פיגוע ירי: שני בני אדם נרצחו בצהריים (ראשון) מירי לעבר רכב ישראלי בחווארה שמדרום לשכם. לפי החשד, מחבל הגיע לחלון הרכב - וירה לעבר השניים באקדח מטווח אפס. כל הצירים שמובילים לחווארה נחסמו לתנועה ומצוד מתנהל אחר המחבל.
10 צפייה בגלריה
הרכב בו נורו ההרוגים בזירת הפיגוע
הרכב בו נורו ההרוגים בזירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחווארה
(צילום: TPS)
10 צפייה בגלריה
זירת הירי בחווארה
זירת הירי בחווארה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
10 צפייה בגלריה
אלוף הפיקוד יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט בזירת הפיגוע
אלוף הפיקוד יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט בזירת הפיגוע
אלוף יהודה פוקס ותא"ל בלוט בזירת הפיגוע
(צילום: אלישע בן קימון)
10 צפייה בגלריה
חיילים בזירת הפיגוע
חיילים בזירת הפיגוע
חיילי צה"ל בסריקות אחר המחבל
(צילום: AP)
לאחר הירי, התנגש רכבם של הנפגעים במכוניות אחרות במקום - כולל בזו של ראש מועצת בית אל. כוחות צה"ל מנהלים מרדף אחר המחבל, בין השאר בכפרים סביב שכם. באוגדת איו"ש בצה"ל פועלים בציר המודיעיני כדי לזהות את המפגע, ופועלים גם להשגת תיעודים מהמקום באמצעות פריקת מצלמות אבטחה באזור. לזירה הגיעו מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף אבי בלוט, ואליהם הצטרף מפקד מרחב שומרון במשטרה ניצב-משנה אפי שימן. לפי שעה נבדק איך הגיע המחבל לזירה - ובאיזו דרך נמלט.
הדיווח על האירוע התקבל במוקד 101 של מד"א בשעה 13:41. חובשים ופרמדיקים של הארגון טיפלו בשני הנפגעים, וכוח רפואה של צה"ל פינה אותם לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אולם בדרך לשם נקבע מותם. חובש רפואת חירום במד"א גיל ביסמוט סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את שני הפצועים שוכבים בסמוך לרכב כשהם מחוסרי הכרה. יחד עם כוח רפואה של צה"ל הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח, והכנסנו אותם לניידות טיפול נמרץ צבאיות".
לשכת ראש הממשלה מסרה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים שוטפים על אודות הפיגוע ממזכירו הצבאי אבי גיל. לשכת שר הביטחון מסרה כי השר גלנט מתעדכן באופן שוטף על פרטי הפיגוע ויקיים הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון.
ראש מועצת בית אל, שי אלון, היה בזירת הפיגוע וסיפר: "הירי התרחש ממש מאחוריי. זה היה נראה נורא - הירי היה מטווח אפס". הוא הוסיף כי את הכוחות בשטח והחל לתפעל את האירוע יחד עימם. "אתה מוקף מימין ומשמאל, אין אפשרות לצאת. לא ייתכן שמחבלים יכולים להחזיק נשק בכזו קלות ולירות בחופשיות מטווח אפס לאור יום. זה איום ממשי על התושבים היהודים באזור", הוא אמר.
בשיחה עם ynet הוסיף אלון: "שמעתי צרורות. ממש הייתי בטוח שיורים עליי והייתי בטוח שפגעו בי. ראיתי אנשים מתים וטסתי לחיילים. אני ממש בהלם. מעולם לא חוויתי חוויה שכזו. שמעתי צרורות של בין 10 ל-15 כדורים. אני מסדיר נשימה".
10 צפייה בגלריה
חלוקת ממתקים ברמאללה לאחר הפיגוע
חלוקת ממתקים ברמאללה לאחר הפיגוע
חלוקת ממתקים ברמאללה לאחר הפיגוע
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר כי "מדובר לצערנו באירוע קשה מאוד. הממשלה חייבת לשנות את הפרדיגמה ולעבור ממגננה להתקפה, לא יכול להיות שבצהרי היום מרשים לעצמם מחבלים לירות באזרחים תמימים". עד ראייה אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "סדא" כי "החמוש ירה מטווח אפס לעבר הרכב - ונמלט".
בארגוני הטרור הפלסטיניים בירכו על הפיגוע ואמרו כי הוא תגובה למבצע הישראלי בשכם, שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלים מ"גוב האריות", וחלקם אזרחים לא-מעורבים.
העיירה חווארה נמצאת על כביש 60, ציר תנועה ראשי בשומרון, שמשמש את תושבי ההתנחלויות ששוכנות בגב ההר. הכביש משמש גם את הפלסטינים - תושבי העיירה, ואת אלה המגיעים לשכם מדרום. במקום התרחשו בעבר כבר פיגועים, בין השאר בעקבות החיכוך בין הפלסטינים לתושבים היהודים שנוסעים באזור.

במקביל לפיגוע: פסגה עם הפלסטינים

פיגוע הירי בחווארה התרחש בזמן שבעיר עקבה בירדן התכנסו נציגים של ישראל והפלסטינים ל"פסגת חירום ביטחונית", שמטרתה להגיע לרגיעה ולהפסקת האלימות, פחות מארבעה שבועות לפני תחילת חודש הרמדאן המקודש למוסלמים. בפסגה משתתפים גם נציגים מירדן, מצרים וארה"ב.
הצדדים דנים בין השאר בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית, ולסיום ההתנגדות החמושה שם. לפי המתווה האמריקני, ישראל לא תבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שקשורים להתנחלויות - ובמקביל הרשות הפלסטינית לא תפעל נגדה באו"ם, ותפעל לרגיעה בגדה. הפסגה נקבעה עוד לפני המבצע בשכם.
10 צפייה בגלריה
העיר עקבה בירדן
העיר עקבה בירדן
העיר עקבה בירדן. קריאות להחזיר את המשלחת הישראלית
(צילום: AFP)
בירדן דיווחו כי המלך עבדאללה אמר לנציגו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפסגה, ברט מקגורק - יועצו של הנשיא לענייני המזרח התיכון - כי יש צורך להאיץ את המאמצים להגעה לרגיעה ולהפחתת המתיחות בשטחים.
בכיר ירדני אמר לקראת פתיחת השיחות כי הפסגה נועדה להחזיר את השקט לאזור – ולתת תקווה לפלסטינים. "המטרה היא להגיע להסכמה על הפסקת הצעדים החד-צדדיים במטרה להשיג תקופה של רגיעה שתאפשר צעדים בוני אמון ותוביל לפגישות פוליטיות נוספות", אמר הבכיר הירדני.
לדבריו, "אם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה - הדינמיקה בשטח מצביעה על הסלמה נוספת שתוביל לאלימות שתפגע בכולם". הבכיר הירדני הזהיר מפני "דינמיקה קשה מאוד בשטח, עם ההסלמה שמתרחשת כרגע לקראת הרמדאן וחג הפסח".
השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה כי הפיגוע מחייב את החזרתה המיידית של המשלחת הישראלית מעקבה. "אין מקום למפגש-פסגה עם מי שמשלמים לרוצחי יהודים. 30 שנה אחרי הסכם אוסלו, מן הראוי שנבין שהרשות הפלסטינית היא הבעיה ולא הפתרון. את ההיערכות לרמדאן נבצע בעצמנו, ללא הסתייעות במי שקמים עלינו לכלותנו", היא אמרה.