אדיסי אלבה, צעירה בת 29, נמצאה אמש (יום ו') ללא רוח חיים בדירה בקריית אתא. היא נדקרה בכל חלקי גופה, ולפי החשד הרצח בוצע על ידי בן זוגה. המשטרה פתחה במצוד אחרי החשוד בן ה-39, אך מסרה כי בהמשך הוא זוהה בדרכו לתחנת משטרת זבולון - כשכוונתו להסגיר עצמו - ונעצר. אלבה, שעלתה לארץ מאתיופיה לפני כשנה, הותירה אחריה בן, נער בן 13, שנמצא עדיין באתיופיה.
לדברי המשטרה לא היו תלונות קודמות בין בני הזוג, אך נגד החשוד התלוננה בעבר בת זוג קודמת. גם בעיריית קריית אתא ציינו כי בני הזוג לא היו מוכרים לרווחה. המשטרה מסרה כי שוטרים הגיעו לדירה בעיר בעקבות דיווח על הרצח במוקד 100, מצד השכנים ששמעו משם צעקות. השוטרים הזמינו כיבוי אש כדי לפרוץ את הדלת, ואז גילו את הגופה. חוקרי זיהוי פלילי אספו ממצאים מהזירה.
10 צפייה בגלריה
אדיסי אלבה
אדיסי אלבה
אדיסי אלבה שנרצחה על ידי בן זוגה, וזירת האירוע בקריית אתא
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
בני המשפחה ההמומים בוכים סמוך לדירה
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: דוברות המשטרה)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: גיל נחושתן)
יוחאי סוויסה, אחד השכנים ששמע את הצרחות מהדירה, סיפר: "אני מתגורר בדיוק מעליהם. בסביבות 20:30 בערב שמעתי רעש, קולות קשים מאוד של מאבק ארוך שנמשך ונמשך, עם צרחות איומות מצד האישה. היא צרחה וזעקה את נשמתה, עד שכבר הייתה דממה". הוא סיפר כי עוד לפני שהמשטרה הגיעה למקום הגיעו לשם אנשי מד"א: "הם הקישו בדלת שלי ולאחר מכן בדלת של השכנה ממול. הסברנו שלא אנחנו הזמנו אמבולנס והם ירדו לקומה למטה, שם איש לא ענה כשהם הקישו על הדלת".
בהמשך, שחזר השכן, הוא נתקל בבן הזוג החשוד ברצח: "המתנתי עם האמבולנס בחוץ במשך 10 דקות, ואז הוא יצא. שאלתי אותו למה לא פתח למד"א את הדלת, והוא ענה בקור רוח 'אני חושב שכבר לא צריך אמבולנס' - והלך. הוא לא רץ, הלך כאילו לא עשה כלום, בנונשלנטיות. כאילו לא רצח. עליתי חזרה הביתה. מהסקרנות הסתכלתי וראיתי אותה מתבוססת בדם. הזירה הייתה מזעזעת". השכן, יצוין, הסביר כי בן הזוג נעל אחריו את הדלת כשיצא החוצה.
ממד"א נמסר כי בשעה 20:29 התקבל דיווח במוקד 101 על אישה שנמצאה מחוסרת הכרה בבית בעיר. חובשים ופרמדיקים של הארגון שהוזעקו לשם דיווחו כי לא היו לה סימני חיים - וקבעו את מותה. פרמדיק מד"א חגי קולטון וחובש רפואת חירום במד"א אמיר סלומון סיפרו: "כשהגענו למקום חברנו לכוחות המשטרה והכיבוי שפרצו את הדירה. האישה הייתה מחוסרת הכרה ללא דופק וללא נשימה ולאחר בדיקות רפואיות נקבע מותה".
הנרצחת עבדה במפעל לבגדי עבודה במפרץ חיפה, והמנהלת שלה בעבודה סיפרה עליה: "היא הייתה עובדת טובה ומסורה. ביום רביעי היא אמרה שהיא לא מרגישה טוב ויצאה מהעבודה באמצע היום. מאז לא הייתה בעבודה. היום בעשר בבוקר התקשרנו אליה. היא אמרה שהיא מרגישה יותר טוב. סיפרה שביום ראשון יש לה בדיקה ואחריה היא תגיע לעבודה. אנחנו בשוק מכל המקרה הזה".
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: דוברות המשטרה)
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: גיל נחושתן)
מדובר ברצח השמיני של אישה בישראל מתחילת השנה. מדובר במגמת עלייה ביחס לשנים עברו, כשבממוצע נרצחות בכל שנה 20 נשים. לפני שבוע בדיוק נרצחה בחיפה דריה לייטל, אם לשלוש בנות, על ידי בעלה. החשוד ג'וסיה דניאל לייטל, שכבר הואשם באיומים עליה בעבר, רצח אותה לפי החשד בחניקה ובמכות פטיש.
הרצח אמש הגיע גם על רקע הסערה שפרצה ביום רביעי בכנסת, אחרי שהצעת חוק האיזוק האלקטרוני למניעת אלימות במשפחה נפלה על חודו של קול. ההצעה שנפלה ביקשה לאפשר פיקוח אלקטרוני במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים ולמנוע מצב של איום על חייהם וצורך להכניסם למקלט כהגנה מפני הגבר התוקף. בקואליציה רצו אמנם לאפשר לחוק להתקדם בהצבעה בקריאה הטרומית, אך השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סירב לכך, וטען כי הוא פועל ל"לאזן" את החוק על מנת למנוע חשש לתלונות שווא.
עד כה, יצוין, הקואליציה לא קידמה אף צעד למניעת תופעת האלימות נגד נשים, למרות פערים משמעותיים בטיפול בתחום. התקציב לתוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה עדיין בחסר של כ-100 מיליון שקלים, תיקון החוק להפניית גורם אלים לטיפול נכנס לתוקף אך אינו מיושם, החוק לפיקוח אלקטרוני להגנה על נפגעי אלימות ממשיך להידחות, אין מספיק תקנים במרכזים לאלימות במשפחה וגם את הקיימים יש קושי לאייש, הרוב המוחץ של התיקים על אלימות במשפחה נסגרים ובמרבית המקרים הפתרון היחיד שיש למדינה להציע למשפחה בסיכון הוא מקלט.
10 צפייה בגלריה
דריה לייטל
דריה לייטל
דריה לייטל שנרצחה לפני שבוע בדיוק, וזירת הרצח בחיפה
( צילום: מתוך פייסבוק, דוברות המשטרה )
10 צפייה בגלריה
חברות האופזיציה עם אזיקים
חברות האופזיציה עם אזיקים
חברות כנסת מהאופוזיציה מניפות ידיים עם אזיקים אלקטרוניים, אחרי הפלת החוק שלשום
( צילום: ערוץ כנסת )
הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה בעקבות הרצח: "אנחנו מסרבות להאמין שאנחנו נאלצות שוב להספיד אישה נוספת שנרצחה. שלוש נשים בהפרש של שבוע. שמונה נשים שנרצחו מתחילת שנה. עלייה חדה ביחס לשנה הקודמת. באותו שבוע שבמהלכו הקואליציה הפילה את חוק האיזוק האלקטרוני, חוק מציל חיים. הממשלה החליטה בהצבעה אחת להפקיר את הנשים, והתוצאות בשטח. כבר נגמרו לנו המילים".
ילין הוסיפה: "האם הממשלה תשמע הפעם את הזעקה שלנו? או שהם עסוקים מדי בריסוק מערכת המשפט? השר בן גביר, אתה שעצרת את הצעת החוק - זו המשמרת שלך. בחרת להפקיר את דמן של הנשים. אנחנו קוראות לך לקחת אחריות ולנקוט בפעולות חירום מידיות להתמודדות עם המצב".
יור נעמת, חגית פאר, מסרה: "ממשלת ישראל מפקירה את חייהן של נשים בישראל. מי שהפילו את חוק הפיקוח האלקטרוני רק השבוע ומי שמנסים לגזור דין שווה בין גברים אלימים לבין קורבנות עבירה - הם אנשים מנותקים ומסוכנים. יש חקיקה שדחוף להם לקדם, כזו שנועדה לדאוג להם עצמם, ויש חקיקה שדחוף להם למסמס - כזו שקשורה לציבור הרחב ולהגנה על נשים".
הדר גיל-עד השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:53, 24.03.23