78 שופטים בדימוס פרסמו אחר הצהריים (יום שלישי) "קול קורא" שבו הזהירו מפני המהלכים של הממשלה הנכנסת, וקראו "לעצור כל מהלך שעלול לפגוע בשלטון החוק". השופטים מחו בין היתר על הכוונה לחוקק פסקת התגברות, לשנות את שיטת מינוי השופטים ולהפוך את תפקידי הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה למשרות אמון, וטענו שהדבר יפגע בישראל גם מבחינה פנימית וגם בעיני העולם.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שופטים בדימוס נגד הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
"אנחנו, שופטות ושופטים בדימוס, מביעים בזאת את דאגתנו העמוקה מהקולות הנשמעים לאחרונה מנבחרי הציבור בדבר מהלכי חקיקה צפויים, שמשמעותם פגיעה עמוקה בערכי היסוד של המדינה", נכתב בקול הקורא.
לאחר מכן ציינו השופטים את הכוונה לחוקק "פסקת התגברות", שמשמעותה לדבריהם "פגיעה בהגנה הניתנת מאז קום המדינה לזכויות אדם במשפט, וביניהן הזכות לשוויון, חופש הביטוי, חופש העיסוק, הזכות לפרטיות וכדומה". לדברי השופטים, "הכפפת הגנה זו לרוב פוליטי משתנה כזה או אחר מהווה פגיעה הנוגעת לכל אדם בחברה, לכל מיעוט ולכל קבוצה והיא משתרעת על כל מירקם החיים של הציבור בישראל".
4 צפייה בגלריה
השופטים הזהירו מפני "חוק דרעי-סמוטריץ'": "כוונה לסטות מנורמות של טוהר המידות הנדרשות מנבחרי ציבור"
השופטים הזהירו מפני "חוק דרעי-סמוטריץ'": "כוונה לסטות מנורמות של טוהר המידות הנדרשות מנבחרי ציבור"
השופטים הזהירו מפני "חוק דרעי-סמוטריץ'": "כוונה לסטות מנורמות של טוהר המידות הנדרשות מנבחרי ציבור"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השופטים בדימוס ציינו גם את "הכוונה להביא לשינוי מהותי בשיטת המינויים של שופטים לתפקידי שפיטה", וציינו כי הדבר ייעשה "תוך עירוב שיקולים פוליטיים מובהקים בהליך המינוי, דבר העלול לפגוע פגיעה אנושה באי התלות ובעצמאות מערכת השפיטה".
בנוסף הזהירו השופטים בדימוס מפני "הכוונה להפוך תפקידי יועצים משפטיים במשרדי הממשלה למשרות אמון של שרים, צעד אשר יפגע בתפקודם כ'שומרי סף' אובייקטיבים, האמונים לסייע בביצוע מדיניות השר על פי החוק. התוצאה תהיה שנאמנות לשר תגבר על החוק". עוד צוינה "הכוונה לסטות מנורמות שלטון החוק וטוהר המידות הנדרשות מנבחרי ציבור, המשתקפת בשורה של מינויים לתפקידי מפתח של אנשים שחלקם הורשעו ועל אחרים מרחפת עננה של פליליות בהפרת החוק".
בקול הקורא ציינו השופטים בדימוס כי "כשופטים ושופטות לשעבר במערכת השפיטה של ישראל, ראינו לאורך שנים כמהות תפקידנו את השמירה על ערכי היסוד של המדינה מאז הקמתה, ובהם ההגנה על זכויות האדם, הקפדה על טוהר המידות ושלטון החוק. עצמאות מערכת השפיטה חיונית לביצוע תפקידה המאזן מול שתי הרשויות האחרות: המחוקקת והמבצעת. מימוש מהלכים הפוגעים בערכים אלה עלול לשנות באורח מהותי את דמותה הערכית של מדינת ישראל ולפגוע בה לא רק פנימה אלא גם בעיני העולם, המוסדות הבינלאומיים והקהילות היהודיות בתפוצות".
4 צפייה בגלריה
מיכאל בן יאיר
מיכאל בן יאיר
השופטים בדימוס מיכאל בן יאיר, מיכל רובינשטיין שמגר ואילה פרוקצ'יה
(מתוך פייסבוק, מתוך אתר הרשות השופטת)
את המכתב חתמו השופטים בדימוס: "אנחנו קוראות וקוראים לכנסת, לממשלה המיועדת ולציבור בישראל לעצור כל מהלך העלול לפגוע בשלטון החוק, ביסודות המשטר הדמוקרטי החוקתי שלנו ולהמשיך לכבד את הערכים האנושיים והדמוקרטים עליהם הושתתה הכרזת העצמאות וחוקי היסוד שלנו".
אחת מהשופטים הבכירים ברשימה היא אילה פרוקצ'יה, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, שכיהנה גם כיו"ר ועדת הבחירות וכחברת הוועדה לבחירת שופטים. בכיר נוסף הוא היועץ המשפטי לשעבר מיכאל בן יאיר, שכיהן גם כשופט עליון בפועל.
בנוסף חתומה עליה גם מיכל רובינשטיין שמגר, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בעבר, אלמנתו של נשיא העליון בעבר מאיר שמגר ז"ל. סגניות נוספות בעבר של המחוזי בתל אביב שנכללות ברשימה הן דרורה פלפל וסביונה רוטלוי, שהייתה אחת השופטות במשפט רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר. ברשימה שופטים בדימוס נוספים מהמחוזי בתל אביב, ובהם ברכה אופיר-תום ונורית אחיטוב, וכן שופטי שלום מתל אביב כעודד אליגון וחיותה כוחן. חתומה אחרת על המכתב היא השופטת בדימוס נילי ארד, מנכ"לית משרד המשפטים ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה בעבר.
4 צפייה בגלריה
אורית סטרוק, שמחה רוטמן
אורית סטרוק, שמחה רוטמן
משרדי עורכי דין: "הקריאות שנשמעות בזירה הפוליטית מדאיגות אותנו". סטרוק ורוטמן
(צילום: לע"מ, מוטי קמחי)
מוקדם יותר היום פרסמו שורת משרדי עורכי דין מכתב המוחה נגד הכוונה לתקן את חוק האפליה, אחרי הדברים מעוררי המחלוקת של חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן. "משרדי עורכי הדין החתומים מטה, חרטו על דגלם את ערכי הסובלנות, השוויון וכבוד האדם, כמו גם את התמיכה בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה, ובכללם את עקרון עצמאות הרשות השופטת", נכתב. "הקריאות שנשמעות לאחרונה בזירה הפוליטית בישראל, לכרסום ערכים אלה, מדאיגות אותנו באופן כן ועמוק. אנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע אפליה מכל סוג שהוא, ובכלל זאת מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית".
"לכן, מצאנו לנכון להבהיר, כי גם אם תשונה החקיקה הרלוונטית משרדינו לא ייצגו לקוחות, ולא יעשו עסקים עם גורמים וחברות, אשר יפלו בני אדם מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית", נמסר במכתב. "אנו מאמינים ומקווים, כי ללקוחותינו, כמו גם לחברות ונותני השירותים עמם אנו מתקשרים, ערכי יסוד משותפים, ובאמצעות שיתופי פעולה ואיחודי כוחות נוכל לעזור ולשמר חברה שוויונית, סובלנית ומכבדת, במדינת ישראל".
אילנה קוריאל סייעה בהכנת הכתבה.