יפה בן דויד הבטיחה כי אם המצב הנוכחי יימשך, שנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר. אבל הצעת נגד לזו שפרסם אתמול משרד האוצר לא הציגה מזכ"לית הסתדרות המורים. במשרד האוצר ובהסתדרות נועדו היום פעם נוספת בניסיון לפתור את המשבר - אך השיחה הסתיימה ללא תוצאות.
הצעת משרד האוצר להסתדרות המורים - עיקרי המתווה
בהסתדרות מסרו בסיום הפגישה כי לא נרשמה התקדמות והצוותים ייפגשו ביום ראשון, ואילו במשרד האוצר תיארו את האווירה "לא עניינית" ואמרו כי "בזמן שצוות המשא ומתן של משרד האוצר נמצא בחדרי הישיבות עם צוותי המקצוע של השתיים - לא ברורה לנו האמירה המופרכת על כך שאיננו מעוניינים להגיע להסכם שכר. בהיעדר תשובות ענייניות על ההצעה המפורטת והבהירה שהניח משרד האוצר - כנראה שיותר קל לתקוף באמצעות טענות חסרות טעם ובסיס". שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פנתה לראש הממשלה יאיר לפיד בדרישה לכנס דיון חירום בקרב השרים על המשבר.
בהתבסס על דבריה של בן דויד בעבר, אלו הפערים בין הסתדרות המורים לאוצר - שבועיים בדיוק לפני המועד שבו אמורה להתחיל שנת הלימודים.
האוצר הציע להעלות את השכר למורה מתחיל ל-9,000 שקל, ואילו הסתדרות המורים מעוניינת שהשכר ההתחלתי יהיה 10,500 שקלים. עימות עוד יותר גדול נסוב על שכר המורים הוותיקים. באוצר מסכימים לתת תוספת שכר של לפחות 400 שקל למורה. מנגד, הסתדרות המורים דורשת תוספות משמעותיות בהרבה לגננות ולמורים ותיקים. "לא נסכים לפלג את חדר המורים בין צעירים לוותיקים", אמרה בן דויד.

לפי הצעת האוצר, לכל מורה שהשלים שלוש שנים במערכת יינתן מענק בגובה 24 אלף שקל. למנהלים תינתן תוספת של 2,500 עד 5,400 שקלים בחודש, ושכר מנהל מתחיל יהיה 20 אלף עד 22,800 שקלים.
בהצעה שפרסם אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן מופיע גם סעיף המאפשר למנהל ליצור תפקידים חדשים בהתאם לצרכי בית הספר (כרכז פרויקטים ורכז קהילה) תמורת תוספת של 600 שקל בחודש. אבל בהסתדרות המורים מתנגדים בחריפות לתוספות שכר על בסיס מצוינות. בן דויד אמרה בעבר כי אם המורה מצטיין, הוא יקבל תפקיד בכיר יותר - וכך שכרו יעלה.
משה בכר, סגן הממונה על השכר באוצר, הסביר באולפן ynet את הרציונל: "אנחנו רוצים לתת תוספות שכר לא רק עבור ותק, אלא גם על הצטיינות, נטילת אחריות בבית הספר ויוזמה. אנחנו רוצים להשקיע את הכסף בצורה חכמה, וזה אומר לא לתת תוספות לפי ותק".

מאבק נוסף ניטש על ימי החופשה של המורים, והתאמתם לחופשות ההורים. לפי הצעת האוצר, יוזזו שלושה ימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי העוקבים. לצד זאת יוזזו שלושה ימים מחופשת הפסח לימים שבין יום הכיפורים לסוכות, ויוזזו ימי הקייטנה שלפני פסח לחופש הגדול. בנוסף מופיע סעיף בהצעה המדבר על "הסרת התנגדות והתחייבות לשיתוף פעולה עתידי של הסתדרות המורים במהלך עתידי למעבר לשבוע לימודים של חמישה ימים בכל מערכת החינוך - ביטול הלימודים בימי שישי".
בן דויד אמנם מוכנה להמיר את ימי החופשה באסרו חג לימי חופש אחרים, אך מדגישה כי המורים הם שיוכלו לבחור את ימי החופשה שלהם.
השכר וימי החופשה הם לא הסעיפים היחידים בהצעת האוצר שהסתדרות המורים מתנגדת להם. סעיף נוסף נוגע לחוזים אישיים: "גמישות למשרד החינוך להציע שכר גבוה יותר בחוזה אישי לזמן קצוב במטרה למשוך כוח אדם איכותי לבתי ספר חלשים, להתמודד עם מחסור במורים - הן מקצועות במחסור והן מחסור באזורים גיאוגרפיים ספציפיים - ולגייס מורים בפרופיל מיוחד - "טאלנטים".

בנוסף, לפי האוצר תוארך התקופה לקבלת קביעות משנתיים (כולל שנת ההתמחות) לארבע שנים (לא כולל שנת התמחות), מתוכם שנתיים ברצף לפחות באותו בית הספר. לצד זאת, יוגמש מסלול הפיטורים הפדגוגיים: קיצור התהליך והוספת מדדי תפקוד למסלול הפיטורים הפדגוגיים. לכל הסעיפים הללו בן דויד צפויה להתנגד.
סעיף אחר בהצעה מדבר על מתן אפשרות למנהלים להעסיק מורים בהיקף העסקה של מעל 100% משרה, ללא צורך באישור ממשרד החינוך. "הם רוצים להעלות שעות, זה לא יקרה", הגיבה בן דויד בנאום היום בכנס החינוך של המרכז לשלטון מקומי ואמרה: "יהיה כאוס גדול מאוד, ואני אומרת לכם ששנת הלימודים כפי שהיא היום לא תיפתח".
לאחר פרסום מתווה האוצר אתמול נמסר מהסתדרות המורים כי "ההצעה המעורפלת שהאוצר הציג לציבור לא מוכרת לנו ולא הוצגה לנו במסגרת ישיבות המשא ומתן שהתקיימו כל השבוע. כנראה לא בכדי נמנע האוצר להעלות את ההצעה המביכה הזאת במשא ומתן איתנו. מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה".
בכיר האוצר בכר אמר היום כי ההצעה מהווה "בסיס מאוד טוב להידברות, אבל ההידברות צריכה להיות עניינית. אנחנו לא מרגישים שההידברות מצד הסתדרות המורים היא עניינית, ולכן גם השר החליט לפרסם את ההצעה לציבור הרחב".