2 צפייה בגלריה
אדיסי אלבה ז"ל
אדיסי אלבה ז"ל
אדיסי אלבה וזירת הרצח בקריית אתא
(צילום: גיל נחושתן)
היא חיה ללא חברות וללא כסף, סבלה מאלימות קשה מצד בעלה - ואיש לא ידע: כך תוארה אדיסי אלבה (29), שנרצחה בסוף השבוע האחרון בדירתה בקריית אתא. בן זוגה, גרמה זארו (29), חשוד כי דקר אותה למוות פעמים רבות בכל חלקי גופה. אלבה סבלה ככל הנראה מאלימות קשה שנקט נגדה זארו בקביעות, אך למרות זאת, שירותי הרווחה בעיר לא ידעו על כך. "לא ידענו על קיומה כי איש לא דיווח על מה שעברה", העידה מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים בעיריית קריית אתא, עדנה שמש-דידי.
כך, אלבה הייתה למרבה הצער "שקופה" בחייה. שכניה העידו כי נחרדו מזעקותיה הרבות בעת הרצח, והבינו כי דבר נורא מתרחש בדירתה. עם זאת, אלבה ידעה כאמור מעשי אלימות קשים שהופנו כלפיה מצד זארו, והשכנים סיפרו בהתאם מיד לאחר הרצח כי נהגו לשמוע זעקות רבות מדירת השניים. למרות זאת, במשטרה ובמחלקת הרווחה בקריית אתא לא הכירו את בני הזוג, וגם השכנים לא ידעו לומר מדוע לא דיווחו לרשויות על מה ששמעו.
בד בבד, אחד השכנים בבניין, האני אבו עזיזה, סיפר בערב האירוע כי דיווח למחלקת הרווחה על מצבה של אלבה, אך בעירייה מכחישים כל פנייה כזאת. גם מפקד מרחב אשר, תת-ניצב שאול צמח, שהגיע לזירה, טען כי לא הוגשה למשטרה כל תלונה על אלימות כלפיה ולא התקבל כל דיווח. במשטרה היו מי שציינו כי נגד החשוד הוגשה בעבר תלונה על ידי מי שהייתה בת זוגו, בטרם הכיר את אלבה.
מנהלת מחלקת הרווחה שמש-דידי, שהגיעה בערב הרצח עם אנשיה לזירה, סיפרה כי "לצערי הרב, אדיסי לא הייתה מוכרת לרווחה. בקריית אתא קיימת יחידה לטיפול באלימות במשפחה, אך במקרה הזה לא הגיע אלינו שום מידע. לא אני ולא אף עובד סוציאלי באגף הרווחה ידע על אלימות כביכול שהופנתה כלפיה, כך שעד לערב הרצח לא ידענו על קיומם של בני הזוג".

עוד בליל הרצח ניסו חוקרי המשטרה ואנשי הרווחה לדלות פרטים אודות אלבה. התברר כי היא נוצריה, ומלבד בעלה, אין לה משפחה בישראל. הוריה נמצאים באתיופיה ומגדלים את בנה בן ה-13, יחד עם עוד שני בנים ובת. זארו, שעזב את הדירה לאחר הרצח, הגיע למשטרת זבולון והסגיר עצמו זמן קצר לאחר מכן. מעצרו הוארך עד לתחילת השבוע הבא. גופתה של אלבה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר.
הרשויות פעלו לאיתור משפחתה של אלבה כדי לבשר להם על מות יקירתם, ובנוסף לשמש-דידי נרתם לנושא גם ראובן מששה, חבר מועצת העיר קריית ים ופעיל חברתי בקהילת יוצאי אתיופיה, שעלה בעצמו לישראל בשנת 1984. "החשוד עלה לישראל הרבה שנים לפניה", סיפר מששה. "לפני יותר משנה הוא חזר לאתיופיה, הכיר את אדיסי, שהייתה אישה יפה מאוד, התחתן איתה שם והביא אותה לארץ לפני כשנה".
לפי מששה, משפחתה העידה כי זארו הבטיח לאשתו שיביא את בנה היחיד לישראל, וכן הבטיח להוריה שייבנה להם בית. "לא היה לו כסף בזמנו, אז ההורים לקחו הלוואה באתיופיה על סמך התחייבותו שהוא יחזור למדינה ויחזיר את ההלוואה. כעת ההורים נשארו עם החוב", אמר מששה. חבר המועצה הוסיף: "לאדיסי לא היו חברות. היא עבדה במפעל לביגוד וכנראה גם לא ראתה את הכסף שהרוויחה. היא לא יצאה מהבית, הייתה נעולה וסגורה. הרווחה לא ידעה דבר על כך - כי איש לא דיווח".
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
השכנים לא ידעו לספר מדוע לא דיווחו על האלימות. זירת הרצח בקריית אתא
(צילום: גיל נחושתן)
ביום שני יצר מששה קשר עם משפחתה של אלבה, המתגוררת בכפר בחבל גונדר באתיופיה. "הם סיפרו שידעו על הרצח מהרשתות החברתיות. אמרתי להם שאני מטפל בעניינים כדי ללוות אותה בדרכה האחרונה. גם הפעלתי את הקהילה. המשפחה ביקשה שאדיסי תיקבר באדמת ירושלים".
בשלב הזה החל מבצע גיוס כספים לצורך סידורי ההלווייה. באחת הרשתות החברתיות נכתב כי אלבה עדיין לא הובאה לקבורה כיוון שחסר כסף לקבורתה. "אדיסי הייתה נוצריה והקהילה האתיופית הנוצרית נרתמה להביא אותה לקבורה בבית קברות בירושלים, אבל הם זקוקים לעזרה בגיוס הסכום".
שמש-דידי סיפרה כי "ברגע שפנו אלינו לעזור בנושא הקבורה, התגייסנו ודאגנו לסכום כולל של 7,000 שקלים. הגיעו אלי נציגים מהעדה האתיופית בקריית אתא ואמרו שגם הם רוצים לעזור בתרומות". מששה ההוסיף: "המשפחה של אדיסי במצב כלכלי קשה. בעייתי מאוד בשבילם להגיע מהכפר אל העיר. הם מגדלים את בנה והייתה להם תקווה שהיא תבנה להם בית ויהיה להם טוב. ההורים שלה אמרו בשיחות הטלפון: 'הוא שחט את הבת שלנו. אנחנו לא יודעים מה לעשות עכשיו'".
אדיסי אלבה תובא לקבורה ביום שישי בשעה 11:00 בבית הקברות של הכנסייה האורתודוקסית בירושלים.