשלה ושממשיכה לקרוע את ישראל מבפנים. על ראש הממשלה מוטלת האחריות לשקף את המציאות כפי שהיא. כך ראוי בין ידידים ושותפים".
"‏לצד זאת", הוסיף גנץ, "אנו נמצאים בתקופה של אתגרים ביטחוניים ומדיניים אדירים שניצבים בפנינו, כאלו שלא ידענו מאז מלחמת יום הכיפורים. בנושא הזה, יש חשיבות גדולה לפגישה הצפויה עם נשיא ארצות הברית, ואני מבקש לאחל הצלחה לראש הממשלה בשליחותו ולומר באופן הברור ביותר - בכל הקשור לביטחון המדינה ולאינטרסים האסטרטגיים שלה, נגבה את הממשלה מהאופוזיציה".
אחרי טיסה בת יותר מ-14 שעות, ינחת נתניהו בסן חוזה שבקליפורניה, ומשם ייסע לפרימונט הסמוכה. הוא ייפגש שם עם בעלי X (לשעבר טוויטר) אילון מאסק, ידון איתו בפיתוח בינה מלאכותית ואחר כך יערוך סיור במפעל טסלה, כולל נסיעה ברכב אוטונומי. נתניהו צפוי לקיים שיחת שאלות ותשובות עם מאסק שתעסוק בכל הנושאים שעומדים על הפרק - מאסק צפוי לשאול על המהפכה המשפטית, ונתניהו ישאל אותו על הטענות שהוא מאפשר שיח אנטישמי בפלטפורמת X. במפגש ישתתפו גם מומחים ומובילים בתחום הבינה המלאכותית.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
ביידן. ייפגש עם נתניהו לראשונה מאז הבחירות האחרונות בישראל
(צילום: AP Photo/Minh Hoang, Pool)
הפגישה המתוכננת בין נתניהו למאסק זכתה לביקורת חריפה מצד ארגונים יהודיים, שרואים במאסק איש עסקים בעייתי, שמסיר את המגבלות על אנטישמים ברשתות החברתיות. נתניהו מקווה שישכנע את מאסק להגביל התבטאויות אנטישמיות. אחר הצהריים, שעון ארה"ב, ימריא נתניהו לניו יורק.
מוקד הביקור צפוי להיות כאמור הפגישה עם ביידן במלון אינטרקונטיננטל בניו יורק, ונאומו הפרונטלי הראשון מאז 2018 של נתניהו באו"ם. בין לבין נתניהו ייפגש גם לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, ולראשונה זה שבע שנים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. לוח הזמנים שלו כולל גם פגישות עם קנצלר גרמניה ונשיא דרום קוריאה.
מלבד נתניהו, לביקור התכוננו כאמור זמן רב גם המפגינים נגד המהפכה המשפטית, שמתכננים בין היתר לקיים ביום שישי את "ההפגנה הכי גדולה מחוץ לישראל". לפני ההמראה הפגינו בנתב"ג מאות בני אדם, רובם הגיעו הישר מהפגנת האלפים בתל אביב, שבה הם לבשו לבן וצעדו עם מגילת העצמאות לרחוב קפלן.