2 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"שופטי הערכאה החדשה ייצגו את מגוון הדעות בציבור הישראלי". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
ברקע הבטחות הקואליציה הנכנסת כי תבצע שינויים במערכת המשפט עם כניסת הממשלה, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיש בימים האחרונים הצעת חוק שלפיה תוקם ערכאה שיפוטית שתהיה המוסד היחיד שיוכל לקיים ביקורת שיפוטית רחבה ומשמעותית - כולל פסילת חוקים והחלטות של הכנסת והממשלה.
לפי קרעי, סמכויותיו של בג"ץ בנושא יועברו לקבוצת השופטים בערכאה החדשה, ובכך יתקיים "רצון העם", שכן חברי הכנסת הנבחרים הם שיצביעו באופן חשאי במליאת הכנסת על זהותם של השופטים. לטענתו, הקמת ערכאה שיפוטית כזו "תיתן מענה הולם למצב הבעייתי שאליו נקלעה ישראל מבחינה דמוקרטית", ותתקן את המצב האנטי-דמוקרטי שנוצר על ידי החלטת בג"ץ "שנטל לעצמו חירות לפסול, לעכב או לפרש באופן הפוך לחלוטין חוקים, תקנות והחלטות של הרשויות המחוקקת והמבצעת - ללא סמכות".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
"נטל לעצמו חירות לפסול חוקים ותקנות - ללא סמכות". בג"ץ
(צילום: shutterstock)
בהצעה ציין קרעי כי בדומה למדינות כמו צרפת, שוויץ, גרמניה ועוד - שבהן יש מנגנון בחירה דומה - תוצאות חיוביות יורגשו בישראל. ראשית, לדבריו, הדבר יביא לחיזוק הרשות הנבחרת היחידה במדינה, הרשות המחוקקת, והפיכתה לרשות העליונה. שנית, לטענתו, מדובר בחיזוק משמעותי לאמון הציבור ומתן לגיטימציה למערכת המשפט, גם כשזו תאלץ לפסול החלטה או חוק של אחת משלוש הרשויות. בנוסף, קרעי טען כי זכויות המיעוט יישמרו על ידי הערכאה השיפוטית, ובכך יופגו החששות של מתנגדי השבת האיזון בין הרשויות באצטלה של סכנה עתידית לזכויות המיעוט.
לדבריו של קרעי, שהגיש הצעת חוק דומה בכנסות ה-23 וה-24, מדובר בעניין הכרחי. "רק השבוע קיבלנו עוד הוכחה לכך שהגולם קם על יוצרו", אמר, "שלושה שופטי בג"ץ נטלו לעצמם סמכות חקיקה ושלחו את הכנסת לאשר נוסח חדש, לפי הצעתם, לחוק האזרחות. דומה שהנזק שעשה אהרון ברק כשנטל לעצמו סמכויות בכוח הזרוע הוא נזק בלתי הפיך".
הוא הוסיף: "ערכאה שיפוטית חדשה - ששופטיה ייצגו את מגוון הדעות בציבור הישראלי, יעברו שימוע בוועדת החוקה של הכנסת וייבחרו בהצבעה חשאית במליאת הכנסת - תחזק את אמון הציבור במערכת המשפט, תשמור על זכויות המיעוט ותעשה כאן סדר. לראשונה, תהיה סמכות מפורשת בחוק לערכאה שיפוטית להעביר ביקורת שיפוטית על שלוש הרשויות ואף לפסול חוקים - לא חוקי יסוד, כאשר המילה האחרונה תהיה שמורה לרשות המחוקקת - שהיא הרשות העליונה בדמוקרטיה".

בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio התייחס הבוקר (ד') קרעי להשוואת הכנס שערכו ראשי האופוזיציה על אבי מעוז לכינוסים של אנטיוכוס: "התכוונתי שכמו לפני אלפיים שנה, היוונים לא ניסו לפגוע בגוף ולהשמיד פיזית את עם ישראל, אלא ניסו לפגוע ברוח, בשבת, בחודש, במילה, וניסו לטשטש את הזהות היהודית".
- כלומר, אתה משווה את הכנס לימי אנטיוכוס שבהם הכריחו את היהודים לאכול אוכל לא כשר? "אני חושב שהם רוצים לטשטש את הזהות היהודית ואת הערכים והמורשת שלנו".
- כשאתם רואים את הביקורת הציבורית וגם בקרב הליכוד על אבי מעוז, אתה לא תוהה למה נתניהו נדרש לכאלה ויתורים? הוא יכול להיות עם קואליציה של 63. "אני לא מתרגש מזעקות השבר האלה, באוזניי הן נשמעות כמו מנגינה ערבה. הרי לשמאל לא נשאר כלום אחרי שנה וחצי של כישלון. נשאר להם רק להפחיד ולהמריד. זו הדמוקרטיה, העם אמר את דברו. כולם יהיו בממשלה הזו להערכתי, והכול יהיה בסדר".