5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: AFP)
לנוכח שני פיגועי הירי הקשים שהתרחשו בחווארה בתוך שלושה שבועות, האחרון שבהם רק אתמול (ראשון), לצה"ל עומדים אתגרים מורכבים בכל הנוגע להגנה על תושבי האזור, שכן המספרים מתארים תמונת מצב אלימה במיוחד. בנוסף לפיגועים הקשים, בחודשים האחרונים התרחשו באזור העיירה הפלסטינית בין 50 ל-70 אירועי יידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים, בנוסף לפיגועי דקירה וניסיונות דריסה בשנה האחרונה.
במציאות הזו, המשימה העיקרית של פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש היא הגנה על התושבים סביב העיירה הפלסטינית, וכמובן בציר התנועה הראשי שעובר דרכה. כחלק מהפקת הלקחים מפיגוע הירי בחודש שעבר, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, הכוחות בחווארה ובסביבתה תוגברו. העובדה שחיילי צה"ל הספיקו לירות לעבר המחבל אתמול בעת שביצע את הפיגוע, היא ראיה לנוכחות הכוחות, שלא הייתה בפיגוע הקודם.
זאת בנוסף לכך שהמחבל, שנפצע מהירי, נתפס בקרבת מקום זמן קצר לאחר מכן. תפיסת המחבל הורידה משמעותית את רמת החיכוך עם הפלסטינים, שכן אם היה מצליח להימלט ומחפש מקום מסתור בלב ג'נין או במחנה הפליטים עסכר, תפיסתו הייתה כרוכה בפעולה אגרסיבית יותר של כוחות הביטחון. התושבים, מבחינתם, לא מוכנים לשבת בשקט, וכבר כעת מתארגנות קבוצות מחאה בקרב המתנחלים.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
צה"ל פועל להגן על התושבים באזור עם נוכחות מוגברת
(צילום: AFP)

בין היתר, נשקלת האפשרות להקים משמרת מחאה בכניסות לשכם, בדומה לפעולות המתנחלים בתגובה לפיגועי מיליציית "גוב האריות", ובכך לכפות על כוחות צה"ל להיות במקום. זאת לצד הפגנות מדי ערב בצמתים המרכזיים. המתנחלים דורשים להציב יותר מחסומים סביב שכם ובחווארה, לצד פעילויות בתוך הכפרים הסמוכים לאיסוף כלי הנשק. במקביל, עקב החשש מהסלמה בחודש הרמדאן, במערכת הביטחון נמנעים כיום משלל פעולות בזירה הפלסטינית, בהן מבצעים רחבי היקף והריסות מבנים בלתי-חוקיים.
לצד ההגנה על התושבים, צה"ל נאלץ לעסוק גם במניעת אירועי תג מחיר ואלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים, וביתר שאת לנוכח הפרעות בחווארה. כבר אתמול לאחר הפיגוע הוקפצו לגזרה כוחות רבים של מג"ב, יחד עם כוחות מילואים וסדירים של צה"ל. אחת המטרות המשמעותיות של מח"ט שומרון, אל"מ שמעון סיסו, היא לעבור את הימים הקרובים ללא אירועי תג מחיר.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
הלוחמים משוריינים וניצבים בעמדות ממוגנות. חייל בחווארה
(צילום: דובר צה"ל)
לצורך כך הוצבו כוחות מג"ב במוקדי חיכוך, והוצא צו שטח צבאי סגור על הצמתים סביב חווארה. לצד זאת מתקיים שיח תמידי בין אנשי שב"כ לאנשי השומרון, זאת לצד פעילות סיכולית של ימ"ר שי במטרה להוריד את רמת החיכוך עם הפלסטינים. ההערכה היא כי הכוחות המתוגברים ישארו באזור חווארה גם בימים הקרובים.
לנוכח הפיגוע הקטלני בחודש שעבר ופיגוע הירי השני אתמול, שבו נפצע אב שנהג דרך חווארה יחד עם אשתו וילדיו, המציאות בעיירה הפלסטינית היא כאוטית. ציר חווארה הוא האלים ביותר כרגע ביהודה ושומרון, ובכל יום מתרחשים בו אירועים ביטחוניים, קלים וחמורים. בכל כמה מטרים ניצבים חיילים ישראלים עם נשקים שלופים, מוכנים לכל תרחיש. חלק מהחיילים ניצבים בחלונות הבניינים, ואחרים עומדים בחסות כלי רכב צבאיים, בסמוך לציר התנועה. החיילים ממוגנים מכף רגל ועד ראש מחשש שייפגעו, על חלונות הבתים הוצבו שקי חול ומיגוניות מבטון בעמדות.
5 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
בצה"ל מנסים להימנע מהישנות של הפרעות. רכבים שהוצתו בחווארה לאחר הפיגוע בחודש שעבר
חווארה, שבה מתגוררים כ-11 אלף תושבים, מהווה מטרופולין ער לעשרות אלפי אזרחים, ישראלים ופלסטינים. מסביב לעיירה נמצאים כמה כפרים פלסטיניים, בהם ביתא, עוורתא ועקרבא. בסמיכות כמעט דמיונית לכפרים הפלסטינים נמצאות ההתנחלויות המכונות יישובי "גב ההר", בהם איתמר, אלון מורה, הר ברכה , גבעת רונן ויצהר. הציר המרכזי המוביל לכל הכפרים וההתנחלויות הללו מכונה "מסדרון חווארה" בפי גורמי צבא, שכן הוא עובר דרך העיירה ומהווה חובת מעבר.
עד שלא ייבנה כביש עוקף חווארה, תושבי גב ההר חייבים לעבור דרך העיירה הפלסטינית. מכאן חשיבותו של הציר במרקם החיים התושבים בסביבתו. כבר לפני יותר משנה החלו בבניית כביש עוקף חווארה, והעבודות נראות לכל מי שמגיע לכפר. בניית העוקף החלה לאחר מחאה שהתחיל ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, לפני כמה שנים. בניית העוקף התעכבה מעת לעת, אך כעת שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את הנושא, ואף ביקרה במקום לפני שבועיים. עם זאת, בשונה מהפעמים הקודמות, כעת גם צה"ל דוחף לקידום העבודות בציר, כאשר הערכות האופטימיות מדברות על כך שהכביש יפתח בתחילת שנת 2024.