פרסום ראשון: הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נדרש להתערב באירוע של עקירת עצים בשטח הסמוך להתנחלות נוקדים שבגוש עציון, בעקבות נטיעתם על קרקע פלסטינית פרטית.

ב-21 במרץ עקרו כוחות משטרה מתוגברים חלק מהעצים בהנחיית גורמי האכיפה במנהל האזרחי. מנהלת ההסדרה, שאותה הקים השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', הכירה את התוכנית, אך גורמים מטעמה טענו אז כי לא ידעו על עיתוי האכיפה.
פעולת עקירת העצים, שבה נכח ח"כ שמחה רוטמן ממפלגתו של סמוטריץ', נעשתה בהתאם להחלטה של בג"ץ לפנות את השטח. אחרי עקירת שליש מהעצים שנטעו המתנחלים במקום, עימות של תושבי נוקדים עם כוחות הביטחון והתערבות של אנשי מנהלת ההסדרה ואף של ראש הממשלה בנימין נתניהו - הוחלט לעצור את פעולת העקירה טרם סיומה.
עקירת העצים, כאמור, לא הסתיימה, ומאז מנסים במערכת הביטחון לאכוף את הצו ולהשלימה. לאחר העקירה החלקית, מתנחלים, ובראשם ראש מועצת גוש עציון החדש ירון רוזנטל, נטעו מחדש עצים על הקרקע שבג"ץ קבע כי יש לפנות.
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפון
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפון
התערבות חריגה. הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
ל-ynet נודע כי המשך העקירה היה צפוי להתרחש בימים הקרובים, דבר שייצר מתיחות בין סמוטריץ' לצה"ל. מנהלת ההסדרה היא שמונעת לפי שעה את המשך העקירה. הסוגיה, כאמור, הגיעה עד לרמטכ"ל, שעד כה הנחה שלא להשלים את הפינוי, ולכן העקירה שנקבעה - נדחתה.
עניין עקירת העצים מציף שוב את המתיחות הקיימת בין לשכת אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס לאנשי מנהלת ההסדרה של סמוטריץ', שאט-אט תופסת יותר-יותר סמכויות. העובדה כי הרמטכ"ל נדרש לסוגיה היא חריגה, וממחישה את מעורבותו העמוקה של סמוטריץ' ואת כוחו הפוליטי. סמוטריץ', המכהן גם כשר אוצר, מחזיק מנופי לחץ על משרד הביטחון בשורת נושאים תקציביים - והדבר מחזק את כוחותיו לקידום נושאים בהתנחלויות.